|
Kubas utrikesminister i FN:
”President Obama har möjligheten att inleda en ny
Kubapolitik”
Anförande av Kubas utrikesminister, Bruno
Rodriguez Parrilla, i FN:s Generalförsamling, punkt
41: "Nödvändigheten att få slut på USA:s ekonomiska,
finansiella och handelsblockad mot Kuba". New York,
13 november 2012.
Herr ordförande:
Jag vill upprepa det kubanska folkets och regeringens
djupa deltagande med Förenta Staternas regering och
folk, staden New York, de människor som påverkas direkt
och särskilt offrens familjer för den förlust av liv
och den stora skada som orkanen "Sandy" orsakat.
Vårt deltagande går också till regeringarna och folken
i Bahamas, Haiti, Jamaica, Dominikanska republiken
och Kanada som också drabbats, liksom i Guatemala
och Mexiko som drabbats av jordbävning.
Herr ordförande:
Den 6 april 1960 nedtecknade statssekreterare, Lester
D. Mallory den mest koncisa, exakta och varaktiga
definitionen av syftet med blockaden mot Kuba, och
jag citerar: "framkalla besvikelse och missmod på
grund av ekonomiskt missnöje och svårigheter [...]
försvaga ekonomin genom att förvägra Kuba pengar och
förnödenheter och minska nominella och reella löner,
framkalla hunger, förtvivlan och störta regeringen."
Hittills har detta varit den vision som präglat elva
på varandra följande regeringars omänskliga, misslyckade
och otidsenliga politik under vilken 76% av kubanerna
fötts. Vårt land har aldrig varit i krig eller har
deltagit i fientligheter mot USA. Aldrig någonsin
har det tillåtits att terrorhandlingar mot USA:s folk
organiserats.
Under 2008 elektrifierade Obama som presidentkandidat
US-amerikanerna med sin energi, sin bakgrund och sina
ord "Yes we can". Tre månader senare, som president,
talade han om "en ny början med Kuba", och sade: "Jag
tror att vi kan leda in förhållandet mellan USA och
Kuba i ny riktning och inleda ett nytt kapitel av
närmande som kommer att fortsätta under mitt mandat."
Trots detta har verkligheten de senaste fyra åren
präglats av ihållande skärpning av den ekonomiska,
finansiella och handelsblockaden, i synnerhet dess
extraterritoriella dimension, fastän denna församling
med konsekvent och överväldigande majoritet – 20 år
i rad – har antagit resolutioner som kräver ett slut
på denna politik.
Det ligger inte i USA:s nationella intresse att upprätthålla
denna politik. Tvärtom, den skadar medborgarnas och
företagens intressen, särskilt i tider av ekonomisk
kris och hög arbetslöshet. Och enligt alla opinionsundersökningar
kräver de en politisk förändring. Varför begränsa
US-amerikanernas grundlagsenliga, medborgerliga rättigheter
och friheten att resa, genom att förbjuda dem att
besöka Kuba, när de kan resa till vilket annan plats
i världen, även där deras land befinner sig i krig?
Varför avstå från en ny marknad med 11 miljoner människor?
Varför fortsätta att slösa hundratals miljoner dollar
av skattebetalarnas pengar i den fruktlösa och olagliga
omstörtande verksamheten mot Kuba? Varför skada sitt
förhållande till andra stater, däribland de egna allierade,
med extraterritoriella åtgärder som strider mot internationell
rätt? Varför fokusera på en politik mot Kuba som går
på tvärs mot den som präglar USA:s växande ekonomiska
förbindelser med andra stater med avvikande politiska
system?
Blockaden diskriminerar också de kubaner som bosatt
sig här i USA, och skadar deras legitima intressen.
De allra flesta av dem vill ju att förbindelserna
med deras hemland ska normaliseras. Blockaden undergräver
också trovärdigheten för USA:s utrikespolitik och
kostar mycket i form av isolering och dubbla måttstockar.
Den har under 50 år visat sig vara ineffektiv, och
innebär ett oöverstigligt hinder i USA:s alltmer olustiga
relation till Latinamerika och Karibien. Genom att
häva blockaden skulle USA:s regering förhindra ytterligare
misskreditering av sina humanitära insatser och skulle
inte längre vara en ständig kränkare av kubanernas
mänskliga rättigheter.
USA skulle kunna avstå från att placera vårt land
på lögnaktiga listor över stater som stöder terrorism,
enbart för att kunna motivera skärpta åtgärder mot
finansiella transaktioner. Det undergräver kraftigt
effektiviteten och trovärdigheten i den internationellt
kampen mot detta fruktansvärda gissel.
Det finns inget legitimt eller moraliskt skäl för
USA att hålla fast vid denna blockad som är förankrad
i det kalla kriget. Den fungerar bara som vapen för
ett litet fåtal som för var dag som går blir allt
färre, allt mer isolerade, våldsammare och arroganta,
och som använder den för röstfiske. De struntar i
flertalets krav och vill inte finna sig i kubanernas
orubbliga beslutsamhet att bestämma över sitt eget
öde.
Herr ordförande:
En mindre högröstad och hotfull retorik och vissa
åtgärder för att till en del mjuka upp resebestämmelserna
för invånare av kubanskt ursprung, och andra åtgärder
av akademisk, vetenskaplig och kulturell natur, kan
inte dölja att blockaden skärpts under de senaste
fyra åren.
Generalsekreterarens rapport, som ett betydande antal
delegationer och här närvarande organ har bidragit
till, erbjuder en omfattande dokumentation av de de
många och varierande skador som tillfogats inte bara
mitt land, utan också många av de regeringar som finns
företrädda här.
I november 2011 straffade finansministeriet en New
York-filial till tyska Commerzbank med böter på 175
500 $ för att ha verkat som konsult åt en kubansk
medborgare och som garant för betalning till ett kanadensiskt
företag.
I juni 2012 förelade justitiedepartementet en holländsk
bank ING att betala böter på 619 miljoner dollar för
påstådda brott mot sanktionspolitiken mot Kuba och
andra länder. Detta är historiens högsta bötesbelopp
påfört en utländsk bank.
Med hänvisning till denna ovanliga företeelse, sade
Adam Szubin, chef för finansdepartementets Office
of Foreign Assets Control (OFAC) i hotfull ton, och
jag citerar: "Våra lagstyrda sanktioner avspeglar
våra grundläggande nationella säkerhetsintressen och
utrikespolitik, och OFAC tillämpar dem fullt ut. Detta
historiska bötesbelopp bör tjäna som tydlig varning
till alla som planerar att dra fördel av att kringgå
de förbud USA utfärdat.”
Under president Obamas tid har böter utdömts för brott
mot sanktionspolitiken uppgående till 2 miljarder
och 259 732 dollar, vilken är dubbelt så mycket som
under George W. Bush’ två mandatperioder.
Blockadens tillämpning har överträtt alla tänkbara
gränser. I december 2011 fick Hilton Hotel i Trinidad
och Tobago, statligt ägt och med driftsavtal med hotellkedjan,
stränga order från OFAC att inte upplåta lokaler åt
Caricoms fjärde toppmöte mellan medlemsländernas och
Kubas stats-och regeringschefer. Det blev en präktig
skandal som uttryck för bristande respekt för alla
karibiska nationer och hela världssamfundet.
I juli 2012 fick två direktörer för resebyrån Carlson
Wagonlit Travels (CWT) franska filial sparken för
att ha sålt paketresor till Kuba. Företaget riskerar
bötesstraff på $ 38 000 dollar för varje såld resa.
Den 10 maj 2012, mindre än ett år efter att de första
och mycket begränsade tillstånden beviljats USA-medborgare
för resor "för utbildningsändamål och mellanfolkliga
möten", förbjöd finansministeriet besök på platser
för rekreation, betalning av turistrelaterade tjänster
och utfärdade nya strängare bestämmelser för att säkerställa
att resvägar och program överensstämmer med USA:s
Kuba-politik. Samtidigt meddelades att överträdelser
kommer att bestraffas med böter på $ 65 000 och förlorade
tillstånd.
Herr ordförande:
De skador människor drabbas av på grund av blockaden
är oerhörda och oöverskådliga. Den orsakar lidande,
umbäranden, svårigheter som drabbar varje familj,
varje barn, varje kvinna och man, varje person med
funktionsnedsättning, varje gammal och sjuk.
Barnhjärtavdelningen på sjukhuset "William Soler"
har inte tillgång till läkemedlet Levosimendan som
används för att behandla hjärtsjuka barn med hjärtsvikt.
Det finns inte att tillgå eftersom det tillverkas
av Abbott Laboratories.
På detta sjukhus avdelning för kardiovaskulär kirurgi
behandlas årligen mellan hundra och hundratio barn
under ett år, som i mer än 90 procent av fallen kräver
intravenös näring för bättre kunna klara av en operation.
Vår nation får inte tillgång till näringstillskott
för parenteral användning som tillverkas här, och
som allmänt erkänns tillhöra de mest effektiva och
högkvalitativa.
Omöjligheten att få köpa vävnadsplattor för hudtransplantation
från USA tvingar oss att att söka dem på mer avlägsna
marknader till ökad kostnad. Det komplicerar och förlänger
vården av barn som lider djupa brännskador och leder
till längre vård och sjukhusvistelse.
Pacemarker-elektrofys enehten på Institutet för kardiologi
och kardiovaskulär kirurgi saknar en modul för tredimendionell
anatomisk ickefluoroscopisk scanner för att undersöka
hjärtats arytmipunkter, efter att USA-företaget Saint
Jude dragit sig undan. Detta gör det omöjligt att
genomföra endovaskulär behandling av komplexa arytmier.
Som ett resultat blir vi tvungna att skicka dessa
patienter till tredje land för behandling.
Natten till den 6 november berättade president Obama
om Erin Catherine Potter, 8 år, som lider av leukemi,
bosatt i Mentor, Ohio. Den 28 oktober 2009 förklarade
vi i denna sal att kubanska barn som lider av lymfatisk
leukemi och stöter bort vanliga mediciner, inte kan
inte behandlas med läkemedlet "Elspar", skapat för
dessa fall av överkänslighet. Försäljning till Kuba
är förbjuden för läkemedelsbolaget Merck & Co. De
kubanska barnen förtjänar också medkänsla och bot.
Den 25 oktober 2011 fördömde vi i denna sal, att våra
ögonläkare inte kan använda transpupillar termisk
behandling för att bota näthinnecancer så att barn
kan behålla det drabbade ögat. Sedan dess har 15 barn
som Lianna Aguilera Fair, ett år gammal, Maria Sanchez
Rosales och Rochely Mendoza Rabelo, två år, Erika
Villavicencio Rodriguez, Fidel Valdes Marquez, Giovanna
Álvarez Torrens och Magdiel Leyva Suárez, tre år,
drabbats av denna förlust eftersom USA:s regering
förbjuder oss att köpa nödvändig medicinsk utrustning
från USA-företaget Iris Medical Instruments.
På grund av sitt uppgivna syfte och direkta effekter,
kvalificerar sig blockaden mot Kuba för beteckningen
folkmord, i enlighet med punkterna b och c i artikel
2 i Genèvekonventionen av 1948 om förebyggande och
bestraffning av folkmord. Det är ett massivt, uppenbart
och systematiskt brott mot ett helt folks mänskliga
rättigheter.
Vi motsätter oss absolut ensidiga tvångsåtgärder och
ekonomiska sanktioner som skadar människor. Som revolutionens
historiska ledare, Fidel Castro Ruz, sa från denna
talarstol: "vi vill ha en värld utan herravälden,
utan kärnvapen, utan utländska intrång, utan rasism,
utan nationellt eller religiöst hat, utan kränkningar
av något lands suveränitet, med respekt för folkens
oberoende och fria självbestämmande, utan universella
modeller som inte på något sätt beaktar mänsklighetens
alla inslag av traditioner och kulturer, utan grymma
blockader som dödar män, kvinnor och barn, unga och
gamla, som tysta atombomber".
Herr ordförande:
Som framgår av generalsekreterarens rapport uppgår
den ekonomiska skada som ackumulerats under mer än
50 år, fram till 2011, till 1 660 miljarder dollar,
mer än en miljon miljoner, rigoröst och återhållsamt
beräknat på grundval av dollarns värde i guld.
Varje tänkande människa kan föreställa sig vilken
levnadsstandard och utveckling vi kunde ha uppnått
om vi haft tillgång till dessa summor.
Blockaden är en av de främsta orsakerna till vårt
lands ekonomiska problemen och det viktigaste hindret
för dess ekonomiska och sociala utveckling.
Den strider mot internationell rätt, strider mot ändamål
och principerna i Förenta nationernas stadga och kränker
en suverän stats rätt till fred, utveckling och säkerhet.
Det är en aggressionshandling och ett ständigt hot
mot ett lands stabiliteten. Det är också genom sin
extraterritoriella karaktär en grov kränkning av internationella
handelsregler, den fri sjöfarten, och staternas suveräna
rättigheter.
Eftersom blockaden är en ensidig politik måste den
också upphöra ensidigt.
Herr ordförande:
USA:s folk, för vilket Kuba känner vänskap och respekt,
har just valt om president Barack Obama. Under kampanjen
upprepade han dussintals gånger att han förblir "president
för förändring" och ska "fortsätta framåt".
President Obama har möjlighet att inleda en ny politik
gentemot Kuba, som skiljer sig från den hans tio föregångare
bedrivit i över ett halvt århundrade.
Visst kommer det att bli svårt och kommer att möta
kompakta hinder, men USA:s president har de grundlagsenliga
befogenheter som skulle tillåta honom att lyssna på
den allmänna opinionen och genom sina beslut skapa
den dynamik som behövs, utan att gå via kongressen.
Det råder ingen tvekan om att detta skulle vara en
historisk insats.
Det skulle vara en allvarlig felbedömning och göra
det allt svårare för framtiden, om han skulle välja
att hoppas på en ny generation kubanska ledare eller
på att vår ekonomi skulle kollapsa, vilket inte kommer
att ske. Ett sådant val skulle bara skriva in honom
i historien som den elfte som upprepar samma misstag.
Jag upprepar, på uppdrag av president Raul Castro
Ruz, den kubanska regeringens fasta vilja att göra
framsteg på vägen till en normalisering av förbindelserna
med Förenta staterna, genom en respektfull dialog
utan förhandsvillkor, på ömsesidig och jämlik grund,
utan att inkräkta på vårt oberoende och suveränitet.
Jag lägger idag, än en gång, fram till USA:s regering
ett förslag till dagordning för bilaterala samtal
som syftar till framsteg på väg mot en normalisering
av förbindelserna. Den innefattar kärnfrågor som att
den ekonomiska, finansiella och handelsmässiga blockaden
hävs; att Kuba tas bort från den godtyckliga och orättfärdiga
listan över terroristländer; att lagen om ”kubansk
anpassning” - Adjustment Act - hävs liksom politiken
"våt fot, torr fot" samt ersättning för ekonomiska
och mänskliga skador; att det landområde som ockuperas
av marinbasen i Guantánamo återlämnas och att radio-
och TV- aggressionen upphör, liksom finansieringen
av den inhemska undergrävande verksamheten.
Ett avgörande inslag i denna dagordning är frigivningen
av de fem kubanska antiterroristkämpar som orättvist
och grymt hålls fängslade i detta land. En förverkligande
av rättvisa eller åtminstone en humanitär lösning
skulle väcka mitt folks tacksamhet och vår regerings
gensvar.
På samma sätt erbjuder jag nu USA:s regering att förhandla
fram avtal om samarbete inom områden av stort gemensamt
intresse, till exempel kampen mot narkotikahandel,
mot terrorism, mot människohandel och för en fullständig
normalisering av in- och utvandring samt för förebyggande
och begränsning av naturkatastrofer och skyddet av
miljön och de gemensamma haven. Vi föreslår också
att återuppta samtalen, ensidigt avbrutna av motparten,
om migrationsfrågor och återställande av postförbindelser.
Excellenser:
Delegater:
I vilket fall kommer vårt folk att till varje pris
försvara sina landvinningar, framhärda i sina ideal,
återhämta sig från naturkatastrofer som de som de
senaste dagarna drabbat Santiago de Cuba och de östra
och centrala länen, och beslutsamt fortsätta uppdateringen
och utvecklingen av vår socialism "med alla och till
gagn för alla."
På uppdrag av detta hjältemodiga folk, dess barn,
kvinnor, åldringar, uppmanar jag de regeringar som
står upp för principerna i Förenta nationernas stadga
och i internationell rätt, reglerna för det multilaterala
handelssystemet, för frihandel och fri sjöfart, och
som avvisar extraterritoriell tillämpning av nationell
lagstiftning, att än en gång rösta för förslaget till
resolution i dokument A/67/L.2 med rubriken "Nödvändigheten
av att häva USA:s ekonomiska, finansiella och handelsblockad
mot Kuba ".
Tack så mycket.
Översättning Eva Björklund 2012-11-15
|