Avslutande uttalande
2004-07-26
Hem> Dokument>

Frige de fem kubanerna, politiska fångar i USA!
Avslutande uttalande från de hungerstrejkande

Den 4e juli, på USA:s nationaldag, påbörjade vi, Tomas Widén och Toni Lappalainen, medlemmar i Svenska-Kubanska Föreningen, en hungerstrejk i Stockholm. Strejken avslutas idag den 26e juli på Kubas nationella upprorsdag.

Hungerstrejken har genomförts för att kräva frigivning av de fem kubaner som orättfärdigt dömts till långa straff i USA-imperialismens fängelser. Deras enda brott är att ha kämpat mot terrorismen och avslöjat dess aggressionsplaner mot det kubanska folket och deras revolution och ha räddat oskyldiga kubaner och nordamerikaner undan döden. Till hungerstrejken har också Daniel Maidana, Carolina Salinas och Brenda Ortiz anslutit sig för att stödja denna storartade och viktiga handling.

Ett annat mål för aktionen var att informera allmänheten i Sverige och krossa den tystnadens mur som omger USAs aggressioner mot Kuba och justitiemordet på de fem kubanerna.

Hungerstrejken som avslutas idag, har ingått i en omfattande kampanj med många olika aktiviteter. De kommer att fortsätta ända tills vi uppnår målet att Gerardo Hernández, Ramón Labañino, Antonio Guerrero, Fernando González och René González friges.

Hungerstrejken har lyckats mobilisera ett stor antal kvinnor och män, unga och gamla, solidariska organisationer, kulturarbetare och alternativa media. Vi vill tacka dem för deras stöd till kampanjen.

Vi tackar också de kamrater som varje dag här i Stockholms centrum delat ut flygblad om de fem kubanska antiterroristerna som dömts till omänskliga straff i USA.
Vi tackar också alla de som kommit från olika håll i Sverige för att stödja kampanjen och visa sin solidaritet med den kubanska revolutionen.
Vi avslutar vår aktion starkare än någonsin och övertygade om att en annan värld är möjlig.

Vi kommer inte att ge oss förrän vi uppnår de fem kubanska kamraternas frigivning.

Leve den kubanska revolutionen!
Bort med tassarna från Kuba!
Leve den internationella solidariteten!
Vi ska segra!

Stockholm den 26 juli 2004
Tomas Widén, Toni Lappalainen, Daniel Maidana, Carolina Salinas och Brenda Ortiz

Denna plats utges av Svensk-Kubanska Föreningen.
Synpunkter? Kontakta webmaster.cubava@swipnet.se