RÅTTAN
I PIZZAN
100
kubanska skrönor
Eva Björklund
080116
Torbjörn
Elenskys ”Luisas tupp. 100 kubanska bilder”
har mottagits med förtjusning av det medieetablissemang
han tillhör. Boken träffar helt rätt i dagens
politiska klimat. ”Alla” kommer att älska
denne nordlige observatörs litterära bilder från
sitt möte med det frodiga öriket och dess infödingar
som ännu inte ”inympats den protestantiska etiken”
och vars ”vidriga” (DN) regim vägrar erkänna
den anglosachsiska överhetens civilisatoriska uppdrag.
Elensky
återger historier från sin sambos kvarter i
Cacocum: ”en liten municipio på östra Kuba”.
Det är en kommun med ca 45.000 invånare. Jordbruk
och jordbruksindustri dominerar med 2 stora sockerbruk,
15 lantarbetarkooperativ, 5 bondeägda produktionskooperativ,
15 service- och kreditkooperativ och mindre stadsjordbruk.
I kommunen med 10 kommundelsnämnder finns 143 läkare,
varav 102 husläkare ute i kvarteren, 10 tandläkare,
3 vårdcentraler, 3 mödravårdscentraler,
ett ålderdomshem och 9 apotek. Där finns 3 daghem,
8 låg- och mellanstadieskolor, 4 högstadieskolor,
en särskola, 3 tekniska gymnasier, 3 bibliotek, 2 biografer,
3 kulturhus, museum, bokförlag osv.
Kubas
BNI per capita är omkring en tiondel av Sveriges. USAs
ekonomiska blockad har pågått sedan 1960 och
har sedan 90-talet kostat minst omkring 10 % av bruttonationalinkomsten
per år. Ackumulera det till den trots blockaden höga
tillväxten och kubanerna vore idag hälften så
fattiga. Detta är vad blockaden går ut på,
att hålla kubanerna nere i fattigdom och brist för
att skapa missnöje och grogrund för uppror. USAs
frustration över att detta inte lyckats leder till
allt fler miljarder läggs ner på att framställa
Kuba som eländig diktatur.
Ingen
av Elenskys 100 bilder avspeglar Cacocums samhällsliv
eller orsakerna till de materiella brister som finns. Han
säger sig ha insikt om hur hans förhandsinställning
påverkar seendet: ”för det ansikte Kuba
visar upp för mig beror på hur jag tittar tillbaka”.
Men det har inte mildrat hans förakt för kubanerna
som ett folk som ”säljer kön och hjärtan
till yumas för en spottstyver och tror sig så
smarta när de lyckas lura till sig några hundra
dollar”.
För
vad är det han ser – och som recensenter tar
till sig? Jo, ett land bestående av ogina, missunnsamma
skrävlare, hycklare, svartjobbare, mutkolvar, lycksökare,
horor av både könen, kvinno- och barnmisshandlare,
alkoholister osv - inte en hederlig, vettig människa
i sikte. Det enda avvikande i boken är några,
men ganska få, stämningsbilder utan politisk
avsikt och en avvikande röst.
Det
är klart att svartjobb, skattesmitning, prostitution,
mygel, alkoholism, drömmar om lyckan på andra
sidan ån mm finns på Kuba precis som i de flesta
länder och mer framträdande i olika subkulturer
än i samhällena som helhet. Det som utmärker
Kuba är inte att där finns mer, utan kanske t
o m mindre. Problemet är att Elenskys ”bilder”
dels i sig generaliserar våldsamt utifrån några
sådana subkulturer, dels att de tas för sanning
i stället för att uppskattas som de rövarhistorier
de är, och att de tolkas utifrån en härskande
politisk mall om det ”vidriga, totalitära, korrupta”
mm Kuba. Att de också anses bidra med fakta om Kuba
är ytterligare ett uttryck för den okunskap om
landet som är ett resultat av den demonisering av landets
styre som dominerar i massmedia och politik.
Elensky
ser också - emellanåt – med dubbla känslor
på sin roll. ”Äntligen kommer den där
släktingen eller vännen som lyckades ta sig ut
tillbaka – guldbehängd med väskorna bågnande
av presenter.” Och beskriver ”en konstig gripande
känsla att så lätt kunna göra så
många så lyckliga med små presenter som
för oss inte betyder någonting alls” (glaspärlor!)
”men deras förödmjukelse slår tillbaka
på mig själv … deras skamkänsla, komplex
och underlägsenhetens nedtryckta revanschism (eller
inbillar jag mig, projicerar jag bara?).”
Inbillningar,
projiceringar och dessutom ett uppdrag som gör honom
blind för allt det som inte passar in: ”Jag ser
det som min uppgift att förminska denna formlöst
svällande, uppblåsta Kubadröm. Kubanerna
är små råttor som alla vi andra, hungriga
och kåta, och när skeppet springer läck
gör de vad de kan för att lämna det.”
Allt
som uppnåtts trots USAs ekonomiska, biologiska, terror-
och propagandakrigföring måste svärtas ned.
Inte minst gäller detta de tiotusentals läkare
och sköterskor som återgivit över en miljon
fattiga människor synen, räddat hundratusentals
liv och givit många tiotals miljoner bättre livskvalitet.
Utifrån sig själv känner man ju ofta andra,
så Elenskys förklaring är att de skulle
få ”svindlande höga löner”.
Fakta är att de får mindre än 50 kronor
om dagen att leva på i utlandstjänst, medan familjen
därhemma får ut deras normala lön.
För att ytterligare förminska det kubanska hälsovårdsundret
hävdar Elensky att de högutbildade på Kuba,
läkarna bland andra, ”är funktionella analfabeter”.
Själv
känner han sig kluven mellan plötslig givmildhet:
”Innan jag åker tillbaka till Sverige ska jag
ge bort mina Adidasskor”; överseende med de stackare
som tror att de är något: ”Låt honom
få det lilla nöjet” att cykla om mig; inbillningen
att kanske ”göra större nytta om man ger
sig spelet i våld, knulla, festar, bjuder, sprider
dollar och presenter” bland infödingarna och
”sadismen i njutningen att berätta” om
den rika världens tekniska underverk.
Kackerlackor kallar han de Präster för Fred i
USA som sedan 1992 med sin Vänskapskaravan brutit den
kriminella blockaden mot Kuba. De har hungerstrejkat, åtalats,
bötfällts för att de fört över
ambulanser, dialysapparater, datorer, biblar till det blockerade
Kuba. Till samma kategori hör ”Harry Belafonte,
Danny Glover, Howard Zinn, Noam Chomsky, Gore Vidal eller
någon annan ur den globala vänstereliten”.
Dit måste då rimligen också höra
statsledningarna i de 184 länder i världen som
kräver att USA ska häva sin blockad som utgör
ett brott mot internationell rätt. Det mesta Elensky
kan medge är att grannen i norr ”flera gången
sneglat ned mot denna karibiska pärla” men blockaden
menar han egentligen är revolutionens räddning.
Värst
är naturligtvis att så många, trots 50
år av konstant, massiv propaganda från USA,
hyllar Fidel Castro (älskad i den fattiga världen,
hatad i den rika, kan det finnas något samband?) och
kubanerna enastående framsteg (Washington, Miami,
Elensky & co till trots så erkänns dessa
internationellt av alla utom de mest fanatiska). Elensky
psykologiserar om andra (projicering?) ”halvintellektuellas
gamla platonska dröm: tyrannen som låter sig
rådas” och finner en utväg i mystiken:
”rationella förklaringsmodeller står sig
slätt”.
Framgångarna
inom hälsovården är ett krux, svårt
att komma förbi. God statistik ”tycks placera
Kuba på nivå med världens i-länder
på områdena sjukvård och utbildning. Hur
nivån verkligen är kan jag inte avgöra.”
Men när han uppmärksammar att det ”är
ett under hur vitala gamlingarna är på Kuba”
så har det inte med hälsovården att göra:
”Är det klimatet, kosthållet eller den
lyckade genetiska blandningen som givit upphov till ett
så segt och stolt släkte.” Och som kontrast
jämför han med ”De yngre med sina löständer,
fetma eller revben som nästan sticker hål på
skinnet, alkoholism och allehanda andra problem.”
Uppenbart är hans intresse för kubaner begränsat
till en mycket liten krets kring sambons familj, men även
där verkar detta överdrivet. Och som slutkläm
påstår han att barnen blivit kortare till växten
under senare decennier. Och detta tas som pregnanta utsagor
om läget på Kuba idag trots alla vetenskapliga
och FN-rapporter om motsatsen.
På
detta sätta skulle i stort sett varje uppgift om Kuba
och dess invånare kunna konstateras missvisande, men
det skulle bli en bok, som inget förlag skulle ge ut.
För den som är intresserad av fler nerslag i skrönorna
och lögnerna bifogar jag några sammanställningar.
Bilaga
1: Faktafel mm
Bilaga 2: Skrönor mm
FAKTAFEL,
ogrundade
påstående, uppenbara projiceringar,
några exempel, långt ifrån uttömmande
Om
historien
”de jättejordbruk genom vilken den kubanska koloniseringen
administrerades och gjordes vinstgivande under loppet av
1500-talet” (10)
Kommentar: Storgodsen utvecklades i större skala först
under slutet av 1700-talet och främst under början
av 1800-talet.
Om
Cacocum
”Indianernas ord för häst här på
Kuba lär ha varit det onomatopoetiska ”cacocum”
… som hovarnas klapper.” (10)
Kommentar: Ursprunget är äldre än hästarna
på Kuba. ”Akkokun” latiniserat till ”acocum”
ingår i många latinska ord som t ex Ban-acocúm.
De spanska kolonisatörerna tog ofta urinvånarnas
ortnamn och lade till ett religiöst namn som i detta
fall San Pedro de Cacocum. De kubanska forkarnas hytotes
är att ursprungsnamnet – före hästarna
– var Ka-acckokun, reducerat och latiniserat till
Cacocum.
Om
USAs anspråk på Kuba
Grannen i norr har ”flera gånger sneglat ned
mot denna karibiska pärla”, USAs insats i kriget
mot Spanien ”ledde till att de fick rätten att
ingripa i Kubas inre angelägenheter… de fick
också ätten att hyra marinbasen i Guantanamo.”
(57)
Kommentar: Redan 1823 uttalade USA sin avsikt att lägga
beslag på Kuba och försökte upprepade gånger
köpa landet från Spanien. USA ingrep och avväpnade
de kubanska frihetsstyrkorna när de i stort sett hade
besegrat de spanska trupperna 1898, berövade dem segern,
ockuperade landet och tvingade landets USA-tillsatta regering
att godta USA-interventioner och att upplåta Guantanamo
och två marinbaser till.
Om
utvandringen
”miljoner kubaner som flytt till USA” (17)
Kommentar: knappt 1,7 miljoner människor med kubanskt
ursprung enligt USAs befolkningsstatistik, innefattande
den stora koloni som fanns där före 1959.
Om
dödligt förtryck
”Sedan revolutionen 1959 har 5.640 arkebuserats, 1.203
öppet mördats, 155 sägs ha dödats i
fängelse … 1.314 avlidigt genom olyckor under
politiskt fångenskap, … uppemot 80.000 kubaner
beräknas ha dött under försök att korsa
vattnet mellan Kuba och Florida.
Den som tittar på UNICEFs statistik kan konstatera
…” (31)
Kommentar. Dessa siffror har ingenting med Unicefs statistik
att göra. Genom att lägga dem efter Unicefs siffror
om hälsoläget utan att ange annan källa,
och fortsätta med hänvisning till Unicef försöker
han ge trovärdighet åt fullständigt grundlösa
påståenden från ett projekt som drivs
av Kubansk-Amerikanska Stiftelsen, CANF samorganisationen
för yttersta högern i Miami, som stöder och
finansierar terroristaktioner mot Kuba, och tillverkar många
av de lögner som sedan sprids över världen.
I projektledningen ingår Carlos Alberto Montaner,
med bakgrund som CIA-agent och terrorist och författare
till skrönan för 30 år sedan om den ”förlamade
kubanske poeten Valladares”, som i levande livet visade
sig vara varken förlamad eller poet. Detta ingår
som standard i Folkpartiets lögnkampanj mot Kuba sedan
förra seklet.
Om
de kubanska läkarna i utlandstjänst
”med kubanska mått enorma löner i utlandstjänst,
tillåts föra in varor som inte går att
köpa på Kuba .. Åtskilliga har valt att
stanna och skaffa sig behagligare liv i Afrikas stora metropoler
(49)
”kompenseras extremt rikligt, med utbetalningar till
familjen på Kuba, löner som ter sig svindlande
för läkare vana vid några hundra pesos i
månaden därhemma, plus vidlyftiga möjligheter
att föra hem eftertraktade produkter. Enstaka avhopp
sker men tystas ner.” (196)
Kommentar: Läkarna får mindre än 50 kronor
om dagen att leva på i utlandstjänst, medan familjen
därhemma får ut deras normala lön, som regel
minst 500 pesos.
Om
religionsförföljelse
”Försökt förbjuda religionen och stänga
alla kyrkor på Kuba (52)
”öppnade man plötsligt för alla kyrkor
efter påvens besök (1998)
”sedan mer än fyrtio år försökt
att döda Gud, just det: döda Gud! – men
Gud lever i församlingsmedlemmarnas hjärtan”
”de troende samlades i hemlighet” (89)
Kommentar: Varken katolska eller andra kyrkor har stängts,
men många förföll och förlorade medlemmar
(katolska kyrkan p g a sitt ställningstagande för
USAs krigföring under 60-talet). Sedan den ekonomiska
krisen i början på 90-talet har kyrkorna fått
mer stöd utifrån och kunnat locka tillbaka folk
både med andlig och lekamlig spis.
Om
rockmusiker
” roqueros, ofta en rebellisk, politikfientlig, oppositionell
stil och livsstil, här. Där staten tror sig kunna
bestämma hur alla landets invånare skall tänka,
ett verkligt uppror, fjärran ABF och ungdomsgårdarnas
oskadliggörande tolerans (73)
Kommentar: Om toleransen är oskadliggörande vet
jag inte, men rockarna får också stöd och
scener i den kubanska kulturvärden
Om
förbjuden frukt
Räkor, hummer och nötkött är förbjuden
mat för kubaner (83)
Kommentar: det som är förbjudet är svarthandel,
och det gäller alla varor
Om
handgjorda, foträta skor
”Regimen skulle väl helst se att alla bar rejäla,
handgjorda foträta skor” (86)
Kommentar: vad man än må säga om regimen,
men handgjorda, foträta skor är utan någon
som helst tvekan uttryck för Elenskys tendens att pådyvla
kubanerna sina egna fobier.
Om
det förbjudna
”Varje märkesplagg, liksom de med amerikanska
flaggan – som förut var förbjuden (87)
Kommentar: USAs flagga har aldrig varit förbjuden
”strängt förbjudet för kubaner att
komma in på hotell och turistanläggningar, inte
ens till stranden får de gå, så en exilkuban
som kommer hem och vill bjuda sina föräldrar på
en weekend på hotell på stranden får enligt
lag inte göra det, utan poliser står utposterade
just för att hindra kubaner att komma in” (199)
Kommentar: Det som utestänger många kubaner från
de finare turisthotellen är detsamma som på de
flesta andra håll, penningen.
Om
fängelsestraff
”Hårda straff, och lön får de ingen”
”Billigt sätt för regeringen att hålla
hjulen snurrande och besätta jobb som är så
tunga och dåligt avlönade at ingen frivilligt
vill ha dem” (111)
Kommentar, alla fångar som arbetar får lön
för arbetet, största delen skickas hem till familjerna
för underhåll till barnen, bostadskostnad mm.
Om
förbud mot homosexuella
”1970 antogs en lag som förbjöd homosexuella
att uppbära offentliga positioner i kulturlivet”
(122)
Kommentar: Ingen lag av det slaget, däremot en praktik
under 70-talets första hälft som marginaliserade
flera homosexuella författare. Frigörelsen från
den homofobi som fortfarande präglar de flesta länder
på jorden har på Kuba gått snabbare än
i de flesta länder i den amerikanska världsdelen,
och har nått fram till debatten om samkönade
äktenskap.
Om
alkoholism
”Alkoholism är en folksjukdom som förstör
oräkneliga liv, äktenskap, barndomar runtom på
ön”
(127)
”Nej, det är väl inte alla kvinnor som blir
slagna, liksom inte alla män är alkoholister,
men det finns byar och områden där frekvensen
av bägge är avgjort högre än normalt,
precis som barnuppfostran kräver stryk, så är
det bara.” (38)
Kommentar: Kuba har bland de lägsta alkoholintagen
i hela Latinamerika. Alkoholism drabbar ungefär 10
procent av de regelbundna brukarna, som på Kuba utgör
45 procent av den vuxna befolkningen, det skulle leda till
ca 40.000 alkoholister. Studier visar att 33 procent får
familjeproblem, 21 procent har varit inblandade i stölder,
20 procent utövat våld mot sina makar, 43 procent
hade deltagit i gatuslagsmål, och 23 procent i störande
av allmän ordning (kanske överrepresenterade i
Elenskys bekantskapskrets)
Om
läkares kunskaper
”Läkare som på grund av risken för
avhopp sällan tillåts delta i konferenser och
vidare utbildning i andra länder, tillhör kanske
inte eliten i världen”, 195
Kommentar: Kubanska läkare och forskare får inte
inresevisum till USA där många internationella
konferenser på hög nivå hålls. När
de hålls i Europa är kubaner ofta närvarande
och uppskattade för den höga nivån på
deras bidrag
Om kritiker
Men revolutionen skickar sina kritiker i fängelse också
när de hade kunnat vara den till hjälp
Kommentar: även om man skulle acceptera Amnestys och
de USA-stödda kubanska uppgiftslämnarna påståenden
om samvetsfångar och politiska fångar skulle
det sammanlagda antalet kritiker bara uppgå till ca
250.
SKRÖNOR,
RÖVARHISTORIER MM
De vandringssägner som kommer närmast
Råttan i pizzan handlar om att snikna pizzeriabagare
”smälte ner kondomer i stället för
ost på pizzorna, många människor dog och
de åkte i fängelse”. (20-21)
Sambo Antonio förmedlar vad som är
”normalt: ”Alla du ser … knullar kvinnor,
män, hästar, hundar, getter, hönor. De har
så mycket kraft och så starka safter som stiger
dem åt huvudet och de måste få utlösning
för att inte explodera.”(78)
Strandraggaren
Alexey skrävlar om hur många ”riktiga män”
han sätter på: ”Det finns ingen som orkar
med mig, jag ger kuk och kuk och kuk tills de ber mig om
nåd.” ”Det är tydligt att de har
en helt annan syn på sex än vi protestantiska
nordeuropéer” är Elenskys kommentar. (78)
Men Alexey får också berätta
om våld, om mosterns man som misshandlar henne och
skär av henne halsen, ”huvudet bara satt fast
där bak, några senor i nacken. Hela byn satte
efter honom. Tog fast honom, misshandlade honom och körde
över honom med traktor, det var bara slamsor kvar efteråt.”
Elensky häpnar, ”det är ju bara tre månader
sedan”. (166)
Antonio kan också berätta om
grannen Luisas son (polis) ”älskar att sätta
på och när det går för honom biter
han så hårt i ryggen att stora stycken slits
loss.” (130)
Att
rättsväsendet inte bara är ruttet utan absurt
får Antonios pappa bekräfta: ”Om du är
en stackars bonde som har kanske en eller ett par kor …
om någon skulle komma och stjäla en av dem är
det du själv som åker … i fängelse
… Lagarna här är orättvisa och hårda
och de är alla skrivna bara för att passa Honom.
(83)
Om
Luisas son (se ovan polisen) och hans hustru, berättar
Elensky själv, att de ”får pengar från
två håll, hon har en spanjor som kommer en gång
om året några veckor som hon tillbringar uteslutande
med honom, medan mannen har en mexikansk läkare i 60-årsåldern
som kommer titt som tätt och som tar med honom till
ett hus i ... Havanna eller Santiago, och betalar honom
rundlig för att skaffa fram sju nya killar om dagen,
som alla måste vara aktiva, riktiga män med stora
kukar, inga maricones, för den rollen har mexikanen
ensamrätt på. Alla vet vad som pågår.”
(193)
Elensky återger också rykten
med reservationen att det är ”omöjligt att
beräkna sanningshalten” men de förstärker
ju den allmänna bilden, som rykten om maskerade män
som släpar iväg folk i kedjor, ”en lär
ligga för döden i grannbyn, minst ett dussin barn
har försvunnit spårlöst. Så många
barn rövas bort, dödas och lemlästas, att
det är ett under att det finns några kvar. ”(205)
Om Fidel Castro finns flera skrönor.
En handlar om den massiva folkliga kampanjen 1999-2000 för
lille Elians och faderns rätt till återförening.
Den skulle ha kommit till för att Fidel Castro trodde
på en 30 år gammal spådom om att ”en
liten pojke skulle bli hans fall” (16-17)