
This page was exported from - Svensk-Kubanska Föreningen 
Export date: Fri Apr 11 23:04:20 2025 / +0000  GMT

Media och det påstådda "upproret mot regimen i Venezuela"

	 

 

 Att media ljuger och förvränger fakta om Kuba, Venezuela eller vad det vara månde, är inget nytt. Till stöd för de
upprepade statskuppsförsöken i Venezuela har medierna använt en arsenal av propaganda, lögn, censur och pervertering av
orden.

Nedan är exemplen från Spanien, men svenska medier är inte på något sätt bättre än de spanska.

1. Propaganda

?Friheten driver folket? (I tidningen ?La Razón). ?Venezuela försöker kasta ut diktatorn Maduro? (I ?La Voz de Galicia?) och ?Det

folkliga upproret mot Maduro sätter Venezuelas gator i brand?. (La Region). Det är rubriker som platsar i historien över medias stöd

till en kupp.

?Humanitär intervention? eller humanitär katastrof? Dagstidningar som ABC kräver en ?humanitär intervention?. Eller, vilket är

detsamma, en humanitär katastrof som i Irak, Jugoslavien eller Libyen.

Spaniens största dagstidning, El Pais, skriver: ?Utan intervention av (USA:s) marinsoldater eller kidnappning av landets chavistiska

ledning är det svårt att tänka sig att störta Nicolas Maduro?.

2. Lögner

Dagen för kuppförsöket försäkrade oppositionen att de kontrollerade en militärbas i Caracas, när de i verkligheten besatte en

trafikled utanför basen. De hävdade att de stöddes ?av de väpnade styrkorna?, när det var få soldater som stödde dem, enbart av lägre

rank. Och som den latinamerikanska nyhetskanalen TeleSur visade, var de flesta soldater lurade till platsen.

3. Censur

De stora TV-kanalerna censurerade bilderna från de tusentals personer som omringade presidentpalatset Miraflores för att skydda

president Maduro. Inte heller visade den massiva demonstrationen som regeringsanhängarna höll 1 maj. Samtidigt förvandlades

några hundra oppositionella till ?massor? av dagstidningar som El Pais.

I hela världen har det förekommit demonstrationer som fördömer kuppen och solidariserar sig med regeringen. Till exempel en

manifestation med tusentals personer i Bilbao. Det rapporterades inte. Inte heller att aktivister från Code Pink i över en månad

skyddade Venezuelas ambassad i Washington från kuppmakarna. (Innan polisen grep dem, i strid mot Wienkonventionen).

        Output as PDF file has been powered by [ Universal Post Manager ] plugin from www.ProfProjects.com |  Page 1/2  |

https://svensk-kubanska.se/?p=8820
http://www.profprojects.com/?page=upm


This page was exported from - Svensk-Kubanska Föreningen 
Export date: Fri Apr 11 23:04:20 2025 / +0000  GMT

Det har varit många rubriker om ?förtryck?, men inget om det extrema våld som de som stöder en kupp utövat på gatorna. Till

exempel åtta soldater som skadats av skott eller användandet av halvautomatiska vapen med ljuddämpare, från USA.

Medan de hamrar in budskapet om påstådd censur från Maduro så säger medierna inget om att Twitter stängt ner konton som hör till

chavister, till exempel El Correo del Orinoco eller DiarioVea o ViVe Television.

Dagen för kuppförsöket så vågade spanska Telecincos korrespondent att inte följa regin från kuppmakarna. Han begick en svår synd

när han från Caracas intygade att valen i Venezuela är demokratiska och Maduro inte är en diktator. Han fick omedelbart möta hård

kritik från andra journalister på samma TV-kanal i Madrid.

4. Pervertering av språket

I medierna är Nicolas Maduros regering, vald av 67 procent av de avlagda rösterna, en ?regim?. Samtidigt kallas Trump, vald av 46

procent, för ?regering?.

Armén och polisen i Venezuela är ?Maduros styrkor?. Men varken marinkåren, beredda att invadera, eller USA:s poliskår, är

?Trumps styrkor?.

Kuppförsöket kallas inte för statskupp, utan att man ?samlar militären och folket? (El Pais). Och det var ingen kupp, utan en

?resning?. (La Vanguardia), ett ?uppror? (Marca) eller en ?revolt? (RTVE).

Och vidare:

På TV-kanaler som Telesur och RT infogar YouTube en notering att de finansieras av ?Offentlig myndighet?. Det är något vi inte

får läsa om t.ex. spanska TVE eller Euronews. Inte heller informerar YouTube att Telecinco tillhör familjen Berlusconi eller att Fox

ägs av Robert Murdoch. Det vore inte fel om YouTube upplyste om ägandeskapet för varje kanal. Men då ska det vara för alla.

Strömavbrott

I mars var det massiva strömavbrott i Venezuela. För den största spanska dagstidningen berodde det på ?försummelse och

korruption? i landet. Att El Pais skulle uppge att avbrotten var resultat av cyberattacker från USA kan man förstås inte förvänta sig.

I juni blev Argentina och Uruguay drabbade av massiva strömavbrott. Men då berodde det enligt samma tidning på ?ett fel i

uppkopplingssystemet?. Inga skyldiga där inte.

Cubainformacion 190530 (med utförliga källhänvisningar i originalet)

Perlas informativas - La prensa española y el alzamiento nacional? en Venezuela

 

        Output as PDF file has been powered by [ Universal Post Manager ] plugin from www.ProfProjects.com |  Page 2/2  |

https://svensk-kubanska.se/?p=8820
http://www.profprojects.com/?page=upm

