Havannabiennalen öppnade den 12 april för 13e gången för konstnärer, publik och gallerister från alla världsdelar, ett jätteprojekt som står sig väl med sin egenart i jämförelsen med andra biennaler, genom sin öppenhet för alla konstarter, för samtalen mellan de internationella konstbiennalerna, och sin placering på Havannas gator och torg. Den skulle ha ägt rum 2018, men fick ställas in på grund av den förödande orkanen Irma.
HavannaBiennalen har blivit en internationellt betydelsefull samlingspunkt, med kontaktmöjligheter som ingen annan mellan konstnärer och gallerister från olika länder, världsdelar och tendenser och armarna öppna för tredje världen. Den är erkänd som en av de stora internationella biennalerna, i nivå med Venedigs, São Paulos, Sidneys och Documentas.
Fyller Havannas gaturum och torg
Det mest spektakulära med denna Biennal är platsen, inte bara att den huvudstad som härbärgerar den i år fyller 500 år, utan för att konstverken sedan starten 1984 finns i staden – i gaturummet, på huvudstråken, som den nästan milslånga strandvägen Malecón från Gamla Havanna längs Vedados kustlinje till Fábrica del Arte vid järnbron över Almendares vattendrag, och den parallella huvudgatan Línea genom Vedado till tunneln mot Miramar och konstskolan Cubanacán.
Ett sjuttiotal konstnärer, hälften utländska från ett femtontal länder, införlivar sina verk i stadsrummet, där alla stadsbor och besökare kan ta del av dem dagligdags och gratis. Och som inbjuder till samtal och uppträdanden, muralmålningar, skulpturer, seminarier, gatuteater och grannskapsprojekt med konstnärerna.
Stort internationellt deltagande
Det internationella deltagande är betydande, med stjärnor som Suso 33 och Okuda San Miguel från Spanien och Bernardo Medina från Puerto Rico. Förutom konstutställningen, målningar, graffiti, muralmålningar, skulpturer, gatuteater på gator och torg, finns utställningar på Havannas Konstmuseum och andra gallerier, och möjlighet att besöka konstnärerna i deras ateljéer, besöka Havannas många konstnärligt ledda grannskapsprojekt. Och en lång rad seminiarier. En månad är för kort tid för att ta del av allt.
Trumps skärpta blockad drabbar hela samhället, också konsten
Den kubanska konst, som finns överallt på biennalen, har påverkats av det svåra ekonomiska läge som USAs skärpta blockad har medfört, men också kreativa lösningar på materialbristen. Även det utländska deltagandet som helhet har påverkats, eftersom de som deltar kan drabbas av de höjda straffavgifter som nu förts in i USAs blockad. Handeln med USA – och turismen från USA, som president Obama formellt öppnade för 2017 – hade redan inför 12 Biennalen år 2016 lett till ett extra stort deltagande av konstnärer, kännare och köpare från USA. Det har nu gått ner igen.
Varubrist och svångrem
Trumps skärpta blockad, innefattande turismen från USA, har minskat deltagande av både konstnärer, publik och köpare från USA. Men värre är att de ekonomiska konsekvenserna av blockaden mot Kubas handel inte bara gäller USA utan hela världen, där Trump-regimen utfärdar mångmiljonböter för de som handlar med Kuba, inklusive banker som förmedlar betalningar till och från Kuba, vilket omedelbart lett till stora inskränkningar av varuimport och export och påföljande brist på dagligvaror för befolkningen, samt minskade utländska investeringar.
Stor framgång trots allt
Havannas 13e Biennal blev ändå en stor framgång, med helt fantastiska konstverk på Malecón och Línea och torgen i Gamla Havanna och Vedado. Skaparkraften har blomstrat, kanske ännu mer än vanligt, som svar på USAs återupptagna ekonomiska utsvältningsblockad. I år har den också utsträckts till andra provinshuvudstäder som Matanzas, Cienfuegos , Sancti Spíritus och Camagüey.
Eva Björklund 190510
För fler spännande bilder, här är några länkar:
http://www.cubadebate.cu/?s=bienal
http://lajiribilla.cu/articulo/a-las-puertas-de-la-bienal-tres-muestras-en-la-fototeca-de-cuba http://lajiribilla.cu/articulo/hb-una-muestra-de-arte-contemporaneo-cubano
https://www.nodalcultura.am/2019/04/xiii-bienal-de-la-habana-2/