2004-07-21

Svensk-Kubanska Föreningen
2004-07-21

Svensk hungerstrejk pågår!
FEM HUNGERSTREJKANDE KRÄVER: FRIGE DE FEM KUBANERNA POLITISKA FÅNGAR I USA!

Tomas Widén och Toni Lappalainen började hungerstrejken 4 juli. På morgonen lördag 17 juli slöt Daniel Maidana upp. Natten samma dag måste Toni avbryta på grund av ett komplicerat läge med högt blodtryck. Men nästkommande dag söndag och efter förnyade mätningar beslöt Toni att fortsätta hungerstrejken. Söndag kväll anslöt sig Carolina Salinas och Brenda Ortiz till hungerstrejken.

Platsen är ett stort runt grönt tält på gräset invid Solidaritetsrörelsens Hus i Stockholm. Det vimlar av besökare. "Frige de fem kubanerna, politiska fångar i USA!" står på en jättebanderoll med porträtt av dessa fem fängslade i USA. För den vetgirige är med stora bokstäver textat hemsidesadressen www.svensk-kubanska.se.

Dessa fem kubaner, Gerardo Hernández, Ramón Labañino, Antonio Guerrero, Fernando González och René González, är dömda i USA till straff på sammanlagt fyra livstid plus 62 år!

Deras brott? Med risk för sina liv nästlade de sig in i högerextremistiska exilkubanska terrorgrupper i Miami som Alpha 66, Brigada 2506, Omega 7, De tog reda på terrorattackplaner mot Kuba men också terror i andra delar av Amerika. På det sättet kunde Kuba hindra många terroraktioner. Kuba gav all information till USA:s federala polis FBI, som lovade åtgärder. Men istället för att stoppa terrorgrupperna, grep FBI de fem som samlat in informationen. Det skedde natten 11 september 1998. Lagvidrigt har de månadsvis varit i isoleringscell.

Två av de fem har förvägrats besök av sina hustrur och små barn. Rättegången i det maffiatyngda Miami är ifrågasatt av det amerikanska National Lawyers Guild och av International Association of Democratic Lawyers. I USA, Latinamerika och i många länder växer protester. I Storbritannien kräver över 100 parlamentsledamöter att de fem måste få en ny rättegång. Noam Chomsky säger " Fallet med de fem kubanerna är en sådan stor skandal att det känns svårt att ens prata om det!"

"Alla makthavare talar om kamp mot terrorismen", säger Tomas. Widén. "Fängslandet av dessa fem kubaner är hyckleri. USA:s makthavare borde hylla dem för det de gjort för att avslöja terroristligorna i Miami. Vår drastiska aktion med hungerstrejk är en protest och uppmaning till media och makthavare att agera! Vi i Sverige har ett ansvar! Dessa fem måste friges omedelbart!"

INFORMATION OM SOLIDARITETSAKTIONEN

Hungerstrejken, som kräver "Frige de fem kubanerna, politiska fångar i USA!", började 4:e juli, årsdagen av dagen året 1776 då 13 stater i Nordamerika underteckande sin självständighetsförklaring. Hungerstrejken kommer att avslutas den 26 juli, årsdagen av dagen 1953 då Fidel Castro tillsammans med 171 andra attackerade Batistadiktaturens militärfort Moncada och på det sättet gav upprorssignalen för kamp för verklig självständighet för Kuba.

Aktionen har som bas ett tält placerat på gräsmattan utanför Solidaritetsrörelsens Hus, Tegelviksgatan 40 på Söder i Stockholm. Därifrån startas dagliga aktiviteter för att sprida information om de fem fängslade kubanerna och om imperialisternas aggressiva planer mot Kuba och Venezuela.
Ett välbesökt informations- och diskussionsmöte anordnades i Solidaritetsrörelsens Hus lördagen den 10 juli på temat "Situationen på Kuba och det upptrappade hotet från USA".
Lördagen 17 juli genomfördes ett informations- och diskussionsmöte om Venezuela just nu, och kampen mot USA-regeringens försök att störta Chávez och kväsa den folkliga rörelsen. Plats: Solidaritetsrörelsens Hus.

Kommande aktiviteter:

FREDAGEN 23 JULI: kl 18.00 Offentligt möte med Carolina Amador, Europarepresentant för Kubas Kvinnoförbund FMC. Plats: Solidaritetsrörelsens hus
LÖRDAGEN 24 JULI: kl 13.00: Appellmöte på Sergelstorg, för försvar av Kubas självbestämmanderätt. Sång, tal, dans och musik.
LÖRDAGEN 24 JULI: kl. 16.00: Solidaritetsfest för Kuba i Eggeby gård, mellan Rinkeby och Tensta, Allt överskott går till solidaritet med Kuba, Arr: föreningen TIZÓN.
MÅNDAGEN 26 JULI: kl 18.00: Appelmöte på Sergelstorg. Frige de Fem, försvara Kuba. Tal bland annat av Tomas Widén ledaren för hungerstrejken.

Kontinuerlig information om aktionen kan du finna på www.svensk-kubanska.se
Kampanjens e-postadress är: los.cinco@home.se
Telefonkontakt i Stockholm, genom Danitza 0735-90 05 22
Mer information om de fem på www.freethefive.org (USA)
-----------------------------------------------------------------------------
Svensk-Kubanska Föreningen, Box 450 65, 104 30 Stockholm. Tel 08-31 95 30
E-post: svensk.kubanska@swipnet.se Hemsida: www.svensk-kubanska.se
-----------------------------------------------------------------------------

Denna plats utges av Svensk-Kubanska Föreningen.
Synpunkter? Kontakta webmaster.cubava@swipnet.se