Che Guevara: Den röda tråden
Tal på
Che-mötet i Z-salen, ABF, 2007 10 08,
Eva Björklund
Hans
bild hör till de mest välkända i världen.
Överallt på tröjor, banderoller och fanor
finns han med i demonstrationerna för frihet, jämlikhet,
demokrati och solidaritet. Hur kunde han som mördades
för 40 år sedan, bara 39 år gammal, bli en
så enastående symbol för all rättvisekamp?
Då,
när jag var ung, när budet kom den 8 oktober att
Che hade sårats i strid och tillfångatagits, gick
vi ut på gatorna och demonstrerade för hans liv!
Men CIA och generalerna gav ordern att han skulle skjutas,
de vågade inte låta honom försvara sin sak
i domstol
Och de gömde undan hans kropp för att inte graven
skulle bli en vallfartsort.
Men
över en natt blev hans bild en symbol i kampen mot USAs
krig i Vietnam och några år senare mot den USA-stödda
militärkuppen i Chile och så har det fortsatt.
Nu på 2000-talet och den globala rättvisekampen
och kampen mot krig är hans bild med i kampen världen
runt, den finns i Palestina, i Irak, i Colombia men också
i Bolivia, i Venezuela och naturligtvis som alltid på
Kuba.
Och
på våra årliga möten här i Z-salen
är det inte hans död vi minns, utan hans liv vi
hyllar och den kamp runt om i världen där livet
fortsätter.
Varför
är det just hans bild som förenar alla dessa demonstrationer?
Visst är det något suggestivt med det foto som
blivit ett av världens mest kända, något vackert,
något både drömmande - om en bättre
värld och något beslutsamt - att kämpa för
den.
Men en sådan idolbild hade kunnat skapas av någon
annan, det hade inte nödvändigtvis behövt vara
just Che Guevara.
I
Ches fall är det en bild som inte bara har denna utstrålning
utan som också är sann,
som visar en verklig människa som både drömde
om en bättre värld och djupsinnigt analyserade den
värld han levde i, och kände starkt för de
förtryckta, de misshandlade, de utestängda och handlade
därefter.
Många
kanske inte tänker på att han inte bara en gång,
utan flera gånger och under lång tid var beredd
att offra allt i kampen för befrielse från USAs
utplundring och krigspolitik.
Först
i Guatemala i början av 50-talet där en folkvald
regering krossades av USA-stödda militärer, sedan
i befrielsekampen på Kuba, som segrade.
Där blev han minister och reste världen runt och
träffade ledarna för den då segerrika självständighetskampen
i Egypten, Indien, Jugoslavien, Algeriet mm.
Han höll ett historiskt tal i FNs Generalförsamling,
han var inte bara en minister i ett litet land, han var en
internationell ledargestalt.
Allt
lämnade han för att under oerhörda uppoffringar
försöka dra igång befrielsekampen för
Bolivia, Argentina och hela Latinamerika, och samtidigt avlasta
vietnameserna den tunga bördan av USAs hela militära
styrka.
I
världshistorien finns få som han.
Naturligtvis finns det många, många miljoner som
har offrat allt i kampen, men få som efter många,
hårda år i livsfara uppnått regeringsställning
och sedan av egen vilja övergivit den
för att än en gång kräla i urskogen med
ett gevär, och riskera livet.
Därför
är det inte bara bilden utan också Ches anda som
lever vidare.
När
vi idag läser vad han skrev och sa, så är
det fortfarande så övertygande sant:
hans insisterande på att det inte går att bygga
socialism med kapitalistiska metoder, den vikt han la vid
det ideella arbetet, de moraliska drivkrafterna och internationalismen.
Det har placerat honom i det utvalda skara av storheter som
utvecklat och fördjupat Marx och Engels teori och metod,
och tillämpat dem i handling.
Che
gick alltid före och gjorde som han sa, åkte ut
till sockerfält och fabriker på söndagarna
och slet i hårt kroppsarbete tillsammans med de andra.
Tanke och handling var ett, inte som de som säger ett
och gör ett annat, den typ av politiker som vi har alltför
många av här i världen.
För
ett och ett halvt år sedan var Ches dotter Aleida här
i Sverige. Hon var bara 5 år sista gången hon
såg sin pappa och minns inte så mycket. Men hon
har tagit till sig orden i hans brev till barnen:
”Kom
ihåg att ensam, var och en för sig, gör ingen
av oss någon skillnad.
Och jag hoppas att ni alltid ska ha förmågan att
i djupet av er själ känna varje orättvisa som
begås mot en annan människa, var som helst i världen.”
Aleida
hade tagit sin pappa på orden, blivit läkare för
att kunna rädda liv och när hon var ung på
80-talet åkte hon ut som frivillig till Nicaraguas fattigaste
trakter,
där USA-beväpnade contras-ligor terroriserade folk
för att störta sandinistregeringen.
Här
fick hon frågan om hur hon såg på detta
att Ches bild finns överallt, också kommersiellt,
för att sälja allt möjligt.
Och
hon sa: ”Vi bodde i en stadsdel med många skolelever
från hela landet. Eftersom de visste att pappa bodde
där så brukade de hojta när de gick förbi:
Cuchillo, cuchara, que viva Che Guevara! Pappa hörde
det några gånger och skrattade: vilka dårfinkar.
De var ju så unga och pappa var så långt
från personkult som tänkas kan.
Vi
är helt mot den urskillningslösa exploateringen
av bilden av min pappa, att den används på allt
från vinflaskor till kalsonger. Men att ungdomar har
den på tröjan eller att den finns med på
fanor och plakat i kampen, det stör oss inte.
De
som har honom på tröjan kanske inte ens vet vem
han var. Men det kan leda till att de tar reda på vad
han har skrivit och hur han har handlat, och sprider kunskapen
så att den når ut till ungdomar och folk i alla
åldrar i hela världen.
Så att bilden fylls med innehåll och inspirerar
fler att gå med i kampen för en bättre värld.”
Det
innehållet, hans kärlek och tro på människan
har han sammanfattat själv i ”Människan och
socialismen på Kuba”.
”Tillåt
mig, med risk att verka löjlig, säga att den sanne
revolutionären drivs av stor kärlek. Det är
omöjligt att tänka sig en äkta revolutionär
utan denna egenskap.
Våra ledande revolutionärer måste sätta
upp denna kärlek till folken som ett ideal, den heligaste
sak, en och odelbar. Det räcker inte att dela ut små
dagliga portioner av tillgivenhet till vanligt folk i deras
praktiska vardagsarbete.
Man måste besjälas av en stark känsla för
mänsklighet, för rättvisa och sanning, för
att inte hamna i dogmatism och testuggeri, för att inte
isoleras från folket. Varje dag måste vi kämpa
för att denna människokärlek ska komma till
uttryck i konkret handling som blir till föredöme
och kan mobilisera folk.”
Mobilisera
folk, de kunde den levande Che, och kan fortfarande efter
sin död, som Fidel Castro sa i sitt minnestal över
Che 1967:
”Inför historiens dom växer de människor
som ger allt för de förtrycktas sak. De växer
dag för dag och får en allt större plats i
folkens hjärtan. De imperialistiska fienderna har börjat
inse den saken och det kommer inte att dröja länge
förrän de märker att hans död, på
sikt, blir ett utsäde som ger upphov till många
nya människor fast beslutna att följa hans exempel.”
Dessa
människor finns inte minst på Kuba, detta sällsynta
folk, som i Ches anda - så fattigt och ändå
med ojämförlig generositet - delar med sig till
ännu fattigare systrar och bröder. Che var läkare,
och det är med tiotusentals läkare som Kuba har
bidragit till den revolution som pågår i Latinamerika,
den andra och sanna befrielsen, från USA-imperialismens
förtryck.
Häromdagen
fick jag ett mejl, flera mejl, om en av de flera hundratusen
latinamerikaner som fått sin syn tillbaka i Uppdrag
Underverk, Mission Milagro.
Det
handlade om en gammal man, Mario Teran, som också var
den unge sergeant som sköt ihjäl Che, efter att
hans medfångar först hade avrättats. Han har
berättat hur det gick till:
"När jag kom in i klassrummet satt Che på
en bänk". Han såg på mig och sa:
– Du har kommit för att skjuta mig.
"Jag sänkte huvudet utan att svara. Då frågade
han:
– Vad har de andra sagt?
"Jag svarade att de inte hade sagt något, och
han grymtade:
– Modiga som alltid!
"Jag vågade inte skjuta och i det ögonblicket
såg jag att Che växte, han blev stor, enorm!
Hans ögon lyste intensivt, jag kände som om han
kastade sig över mig och när han riktade sin fasta
blick mot mig blev jag yr. Ett ögonblick trodde jag
att Che skulle ta ifrån mig mitt vapen.
– Ta dig samman! beordrade han mig, och sikta noga,
det är en människa du ska skjuta!
"Då tog jag ett steg tillbaka mot dörren,
slöt ögonen och sköt den första salvan.
(…) Jag återfick modet och sköt den anda
salvan som träffade honom i skuldran och i hjärtat.
Då han var han redan död".
40
år senare fick mördaren sin syn tillbaka av kubanska
läkare, utbildade i Ches anda, och kanske även någon
insikt. Hans son, som tog faderns tack till den lokala tidningen
kanske tillhör de som nu bygger det nya Bolivia som Che
dog för.
Så
kan en röd tråd se ut, den som startade med Bolivar
i Venezuela, Marti och Fidel på Kuba, och som fortsätter
med ALBA, det Bolivarianska Alternativet för Latinamerika
som betyder gryning, gryning för Bolivia, Nicaragua och
Ecuador, där folkomröstningen i förrgår
gav en förkrossande seger för presidentens förslag
om en grundlagsförsamling
för att även i Ecuador bryta den onda cirkel som
500 års kolonialism och imperialism slagit som halsjärn
runt ursprungsfolken i Latinamerika.
Till den röda trådens fibrer hör också
vi, i kampen för en bättre värld. Och, med
Ches ord:
”Hur underbar skulle inte världen kunna bli, och
hur snabbt, om vi bara kunde ena oss!
Leve Che, Leve Kuba, Leve ALBA, Ända till segern!
|