Che
Guevara och Fidel Castro
Eva Björklund
40
år har gått sedan Che Guevara mördades
i Bolivia. Den tillfångatagna Che måste
skjutas för att en rättegång skulle
kunna undvikas. Och kroppen fördes bort i hemlighet
för att förhindra att graven blev en vallfartsort.
Många och starka krafter har sedan gjort sitt
yttersta för att dels svärta hans eget eftermäle,
dels använda honom för att smutskasta Kuba
i allmänhet och Fidel Castro i synnerhet. Även
om de inte har lyckats, utan tvingats se hur Che blivit
förebild och symbol i den globala rättvisekampen,
och Kubas prestige större än någonsin
så har de ändå lyckats få även
många sympatiskt inställda att föra
vidare påståendena om en motsättning
mellan Che och Fidel, att Che hade blivit obekväm
på Kuba, att Fidel ville få honom ur vägen.
Få om någon av alla hans ickekubanska
levnadstecknare har tagit hans eget avskedsbrev till
Fidel på allvar, och ännu färre har
i sina mer eller mindre välgrundande spekulationer
om vad som föregick avresan från Kuba brytt
sig om att bland källorna ta med Fidel Castro,
kanske på grund av rädslan att utmålas
som ”diktaturanhängare”, vilket lätt
drabbar den som tillmäter Fidel Castros ord något
värde.
Med Ignacio Ramonets stora intervjubok, Hundra timmar
med Fidel, kunde de vetgiriga äntligen få
ta del även av Fidels ord om vad som skedde.
Eftersom de ännu inte finns på svenska
(dock äntligen på engelska: FIDEL CASTRO
MY LIFE - Ignacio Ramonet, Penguin Books, Canada)
har jag översatt dem, men jag vill också
påminna om ”Che på svenska”
där alla kan ta del av Ches tankar utan omtolkning
och även Fidel Castros minnestal till Che inför
massmötet på revolutionstorget i Havanna
18 oktober 1967, ord som besannas inte minst i dagens
Latinamerika.
Ur
Ches avskedsbrev till Fidel
”Då jag ser tillbaka på mitt liv
tror jag mig ha arbetat med så stor ärlighet
och hängivenhet jag kunnat för att befästa
revolutionens seger. Mitt enda allvarliga misstag
är att inte ha haft mer förtroende för
dig redan från första stund i Sierra Maestra
och att inte tillräckligt snabbt ha insett dina
egenskaper som ledare och revolutionär…
Sällan har en statsman varit så lysande
som du under dessa dagar och jag är också
stolt över att ha följt dig utan tvekan,
och ha identifierat mig med ditt sätt att tänka
och se och bedöma farorna och principerna.
Andra trakter av världen begär mina ringa
insatser. Jag kan göra vad som förvägras
dig genom ditt ansvar i ledningen för Kuba och
stunden är inne för oss att skiljas.
Och, om den avgörande timmen slår för
mig under en annan himmel, kommer min sista tanke
att gälla detta folk och särskilt dig. Jag
är dig tacksam för vad du lärt mig
och ditt föredöme som jag skall försöka
att förbli trofast ända in i de yttersta
konsekvenserna av mina handlingar. Jag har alltid
identifierat mig med vår revolutions utrikespolitik
och jag fortsätter att göra det.
Alltid mot segern. Fosterlandet eller Döden.
Jag omfamnar dig med hela min revolutionära lidelse.”
Ur
Fidel Castros minnestal
”Che var en av de mest folkkära och mest
beundrade, en av de mest älskade och utan tvekan
också den mest enastående bland våra
revolutionära kamrater.
Men hur ska nu revolutionärerna ta detta bakslag?
Che själv gav oss sin mening om detta klart och
tydligt, när han i sitt budskap till den latinamerikanska
solidaritetskonferensen skrev att var än döden
överraskade honom, så var den välkommen
om bara hans stridsrop nått ett mottagligt öra
och någon annans hand sträckts ut för
att fatta hans vapen.
Och detta hans stridsrop kommer att nå miljoner
mottagliga öron” fortsätter Fidel:
”Nya ledare kommer att träda fram ur folkets
egna led, så som ledarna alltid har trätt
fram i alla revolutioner.
Han tänkte, utvecklade och skrev så mycket.
Ches skrifter, hans politiska och revolutionära
tänkande kommer att få ett bestående
värde för den revolutionära utvecklingen
på Kuba och i Latinamerika. Och vi tvivlar inte
en sekund på att hans idéer som handlingsmänniska,
tänkare, moraliskt föredöme, med en
mänsklig känslighet som söker sin like
och uppträdande utan tadel, har och kommer att
ha universell betydelse.
Ur Ignacio Ramonets intervju med
Fidel Castro
Fidel
om Che
1963-64
hade Che Guevara börjat aktualisera sina ord
från mötet med Fidel i Mexiko, att när
de segrat ville han ge sig iväg för att
bidra till revolution i Argentina, via Bolivia. Och
Fidel säger som svar på Ramonets fråga
om Ches utlandsresor kring årsskiftet 1964,
till FN, Algeriet och andra länder i Afrika:
”De
ingick i strategin, i slutskedet av förberedelserna
för hans mission, när beslutet redan var
fattat att han skulle till Bolivia. Han visade en
väldig entusiasm, målet var revolution
i Argentina. Det handlade bara om att skapa rätt
förutsättningar, för i det läget
ville alla krossa oss och vårt svar var att
förändra villkoren.”
Ramonet
tar upp påståendena i internationella
media ”att det förelåg en brytning
mellan er, allvarliga politiska motsättningar,
att han hade arresterats och till och med att han
hade mördats?”
”Vi
stod tyst ut med hela kedjereaktionen av rykten och
förtal. Men innan han gav sig iväg i slutet
av mars 1965 hade han skrivit ett avskedsbrev till
mig. Det höll jag för mig själv fram
till den 3 oktober när det nya kubanska kommunistpartiet
valde sin första centralkommitté. Då
blev det nödvändigt att förklara varför
Che inte fanns med. Men förtalet fortsatte, fienden
sådde splittring och misstro och spred ryktet
att Che Guevara hade ”utrensats” på
grund av avvikande åsikter.”
När
Che berättar för er om sitt projekt med
Bolivia och Argentina, var ni med på det?
”Han var otålig. Det han föresatt
sig var svårt att genomföra. Av egen erfarenhet
sa jag till Che att bättre förutsättningar
behövde skapas. Att det behövdes tid, att
han inte skulle vara så otålig.
”Det fanns saker som var väldigt viktiga
för honom: att han i början av revolutionen
hade skickat iväg en ung journalist, Jorge Ricardo
Masetti – som var med oss i Sierra Maestra och
som sedan var med och grundade Prensa Latina och som
var mycket god vän med Che – för att
organisera en gerilla i norra Argentina. Och Masetti
dog under det uppdraget. Che var sådan att när
han sände ut någon på ett uppdrag
och det ledde till döden, så gjorde det
starkt intryck på honom. Det gjorde ont varje
gång han tänkte på de kamrater som
dog.”
”Che tänkte mycket på sin plan, med
vårt fulla stöd, för det hade vi ju
lovat. Men när Che otåligt vill ge sig
iväg säger jag till honom att ännu
hade förutsättningarna inte skapats. Jag
ville inte att han skulle åka till Bolivia för
att organisera en liten grupp, utan att han skulle
vänta tills en styrka hade organiserats. Vi hade
ju upplevt hur det kunde vara under alla vedermödor
under den inledande fasen av vår gerilla. Jag
sa: ´Che är en strategisk ledare, han bör
åka till Bolivia när där redan finns
en tillräckligt solid och beprövad styrka.´
Jag var tvungen att övertala honom.”
”Vi bistod Lumumbas folk i Kongo. Och vi hade
redan samarbetat med algerierna i kriget mot Marockos
invasion 1961. Che var otålig. Och eftersom
han intresserade sig för kampen i Afrika föreslår
jag honom att ge sig av till Afrika på ett viktigt
uppdrag i väntan på att rätt förutsättningar
skulle hinna skapas i Bolivia för att inleda
den kamp vars grundläggande målsättning
var hans fosterland Argentina, för att sedan
utvidgas över hela subkontinenten. Uppdraget
i Afrika var väldigt viktigt. Det handlade om
att bistå gerillarörelsen i östra
Belgiska Kongo mot Tschombe, Mobutu och de europeiska
legoknektarna.”
”Efter Afrika reste han till Tjeckoslovakien
i mars 1966. Läget var komplicerat, han befann
sig där illegalt. Eftersom han hade skrivit ett
avskedsbrev och eftersom han hade en så stark
hederskänsla kunde han inte tänka sig att
återvända till Kuba efter att ha tagit
avsked. Men de kadrer som skulle med honom till Bolivia
var redan utvalda och förberedde sig. Så
jag skrev till honom – familjen har publicerat
brevet - och argumenterade, vädjade till hans
pliktkänsla och sunda förnuft. Jag försöker
övertala honom, att det är hans plikt att
återvända, att sätta sig över
andra överväganden, och avsluta förberedelserna
för Bolivia. Och han återvänder i
hemlighet. Ingen kände igen honom någonstans,
inte heller under resan. Han kom tillbaka hit i juli
1966.”
Ramonet
frågar hur Fidel ser på Ches död,
och Fidel talar om motsättningarna med Mario
Monje.
”När
Che kom tillbaka till lägret efter en lång
expedition så möttes han av problem, och
det uppstår ett gräl med den bolivianska
kommunistledaren Mario Monje. Partiet hade redan folk
i gerillan, men det hade också en av ledarna
för en anti-Monjegrupp, Moisés Guevara.
Monje kräver att få överta ledningen,
och Che var mycket uppriktig, oböjlig…
Jag menar att Che borde ha ansträngt sig mer
för att skapa enighet, det är min uppfattning.
Hans karaktär är uppriktig, och det uppstår
en hård diskussion med Monje, fastän så
många av hans folk hade hjälpt till med
organiseringen, för Inti och de andra tillhörde
hans grupp. Men det Monje krävde var omöjligt:
att vara ledare för hela styrkan, det var en
upprörande och opassande hållning.
Det fanns redan vissa problem, och en sak som det
inte har talats så mycket om, och som skadade
den revolutionära rörelsen i Latinamerika:
splittringen i prosovjetiska och prokinesiska grupper.
Det splittrade hela vänstern och alla revolutionära
rörelser vid ett historiskt tillfälle när
det fanns objektiva förutsättningar och
det var fullkomligt möjligt att genomföra
den kamp som Che gav sig iväg för att sätta
igång där.
Och alla de ansträngningar vi gjorde när
vi fick veta att denna brytning ägt rum! Jag
menar att det verkligen inte var rimligt att kräva
att få överta ledningen, utan helt enkelt
att det kanske hade behövts lite, låt oss
säga, annat handlag. För, om Monje nu hade
bett om det, kunde Che ha givit honom titeln chefsgeneral,
eller vad som helst, men utan befäl över
styrkorna. Det handlade ju om en ärelystnad,
en dröm som var lite löjlig. Monje hade
ju inte förutsättningar för att kunna
leda det där.”
Var
Che för hård i nyporna?
”Det
var uttryck för Ches superhederlighet: begreppet
diplomati, utan att föra någon bakom ljuset,
begreppet listighet, väckte nog hans motvilja.
Men, hör här, i vår egen revolution,
hur många gånger har vi inte upptäckt
ärelystnad hos folk när det gällde
förtroendeposter och tillsättningar? Dumheter.
Mer än en gång var vi tvungna att tillsätta
folk och göra eftergifter. Det behövs en
viss taktkänsla i vissa omständigheter när
den raka vägen inte leder till någon lösning.
Och vid detta tillfälle var denna brytning mellan
Monje och Che till skada… Till stor skada. Ingen
vet hur mycket vi ansträngde oss för att
förhindra denna skada. Ni kan inte ana vad vi
har stått ut med här, vilka enorma misstag.
Enorma misstag som den ena eller den andra har begått
emellanåt. Vi har då alltid kritiserat
saken, men i en anda av enighet.
Det är klart att Monje handlade fel, och sedan
kom andremannen inom kommunistpartiet, Jorge Kolle,
och jag övertygade honom att trots partidisciplinen
så kunde han inte lämna folket i sticket.
Jag talade med Lechín och övertygade honom
att stödja gerillarörelsen.
Men redan då, när Che knappt hunnit tillbaka
från sin expedition, är en fiendestyrka
på väg och gerillan faller i arméns
bakhåll… De blir förrådda och
armén vet att gerillan befinner sig i området.
Och det är då som striderna inleds, för
tidigt, och det som vi velat undvika uppstår:
vi hade velat att innan de första striderna skulle
inledas skulle det finns en organiserad front. Men
de politiska faktorerna ingrep och Che förklarar
i sin dagbok allt vad som sedan skedde.”
”Fastän jag var medveten om den fara Che
befann sig i sedan månader, och de extremt svåra
omständigheter han kämpade mot, så
tyckte jag att hans död var overklig, ett faktum
som det inte var lätt att ta till sig. Tiden
går och ibland drömmer jag om den kamrat
som dog, och jag ser honom levande, pratar med honom,
och väcks sedan av verkligheten. Det finns människor
som aldrig dör för en, de har så stark
närvaro, så mäktig, så intensiv
att man inte kan föreställa sig att de är
döda, försvunna. Framför allt för
att de fortsätter att vara med i känslor
och minnen. Vi, inte bara jag, utan det kubanska folket
drabbades oerhört hårt av nyheten om hans
död, även om den inte var oväntad.”
”Che stupade inte i strid för något
annat än för fattigas och utblottades sak
på jorden. Den saken, som var Ches, kommer att
segra, den håller på att segra. Che är
ett föredöme, en okrossbar moralisk kraft.
Hans sak, hans tankar finns nu i kampen mot den nyliberala
globaliseringen, och de segrar”
”Han lämnade oss med många minnen,
outplånliga, och därför säger
jag att han var en av de ädlaste, mest enastående
och mest oegennyttiga personer jag känt, men
det skulle inte ha så stor betydelse om vi inte
trodde att människor som han finns i miljoner,
miljoner och miljoner bland folken. De människor
som utmärker sig på ett enastående
sätt skulle inte kunna åstadkomma något
om inte många, miljoner som de, hade fröet
i sig och hade förmågan att utveckla dessa
egenskaper. Därför har vår revolution
lagt så stor vikt vid att kämpa mot analfabetismen
och för att utveckla utbildningen, så att
alla kan bli som Che.”
översättning
Eva Björklund