Kuba, ett bondoffer i internationella schackspelet

   

 

 

 

  


Ur ”Liberación”, mars 2006-04-23

Kubas kulturminister om Gramsci

I en intervju med Lasse Söderberg och Ángela Garcia berättar Kubas kulturminister bland annat om sin syn på Gramsci.
Utdrag och översättning Eva Björklund

- Jag studerade Gramsci på universitetet och för mig är han grundläggande. Jag uppfattar honom som en marxist från ”Syd”, kom ihåg att han var från Sardinien, från ett bondesamhälle och hans utveckling av marxismen och hans läsning av Lenin kommer söderifrån. För mig har han mycket att göra med den kubanska revolutionen. Tanken om kulturell hegemoni, tanken att man kan ha politisk och militär makt men om man inte har kulturen på sin sida är man svag och kan förlora makten. Utan Gramsci går det inte att förklara hur socialismen i Sovjetunionen och Östeuropa kunde braka samman. Han är en oundgänglig tänkare tillsammans med Lenin. Den sovjetiska socialismens sammanbrott har berett vägen för en mer öppen läsning, mindre låst vid hela vänsterns arvegods.

- Den kubanska revolutionens idébank har alltid varit ganska egen. En av dess viktiga bidrag till vänstern är ett odogmatiskt förhållningssätt till klassikerna. Jag har aldrig hört varken Che eller Fidel nämna Gramsci men jag uppfattar dem som gramscianer. För Fidels tes om det subjektivas betydelse för revolution är ren Gramsci. Och ren Martí. Tanken att man med en politisk kultur kan besegra objektivt mycket svåra hinder. Det är samma tanke som hos Martí: Skyttegravar av idéer förmår mer än murar av sten. Det är en gramsciansk tanke och det är Fidel på pricken. Den kubanska tankevärlden har inget att göra med den mekaniska determinism som säger att historiska omständigheter kommer att föra oss till kommunismen.

- Jag tror att definitionen av det politiska subjektet, det vill säga de som ändrar historiens kurs, som i marxismen är proletariatet, har berikats mycket av Fidel. Det finns redan i ”Historien ska frikänna mig”. När Fidel beskriver de som ska åstadkomma förändringen tar han med många fler än proletariatet. Till det bidrar naturligtvis att Kuba inte var ett industrialiserat land, även om det fanns framför allt ett sockerarbetarproletariat, som var organiserat och kommunistiskt orienterat.
Fidel kände till marxismen men han utvidgade det politiska subjektet och förändringsaktören. Naturligtvis med fattigbönderna, men inte inom ramen för begreppet arbetar- och bondealliansen, utan fattigbönderna som grundläggande faktor i skapandet av detta land och i gerillan, där också de arbetslösa vara en viktig faktor.

- Den klassiska marxismen talar om trasproletariatet. Fidel säger ”när det handlar om kamp så är det folket som gäller”. Och säger att där ingår kulturarbetarna, folk från medelklassen, småborgare. Han skapar ett mångsidigt klassbegrepp som ligger mycket nära dagens sociala rörelser.

- Fidel är ingen självhärskare. Den där idén att det är Fidel som drar i trådarna för ett gäng marionetter är helt falsk. Han har byggt upp ett lag av flera generationer, där jag inte tillhör de yngsta. Vår utrikesminister är 39 år. De som har hand om ekonomin är unga. Det är också de som finns i ledningen för kommunerna. Det är intelligent folk, bildade, med fantastisk folklig förankring. Briljanta, unga, inte några byråkrater, de lever som folk mest, går iväg med vattenhinken när det behövs, kämpar för att varuförsörjningen ska fungera. De har ingen som helst likhet med gamla Sovjets byråkrater med sina ”dachas”, de är av folket. De är intelligenta, bildade, sanna ledare. Och här tror jänkarna att de ska komma och organisera val! Tror du att alla dessa människor som har garanterad tillgång till hälsovård, utbildning, kultur, något som nästan inget annat folk har, att de ska tro på tomten som säger att nu kommer vi med demokrati, att jänkarna kommer med demokrati, och att de kommer dragandes med någon typ från Miami som vi ska rösta på? Det är otänkbart. För de som kommer fram som ledare här är ingen liten grupp, inga handplockade individer, de är tusentals av olika generationer som vet vad vi håller på med och hur vi försvarar vårt land med mod utan like.

- Visst finns det folk som vill utvandra, men inte av politiska skäl, det är jag säker på. Skälen är ekonomiska. Vi har en massa högutbildat yrkesfolk med hög konkurrenskraft utomlands, och här är de materiella villkoren knappa. Så är det. Kuba är inte avskuret från den nyliberala världen runt omkring oss.

Inför vårt inledande konstaterande om nyorientering av kulturdepartement under hans ledning förklarar Abel Prieto att departementet alltsedan sin start 1976 med Armando Hart i ledningen drev en politik mot dogmer, uteslutningar och homofobi och för öppenhet i förhållandet mellan kulturarbetarna och institutionerna:

- Jag menar att Hart lade grunden för en annan politik, en politik som utgick från Fidels ”Tal till de intellektuella”, som försökte främja enighet med avvisa dogmatism. Fidelorden ”inom revolutionen allt, mot revolutionen inget” citeras ofta utplockade från sitt sammanhang. För sanningen är att ”Tal till de intellektuella” på ett enastående sätt vände sig till alla generationer och tendenser: katoliker, kommunister, avantgardister eller abstrakta konstnärer, som Raul Martinez, författarna Lezama Lima, Cintio Vitier, Virgilio Piñera osv.
När kulturdepartementet inrättades innebar det också en återknytning till Martí och samling kring en martiansk kulturpolitik. Hart spelade en avgörande roll för att skapa en institution där kulturarbetarna spelade huvudrollen. Under 70-talet hade en brytning uppstått, Padillafallet har med den att göra. Men Casa de las Americas och Filminstitutet ICAIC drogs aldrig med i dogmatismen, utan höll fast vid sin öppna linje. Det var Kulturrådet, som föregick kulturdepartementet, som gjorde stor skada genom de sekterister och medelmåttor som hamnat i ledningen.

- Kubas kulturpolitik hade inget att göra med realsocialismen eller med det misstroende mot intellektuella som den stod för. Tyvärr fanns tendenser och grupper som motverkade denna politik under några år. När vi talar om öppenhet handlar det om att inte utesluta någon. Till exempel måste även de som utvandrat finnas med i katalogerna. De som bor utomlands utgör likafullt en del av den kubanska nutida litteraturen och konsten.

Var går gränsen mellan kritik och dissidens?

- I vår verklighet finns ett motsägelsefullt, komplicerat, ibland hjärtslitande tema för vi bygger inte den utopi vi drömmer om utan den som är möjlig under de mycket hårda villkor vi har, och tyvärr finns ojämlikhet, tillbakagång, korruption, ökad brottslighet som inte fanns tidigare. Vår litteratur är full av detta. Här förbjuds inga böcker, här finns inga svartlistade, långt därifrån. Särskilt inom kubansk teater och film finns ett starkt samhällskritiskt inslag. Men i de allra flesta fall utgår det från en revolutionär ståndpunkt, från kärlek, från engagemang som går långt utöver det politiska. Det är folk som fötts här, i detta system, i denna operfekta socialism och som inte kan tänka sig livet på annat sätt än här. Det handlar inte om den traditionella friskytten, inte om samhällets kritiska utpost, eller så är det just det men på annat sätt, om ni förstår vad jag menar?

Var går linjen mellan hädelse och skapande kritik?

- Snarare än hädelse ser jag problem med försöka till anpassning till den internationella marknaden. Folk som vet att de kan få framgång i Europa om de har med vissa kritiska inslag, en viss kritisk vinkling av verkligheten. Det har förekommit inom film och litteratur, en slag light-version av regimkritik, ett slags spel för gallerierna. Den oroar mig mer, inte för att den skadar revolutionen eller hotar regeringen, inte alls. Det är litteraturen, konsten som befinner sig i riskzonen, det fria skapandet, när det utgår från vad ett spansk förlag kan tänkas vilja publicera, eller från att få med ett utländsk filmbolag i en samproduktion.


Kuba, ett bondoffer i internationella schackspelet

Bakom EUs sanktioner mot Kuba finns en oro för vad som händer med dissidenterna. Men det är också sant att anticastrism är på modet efter murens fall, liksom antikommunism i allmänhet.

- Varför avbröt EU inte kulturutbytet med USA för tortyren i Abu Graib? Varför har EU inte infört sanktioner mot USA för de ohyggliga övergreppen på Guantanamobasen? Varför frågar ingen hur många som har försvunnit eller hur många som kastats i fängelse utan dom? Vi tillämpar våra lagar, och de kan vara hårda, men det är lagar i ett land som måste försvara sig mot angrepp.

Och det finns ett ekonomiska beroende…

- Självklart! Dubbelmoralen utgår från rädsla. Varför fördömer de Kuba och inte USA? Här har ingen försvunnit. Aldrig någonsin har något torterats. Det har aldrig kunnat bevisas att Kuba misshandlar fångar, medan USA håller dem i burar och hetsar hundar mot deras nakna kroppar. Dessa sadistiska foton, de är förfärliga, och mot muslimer som har ett annat förhållande till det kroppsliga. Och Condoleezza Rice försvarar tortyren. Varför finns inget uttalande från EU och avbrott i kulturutbytet och varför blockerar de inte USA? Mycket dubbelmoral är det.

- Ni känner ju till hur vi ser på dem som kallar sig dissidenter, vi hävdar att i vilket europeiskt land som helst skulle dessa individer åtalas och med all sannolikhet dömas till fängelse. För de arbetar för en utländsk makt som har förklarat krig mot deras hemland och de får betalt av denna främmande makt. Så är det i hela världen, och behövs särskilt i vår situation, som inte är vilken som helst, vi är inte Haíti eller Dominikanska Republiken. Vi har ett supermaktsmonster, som kan utplåna oss från jordens yta. Och från det monstret tar de emot betalning.

- Hur ska vi kunna försvara oss mot det? Med våra lagar, med rena händer, med öppenhet, utan att misshandla någon, utan att tortera någon. Här har ingen hund bitit någon fånge, och ingen har satts i bur. Den omsorg EU visar om mänskliga rättigheter är mycket manipulativ, för om de verkligen brydde sig om dem skulle de vara förskräckta och skulle ha brutit förbindelserna med USA för Guantanamo, de skulle ha fördömt Bush regering.

- Finns det någon som har gjort människovärdet större skada än denna groteska regering som gör anspråk på världsherravälde? Varför fördöms de inte? Det är ett makabert skämt, det går inte att ta denna omsorg på allvar! Allt detta ingår i ett småaktigt politiskt schackrande där Kuba utsetts till bondoffer i den internationella geopolitiken, på grund av denna hemska, skamliga rädsla EU-regeringarna hyser för Bush.

I Europa verkar vänstern osäker och det är svårt att veta vart den är på väg.

- Socialismens sammanbrott och maktbalansen upplösning gjorde vänstern stor skada. I Europa finns nu en vänster som är helt inordnad i systemet. Den är inte likadan som högern, den bryr sig mer om sociala problem, men är i verkligheten en del av systemet. Det är en vänster som inte siktar på verkliga förändringar, utan på att regeringsposter, parlamentsplatser osv. Det finns också en vänster som inte ställer upp i val, som har andra mål och som får näring av de sociala rörelserna. Sociala Världsforumet har spelat stor roll. Venezuela har blivit en viktig referenspunkt för denna vänster, men den är mycket splittrad, den har en traditionell, patetisk förmåga att splittras. Höger agerar ofta mer enhetligt.



 

 





Denna plats utges av Svensk-Kubanska Föreningen.
Synpunkter? Kontakta webmaster.cubava@swipnet.se
Copyright © Svensk-Kubanska Förening. Revised: Maj 06, 2006