
	 	
    Tidskriften Kuba 4/20106

Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-Icke-
kommersiell-Inga bearbetningar 2.5 Sverige licens. För kopia av denna 
licens besök http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/se/. Det har 
publicerats i www.globalarkivet.se

Samkörda medier
Efter Sovjetblockets sammanbrott riktade USA-

imperialismen hela sin arsenal av psykologisk krigföring 
och propaganda mot Kuba. Dollarmiljonerna strömmade 
till och skapade världens mest välfinansierade opposition, 
som ändå inte lyckas samla ens en procent av befolkningen. 
Medan ”dissidenterna” göds, ska ekonomisk krigföring 
svälta ut de kubaner som vägrar sälja sig.

Kuba, en ödesfråga för världen?
Internationella mediemakten tog sig an att skapa denna 

konstgjorda ”opposition”. Uppdraget för alla dess reportrar 
på denna lilla ö är att hålla ”oppositionen” vid medialt 
liv. Regeringen ska demoniseras och ”samvetsfångarnas” 
koppling till USA och dess krigföring mörkläggas 

Jag har gått igenom vad som rapporterats, hur mycket 
- och hur -  om Kuba och övriga Latinamerika under 
sommaren. Jag har sökt på Kuba, Colombia och Chile 
i riksmedia - Sveriges Radio, DN, SvD, Aftonbladet 
och Expressen. Och på ”hungerstrejk” och självmord i 
fängelser i hela världen. Därvidlag verkar medierna enbart 
ha  intresserat sig för det enda som ägde rum på Kuba. 

Ingen problematisering, inget perspektiv
Under juli månad förekom Kuba mer än varannan dag 

i Sveriges Radio, DN, SvD med drygt 20 nedslag vardera. 
Alltid med samma perspektiv: ”samvetsfångar”, ”politiska 
fångar”, ”diktatur” och Fidels oväntade framträdande 
som uttryck för maktkamp, eller tvärtom. Ingen proble-
matisering, aldrig någonsin någon redovisning för Kubas 
syn på saken.  Aftonbladet hängde med och gjorde ca 15 
nedslag, medan Expressen nöjde sig med 5. 

Även normalt är rapporteringen från Kuba betydligt 
tätare än från övriga länder i Latinamerika, inklusive 
Colombia, och mer renodlat politisk, utan information om 
folkflertalets villkor och strävanden. 

Sveriges Radio leder ligan
SR är ledande med dubbelt så många inslag som DN och 

SvD, när det gäller att inpränta den världsbild som placerar 
Kuba bland värstingarna. De politiska utfallen i ledarstick 
och opinionsartiklar om ”kommunistisk diktatur” är dock 
tätare i SvD, DN och Expressen.

Den betydligt glesare rapporteringen från andra länder 
lider av omvänd slagsida. Där nämns inte massgravar, mord 
på fackliga ledare eller 7 500 politiska fångar i Colombia, 
hungerstrejkande politiska fångar som dött i mars och 
maj i Argentina och Puerto Rico, mord på journalister 
och fackföreningsfolk i Honduras, hungerstrejkande 
människorättsadvokater i Honduras, dödsskjutningar 
mot demonstranter i Peru och Panama, mapuchefolkets 
hungerstrejkande politiska fångar i Chile etc. Inga 
intressanta dissidenter så långt ögat räcker. Mapuche 
nämndes dock på sameradion. 

Censur behövs inte
Enligt samma logik – någon censur behövs inte – 

osynliggjordes den terrorist som greps på flygplatsen i 
Caracas, ditsänd av Miamiterroristen Posada för att sabotera 
valen. Abarca utvisades till Kuba den 7 juli, efterlyst för 
de sprängattentat han utförde i Havanna 1997, på uppdrag 
av samme Posada, som åtnjuter USAs beskydd som god 
terrorist. Abarca utses väl snart till ”politisk fånge”, som 
hans två underhuggare som greps och dömdes på Kuba 
1997. Elizardo Sanchez’ ”Människorättskommission” och 
därmed de flesta medier benämner dem politiska fångar. 

Hur samkörd rapporteringen är framgår redan av 
rubrikerna som ofta är identiska, ofta tagna direkt från 
TT-Reuter eller andra internationella mediekoncerner. Där 
utgör SR dock ett undantag med sin Palmgren i Chile, 
som utifrån det intresse hans rapportering avspeglar borde 
bosätta sig i Havanna istället. Då skulle det vara lättare att 
överse med att han inte upptäcker politiska fångar i Chile.
Eva Björklund

Medialt ointressant polisvåld mot demonstranter i Honduras

Medialt ointressant hungerstrejk av politiska fångar i Chile


