Verklighet
och förändringar på Kuba
Eva Björklund 080401
F örbud mot att köpa datorer, mobiltelefoner,
Dvd mm ska hävas?
Hotell ska öppnas för kubaner?
Jord privatiseras?
Det
finns inga förbud att häva. Det som saknas är
utbud, och det ska nu tillskapas. Hotell är och förblir
öppna för kubaner och de dyraste, som de flesta
inte har råd med, har subventionerade priser för
nygifta (smekmånadsdagar) och arbetarsemestrar (via
facket). Statliga jordar som ligger i träda ska tas
i bruk.
VERKLIGHET OCH POLITIK
Fattigt,
ekonomiskt blockerat land (blockaden kostar Kuba 2-3 miljarder
dollar per år, försvårar import och export).
Kuba har valt att prioritera knappa tillgångar i en
starkt förankrad jämlikhetspolitik.
Hög utbildningsnivå, hög professionell nivå
inom alla sektorer, ökat missnöje framför
allt i dessa skikt som kan jämföra sig med kollegor
runt om i världen som alla har högre privat konsumtionsstandard.
Detta är en följd av den jämlikhetspolitik
som utmärkt den kubanska modellen innebärande
prioritering av offentlig konsumtion som kommer alla till
del lika, dvs gratis utbildning och hälsovård,
subventionerade livsmedel och andra basvaror, socialt trygghetssystem
mm. Det innebär att de lägst avlönade på
Kuba har en mångfalt högre levnadsstandard än
de som lever i andra länder med betydligt högre
bruttonationalinkomst per invånare (FNs levnadsnivåindex
visar just detta), men också att de högst avlönade
i offentlig tjänst (ca 70 procent av alla förvärvsarbetande,
löneskillnader ca 1:5) har mångfalt lägre
privat konsumtionsstandard än sina kollegor också
i länder som är betydligt fattigare än Kuba.
Politik
hittills: att fördela vissa dyra importvaror så
att de kommer så många som möjligt till
del och är till så stor nytta som möjligt.
Men många kapitalvaror som TV, video, spisar, mm säljs
dyrt på hårdvalutebutiker, för dem som
har råd. Medan andra varor har delats ut eller sålts
massivt som en del av ”Eneergirevolutionen”
som inneburit att alla glödlampor har bytts ut gratis
till lågenergilampor, och alla har erbjudits att köpa
elriskokare, eltryckkokare, elplattor, TV, kylskåp
billigt och mot fördelaktiga avbetalningsvillkor.
Nya
förhållanden på senare år: hög
ekonomisk tillväxt, ökad materiell standard generellt,
ökade ekonomiska klyftor främst kopplad till turistindustri,
utländska företag, egenföretagande, höga
priser och löner inom jordbruket, mm. Det har medfört
innebärande att det finns ett skikt kubaner med överskott
på pengar i förhållande till tillgång
på varor mm att spendera dem på. Samtidigt finns
stora ackumulerade behov av underhåll, bostadsbyggande
och återuppbyggnad av kollektivtrafiken.
DATORER, MOBILER
Verklighet
hittills
Förutom
kostnaden för själva datorn har telefonnätet
mycket liten kapacitet så uppkoppling på nätet
via bostadstelefoner blockerar andras användning. Dessutom
är det mycket dyrt eftersom USAs blockad hindrar Kuba
från anslutning till internationell kabel (en kabel
är på gång till Venezuela för att
befria Kuba från USAs blockad i just detta avseende).
All uppkoppling måste ske via satellit, långsamt,
dyrt.
Politik hittills: ingen allmän försäljning
av datorer. De datorer som importerats har fördelats
till
• skolor och bibliotek och grannskapslokaler. Alla
skolor har datorer, de är öppna för grannskapets
användning på kvällar och helger om det
inte också finns i grannskapslokal, detsamma gäller
många bibliotek. Gratis användning, men de saknar
för det mesta uppkoppling till annat än nationella
nätet på grund av begränsningen till satellitförbindelse.
• arbetsplatser i prioriteringsordning, riksdag och
regering (ministerierna), läns- och kommunfullmäktige
och styrelser, partiorganistionen, folkrörelser och
ideella organisationer (NGO), media, nationella och andra
stora företag, institutioner, hotell och övriga
turistinstallationer, etc samt tjänstemän- och
kvinnor i dessa för arbete hemifrån, på
högskolor och universitet, osv
• postkontor och IT-kaféer, mot mycket hög
avgift
Problem
De ganska
få som haft tillräckligt med pengar för
att köpa datorer har inte kunnat göra det, för
det har inte funnits något utbud, inte för att
det har varit förbjudet. Med den goda ekonomiska utvecklingen
i landet har de blivit fler och fått mer pengar och
allt fler har skaffat sig datorer vid utlandsresor, genom
besökare från utlandet men också genom
den svarta marknad som brukar uppstå när utbudet
inte motsvarar efterfrågan.
Åtgärd
Starta
allmän försäljning på marknadsvillkor,
dvs till de som har råd, förbättra telefonnätet,
börja lägga in bredband (kommer att ta tid), ta
betalt för uppkoppling utan subvention (som sagt, dyrt).
Mobiltelefoner
De har
heller inte bjudits ut till allmän försäljning,
och de förekommer än så länge i mindre
utsträckning än datorer, och det finns ingen fördelning
av dem till skolor och institutioner, utan bara till högre
tjänstemän- och kvinnor i såväl offentlig
som rörelse-, organisations- eller privat verksamhet.
På samma sätt som med datorer har de som rest
utomlands (med pengar eller vänner) eller kontakter
med utlänningar på Kuba kunnat skaffa sig, eller
på svarta marknaden.
Åtgärderna går i två riktningar,
dels att starta allmän försäljning av telefoner
och abbonemang på marknadsvillkor, dels bygga ut det
vanliga (billigare) telefonnätet samt installera fler
och modernisera befintliga betaltelefoner i bostadskvarteren
under den ganska långa tid som det kommer att ta att
kunna förse alla hushåll med telefon.
Konsekvens på kort sikt
Större
inslag av öppen marknad, mindre av svart. De som tjänat
på de ekonomiska klyftor som uppstått framför
allt genom turistnäringen och samriskföretagen
(utländska bolag) kan öppet använda sina
pengar.
Politik
För
att minska klyftorna och göra marknaden ekonomiskt
tillgänglig för fler krävs fortsatt hög
ekonomisk tillväxt, ökade löner inom offentlig
sektor med bibehållande av politiken om små
löneskillnader (för närvarande ca 1:5, mellan
200 och 1000 pesos, att jämföra med det dubbla
eller mer inom turistnäringen, utländska företag,
jordbruket, egenföretagande etc).
På sikt är målet att avskaffa dubbla valutan
och ransoneringssystemet med starkt subventionerade livsmedel
och andra basvaror. Det fordrar en parallell ändring
av löne- och prissystem. Det kommer inte att ske snabbt
eftersom det är mycket komplicerat och måste
utformas så att klyftorna minskar, inte ökar.
HOTELL
Som
sagt, det finns inget förbud att häva, ingen lagändring
är på gång som internationella bolagsmedia
förutspår. Kubaner tar in på hotell hela
tiden, på tjänsteresor, semesterresor mm. I allmänhet
tar de in på billigare hotell än de som turister
m fl tar in på, men även där kan man stöta
på kubaner som har subventionerade smekmånadsrum
eller arbetarssemesterdito (750.000 år 2006). Det
som många utlänningar, särskilt manliga,
inklusive journalister stött på och generaliserat,
kan vara förbudet för turister och andra utländska
hotellgäster att härbärgera kubaner på
sina rum (jag känner till några som hindrats
härbärgera ”flickvänner”) eller
rum som de betalar för. Avsikten har varit att försvåra
prostitution, men har också inneburit hinder för
t ex utlandskubaner på besök att bjuda t ex släktingar
på gemensam badortsvistelse e.d. Det förbud som
diskuteras nu är alltså detta, inget annat.
JORDBRUKET
Ägarformer
A. Privata
småbönder, utan någan anslutning till kooperativ,
ganska få relativt sett
B. 3 olika kooperativa jordbruksformer, omfattar de allra
flesta jordbrukare
1. Sparkasse- och servicekooperativ. Bönderna brukar
sina jordar i princip inom familjen (med äganderätt
eller bruksrätt), kooperativet är till för
gemensamma inköp att maskiner, utsäde, teknikstöd,
social service mm. (3.242 CCS, 270.000 medlemmar, varav
ca 160.000 jordägare, resten med bruksrätt)
2. Produktionskooperativ. Startade med att bönder gick
samman med sina jordar för kollektivt bruk. Nya medlemmar
kan tas in utan att de för med sig jordinnehav (gamla
pensionerar sig eller dör eller lägger av, produktionen
utvidgas, behöver mer arbetskraft) (1.089 CPA, ca 62.000
medlemmar)
3. Lantarbetarkooperativ. Bildades av arbetare på
de statliga storjordbruk (sockerodling framför allt)
som i början på 90-talet (krisåtgärd)
delades upp och arrenderades ut (bruksrätt utan arrendeavgift)
till kooperativen. 2004 lades ett stort antal sockerbruk
ner och då övergick många av dessa kooperativ
till odling av livsmedel och till bosskapsskötsel.
C. Statliga jordbruk, framför allt kvarvarande stora
sockerodlingar, citrusfruktodlingar och för boskapsuppfödning.
D. Stadsträdgårdar (organoponico) för organisk
odling av grönsaker, rotfruker mm för stadsbefolkning.
Brukas av kooperativ eller kommunalt sedan början av
90-talet.
E. Försvarets jordbruk för självförsörjning.
Småbondeorganisationen
ANAP organiserar privata jordbrukare innefattande medlemmar
i CCS och CPA, som brukar ca 30 % av odlingsmarken. Lantarbetarförbundet
organiserar medlemmarna i lantarbetarkooperativen.
Marknad för jordbruksprodukter
Alla
jordbrukare (utom försvaret) har leveransavtal med
statliga uppköpsföretag eller med kommunerna till
fasta priser, framförhandlade med småbondeförbundet
ANAP. Priserna har höjts kraftigt under senaste året
och därmed också böndernas inkomster. De
är produktionsbaserade och kan ligga på 1.500
– 2.500 pesos i månaden. Alla odlar också
för egna behov.
Överskottet säljer de på jordbruksmarknaderna
till fri prissättning (utbud och efterfrågan).
Försvarets överskott används för att
pressa priserna, bl a genom månatliga stora ”bondemarknader”
centralt i de stora städerna.
Problem
Framför
allt är det problem med omfattande förekomst av
statliga jordar i träda, bl a som resultat av nedläggningen
av sockerodlingar. Allt har inte delats ut och/eller odlats
upp. Det finns också problem med låg produktivitet
och sned produktionsinriktning, men de har börjat lösas
med prishöjningar och ökat inslag av lokala direktleveranser
t ex av mjölk.
Förändringar
Det
som nu diskuteras är framför allt hur de jordar
som ligger i träda ska komma i odling igen. Det handlar
om att befintliga kooperativ och bönder i kooperativ
ska få ägande- eller bruksätt till dem,
eventuellt att enskilda bönder ska få det samt
att fler ska lockas till jordbruket som enskilda eller kooperativa
odlare, och att villkoren för detta förbättras.
Idag, 1 april, hävdade ordföranden i småbondeförbundet
ANAP, Orlando Lugo Fonte, också medlem i Statsrådet,
att av jordarna kommer att fördelas till kooperativen
och deras medlemmar.