Svensk-Kubanska Föreningen
https://svensk-kubanska.se/det-langvariga-digitala-kriget-mot-kuba/
Export date: Mon Oct 7 3:22:12 2024 / +0000 GMT

Det långvariga digitala kriget mot Kuba




Det långvariga digitala kriget mot Kuba

Oss veterligen har USA:s regering endast en gång offentligt erkänt att den har bojkottat Kubas tillgång till internet. I november 2022 rekommenderade justitiedepartementet Federal Communications Commission att neka ön tillstånd att ansluta sig till den undervattenskabel som sammanlänkar de karibiska länderna med den amerikanska kontinenten.

Argumentet var löjligt. Det hänvisade till den påstådda faran med Kubas relationer med utländska motståndare som Kina eller Ryssland, som skulle kunna använda ön som en inkörsport för att hacka sig in i det amerikanska nätverket.

Arcos-1-nätverket, som passerar 32 kilometer från Havanna och har varit aktivt i mer än två decennier, ansluter 24 internet-hotspots i 15 länder på kontinenten, de flesta av dem med långvariga relationer med utländska motståndare till Washington.

Ingen ansluter sig till internet genom att åberopa magiska ord. Det krävs minst tre förutsättningar: ett telekommunikationsnät, datorer eller elektronisk utrustning som gör det möjligt att kommunicera med andra människor runt om i världen och en kultur där man använder sig av denna teknik. Om du bor på en ö behöver du undervattenskablar för att koppla upp dig mot nät på fastlandet. Faktum är att 99 procent av världens datatrafik, på land eller till havs, går via undervattenskablar, mestadels fiberoptiska, på sammanlagt mer än en miljon kilometer.

Internet var tänkt som ett nätverk där information färdas längs alternativa vägar, för att säkerställa ett livskraftigt dataflöde. Dess tillkomst beror på den order som president John Kennedy utfärdade 1962, efter den så kallade oktoberkrisen eller missilkrisen, som belyste sårbarheten hos enkelriktade kommando- och kontrollsystem i händelse av en kärnvapenattack. Nätverksredundansen är dock mer begränsad idag än när Internet uppstod, eftersom nästan alla fiberoptiska kablar går till USA, där nätverkets ryggrad finns.

Denna obalanserade struktur på de kablar som utgör Internet innebär att all information som överförs från Latinamerika till Europa, även om den skickas från en tjänst i Patagonien och från lokala servrar, nästan alltid passerar genom NAP of the Americas, som ligger i Miami. Dessutom ägs de stora fiberoptiska kablarna som korsar oceanerna av en handfull företag med kopplingar till underrättelsetjänsterna, vilket den före detta amerikanska underrättelseagenten Edward Snowden avslöjade.

Det är alltså inte Kuba som har en lång och dokumenterad tradition av att hacka, spionera och kontrollera internet. Utan att gå längre anklagar en gemensam forskningsrapport som publicerades i september 2023 av Kinas National Computer Virus Emergency Response Centre och internetsäkerhetsföretaget Qihoo 360 Technology USA:s National Security Agency för att ha riktat mer än 10 000 cyberattacker mot Kina och stulit 140 gigabyte relevant data.

Det är omöjligt att bevisa att Kuba utgör ett hot mot cybersäkerheten under dessa förhållanden. Det som är relevant här är att justitiedepartementet för första gången, genom en byråkratisk rekommendation, medger att Washington förhindrar anslutningen till undervattenskabeln, så kanske kommer de en dag att inse att bland deras många blockader av ön finns också omöjligheten att skaffa informationsteknik och de enorma svårigheterna att få tillgång till digitala tjänster.

Det är värt att granska de viktigaste milstolparna i USA:s digitala krig mot Kuba för att förstå den här historiens skruvade baksida. Medan Europa och de flesta latinamerikanska länder började ansluta sig till internet i mitten av 1980-talet, utsattes Kuba under mer än ett decennium för en ”ruttfiltrering” av National Science Foundation (NCF) som blockerade länkar till och från ön på amerikanskt territorium.

Under ”Specialperioden” - den kris som följde på kollapsen av de socialistiska processerna i Östeuropa i början av 1990-talet - förändrades situationen dramatiskt. USA räknade ut att socialismens dagar på Kuba var räknade och valde en ”digital glasnost”, med en amerikansk propagandapipeline som skulle underlätta den önskade regimförändringen på Kuba som Washington hade satsat på i alla år.

Sedan 1996 och tack vare en förordning som kallas Torricelli-lagen, eller lagen för kubansk demokrati, har det varit möjligt att ansluta ön till Internet, men bara för att få tillgång till informationsinnehåll, eftersom det finns strikta begränsningar för de tjänster som en kubansk användare kan ta del av. De demokratiska och republikanska regeringarna behöll denna politik, även om Donald Trump tillämpade en strategi med ”maximalt tryck” för att kväva den kubanska ekonomin, vilket har upprätthållits av Joseph Bidens regering. Båda presidenterna har uppmuntrat delar av den kubanska ultrahögern i USA, som aktivt deltagit i skapandet av privata och offentliga grupper på Facebook, den mest populära plattformen på ön, att påverka den nationella offentliga agendan.

Det har dokumenterats att dessa grupper uppviglade till protesterna i juli 2021 på Kuba, de mest omfattande som någonsin registrerats i det karibiska landet sedan revolutionen.  Den amerikanske forskaren Alan Macleod infiltrerade en av dessa grupper och visade att de främsta anstiftarna till upploppen i San Antonio de los Baños, den stad där upproren började, bor i Florida.  ”Utländska medborgares inblandning i Kubas inre angelägenheter ligger på en nivå som knappast är tänkbar i USA”, skrev Macleod i MintPress News i oktober 2021.

Vilken forskare som helst kan hitta tillräckliga bevis för den amerikanska regeringens roll i kampanjen #SOSCuba, som genererade tusentals retweets dagarna före och under protesterna den 11 juli 2021. Den initierades och förstärktes av operatörer som är kopplade till organisationer som får finansiering från USAs federala regering. Från januari 2017 till september 2021 har minst 54 grupper som driver program på Kuba dokumenterats som mottagare av finansiering från utrikesdepartementet, USA:s byrå för internationell utveckling (USAID) eller National Endowment for Democracy (NED). Programmen varar mellan ett och tre år och beloppen varierar mellan en halv och 16 miljoner dollar.  Vita huset skryter ständigt med sina ansträngningar att identifiera, rekrytera, utbilda, finansiera och distribuera individer och organisationer för att främja politisk förändring på ön.

Idag är 7,5 miljoner kubaner (mer än 70 procent av befolkningen) uppkopplade mot internet, men de kan inte se Google Earth, använda videokonferenssystemet Zoom, ladda ner gratis Microsoft-programvara, handla på Amazon eller köpa internationella domäner som uppmuntrar turism till ön, för att nämna några av de mer än 200 blockerade tjänsterna och applikationerna. När internetleverantörer upptäcker uppkoppling från Kuba fungerar dessa företag, oavsett om de finns i Kalifornien, Madrid, Paris eller Toronto, som en tratt och varnar för att användaren kopplar upp sig från ett ”förbjudet land”.

Som en del av sin politik för ”regimskifte” på Kuba har USA:s regering, i fullt samförstånd mellan de två partierna, under de senaste åren intensifierat användningen av tekniker för informationsmanipulation. Det i takt med den svindlande utvecklingen av det nya kommunikationsparadigmet, dess dominans över globala algoritmiska plattformar och identifieringen av möjligheter och svagheter i det kubanska samhället under övergångsprocessen till det digitala scenariot.

USA har prioriterat ekonomiska, tekniska och mänskliga resurser för subversiva ändamål och har vidtagit åtgärder för att underlätta användningen av kommunikationskomponenten i det okonventionella kriget mot Kuba, vilket alltmer förstärker instrumenten för kognitiv krigföring, enligt den begreppsmässiga benämning som utarbetats av akademiska, militära och politiska sektorer.

Samtidigt har de kubanska myndigheterna blivit medvetna om den kolossala utmaning som detta nya scenario utgör för den nationella säkerheten och det nationella försvaret, och har uppmanat till en större politisk och kommunikativ mobilisering och ett sammanhållet agerande från statens och hela folkets sida för att motverka det.

Därför är det offentliga uttalandet från justitiedepartementet, där det tydligt anges att det är den amerikanska regeringen som förhindrar öns anslutning till Arcos-1-nätet som förbinder de karibiska länderna, nästan välkommet. Kanske kommer detta att uppmuntra Washington att erkänna att man har varit och fortsätter att vara den främsta fienden till kubanernas tillgång till Internet.

Cubdebate 240907 (ZT)

Estados Unidos y la guerra digital contra Cuba, una breve historia 1

Links:
  1. http://www.cubadebate.cu/opinion/2024/09/07/estado s-unidos-y-la-guerra-digital-contra-cuba-una-breve -historia/
Post date: 2024-09-20 16:49:09
Post date GMT: 2024-09-20 15:49:09

Post modified date: 2024-09-20 16:49:09
Post modified date GMT: 2024-09-20 15:49:09