Nya kvastar sopar bort gammalt damm fran USA-propaganda

“He who controls the

media controls the mind.”

— Noam Chomsky

www.facebook.com/poets01

Vanda och klagolat fran nedstangda US-medier

Trump/ Musk har stangt ner en ansenlig del av USAs propagandaapparat. De har visat sig kosta miljardbelopp och givit foga resultat
for att uppfylla USAs mal. Dessa budgetar har ocksdinneburit omfattande korruption och en guldkantad tillvaro for tusentals
personer som stallt upp pa USAs narrativ. Nu klagar de i hogan sky nar pengaflodet sinar. Men det géller att inte varanaiv och
inbillasig att administrationen upphdr med sin inblandning och undergrévande verksamhet. De vill bara bli mer kostnadseffektiva
Roran som de nya kvastarna dstadkommer uppdagar en hel del lort och hemlighetsmakeri som legat fordolt.

Forst beklagade sig de USAID-finansierade medierna, sedan tj6t de som fick pengar fran NED; nu har Radio och TV Marti hamnat
palistan dver nedskarningar; den kontrarevolutionara medieapparaten, i USA:stjanst, befinner sig i ett tillstand av desperation infor
Trumpadministrationens atgarder.

R¥ uresmy  cmeam  mweon  wons ([N

WiThoed borders bul Aever withos? veu e =)

USA: Trump's forelon ald freeze rows lournalism
around the world info chaos

Reportrar Utan Granser hor till de drabbade. De klagar bittert.

| Pagel/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.profprojects.com/?page=upm

Svensk-Kubanska Féreningen

Den antikubanska industrin, eller 2ondskans industri? som Francisco Aruca kallade den, har varit en plats dér hundratal s personer
och organisationer i USA har frodatsi néstan sju decennier.

Fréan Batista och Masferreristas, via Mas Canosa och Cuban-American National Foundation, Gutiérrez Boronat och hans s kallade
Cuban Democratic Directorate, och andra exemplar av vérsta sort, till det gang youtubers som idag far betalat for sitt hat i nétverken,
har amerikanska skattebetal ares pengar sldsats bort i Miami och bortom - till och med i Madrid, Prag och San José (Costa Rica) -
under parollen ?kampen for Kubas frihet?.

“He who controls the
media controls the mind.”

Under arens lopp har dussintals medieprojekt som fétts inom Miamis egna organisationer (for att fa ytterligare en inkomstkalla som
bekostas av den US-amerikanska budgeten) eller som skapats uttryckligen for att géra den anti-kubanska
kommunikationskampanjen mer omfattande, kopplatstill detta stinnajuver. Vissa foddes under den forsta vagen av Bill Clintons
presidentskap, andrai det mer rikliga och digitala nétverk som skapades och finansierades av Obamaadministrationen, som
identifierade det digitala rummet som skadeplatsen for den symboliska striden par excellence mellan véra politiska system:
?...webben & en del av en storre politisk strid? (Ted Henken, 2011).

FN Tre s Nora "
DimeCuban | w5 |b~l b Plus
Lt # Cibercuba | Jm ‘ 'l A
\\ /

. A -
::.:I;-Ju.' \ P // P‘é

g 5J|'|'|,.II

®..---_;'_"_;_::;,f' US funds .

_i-‘. anti-Cuban "_

media
J= PN
r \ \
i { g
Cubg € AR . * Cubaner
o o/ o)) Cubaen M

Digitalamedia (hittills) finansierade av USA, riktade mot Kuba
Detta nya Washingtonkonsensus for Kuba, som under det senaste decenniet omdirigerade en stor del av finansieringen av
omstortande verksamhet till program i det digitala offentliga rummet, fortsatte senare under den forsta Trumpadministrationen och

Joe Bidens mandatperiod.

Med tanke pa att imperiet drunknar i skulder, minskar i ekonomisk, teknisk och militar styrka, har allvarligainterna sprickor och
manga externa utmaningar, har den plutokrati som nu sitter vid makten allvarligt Gvervagt en nedmontering av statsapparaten, med

| Page2/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.profprojects.com/?page=upm

This page was exported from - Svensk-K ubanska Foreningen
Export date: Wed Apr 15 5:52:13 2026 / +0000 GMT

odverskadlig omfattning och otnskade effekter for en del av den amerikanska eliten och for sektorer som har sugit pa den nationella
budgeten i aratal.

Med Elon Musk i spetsen har Vita huset beslutat sig for att skara bort hundratusentals jobb och miljarder i utgifter fran den
underskottsdrabbade statskassan. | skottgluggen har USAID, NED och det amerikanska utrikesdepartementets strukturer hamnat,
vilka har slosat bort amerikanska pengar pa tusentals misslyckade program i olika lander.

“The richest guy on the 2021 Forbes 400
owns the Washington Post.
Number 2 now owns Twitter.

Number 3 owns Facebook.
Numbers 5 and 6 started Google.
Numbers 4 and 9 started Microsoft.
Number 10 owns Bloomberg.

Free speech? You decide.”

- DAVID ROTHKOPF

De kanske aldsta, mest misslyckade och ruttna av dessa program & de som riktas mot Kuba; en nation mot vilken miljarder dollar
har spenderats utan att ha lyckats storta revol utionen, &ven om de har kunnat fylla fickorna pa négra fa hogljudda personer i Miami.

Né&r Donald Trump presenterade sin regerings &tgérder for kongressen efter knappt en och en halv manad vid makten, listade han
bland de 16jliga projekt som skulle elimineras det projekt pa en och en halv miljon dollar som éronmérkts for att terskapa det
antikubanska medieutbudet.

Budskapets innebord var tydlig, men det belopp som Trump angav var ett rent bedrégeri. Det &r inte kant om presidentens rédgivare
inte ville sitta hela storleken pa |6jet mot Kubai perspektiv eller om deinte ville att den amerikanska pressen skulle kommaihag de
hundratals miljoner som slésades bort under Trumps féregaende fyra ar.

Mellan 1990 och 2018 spenderade USA :s regeringar 45 030 183 miljoner dollar pa projekt for ?media och fritt informationsfl6de?
mot Kuba. Dettainkluderar inte de hundratals miljoner som spenderats pa Radio och TV Marti.

Under den forsta Trump-eran var dessa medel inriktade pa att finansiera ett kluster av digitala publikationer, skapade under hans
foregangares tid, som likt sporer reproducerar de matriser som lars ut av medier som CiberCuba och Otaolas patetiska show med sin
webbplats ?Cubans around the world?. Och for att uppratthalla en armé av hatare pa sociala nétverk, som tjanar smulor fastklistrade
vid datorer hela dagarna och delar ut beléningar, bestraffningar och forseel ser, som en digital slemmaskin.

Enligt den amerikanska journalisten och forskaren Tracey Eaton beviljade USAID i oktober 2020 410 710 dollar till Digital News
Association (ADN Cuba) for att framja "manskliga réttigheter” i Kuba. Under dessa fyra ar (2016-2020) fick andrakuggar i den
antikubanska mediamaskinen betydande summor direkt frén federala fonder. Saledes fick Diario de Cuba 1 miljon 320 tusen dollar
och det tkanda Cubanet fick 1 miljon 350 tusen dollar for att distribuera sina nyheter? och uppréatthalla den trupp av censorer och
virtuella trakasserare som foljer med dem.

Output as PDF file has been powered by [ ] plugin fromwww.ProfProjects.com | Page3/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.profprojects.com/?page=upm

This page was exported from - Svensk-K ubanska Foreningen
Export date: Wed Apr 15 5:52:14 2026 / +0000 GMT

Under Biden-administrationen fortsatte det rikliga finansiella flodet till de antikubanska medierna med of orminskad styrka.

Innan medlen frystes hade Pan American Development Foundation (PADF) ett aktivt bidrag godkant 2023 och giltigt till september
2025, pa 2 miljoner dollar, for 2demokratiprogram pa Kuba for oberoende medier och fritt informationsflode?.

Enligt USAID:s egna statistiska kéllor avsatte organisationen under 2023 en budget pa 9,5 miljoner dollar till program pa Kuba.
Under 2024 gav USAID i al vélviljatotalt 2,9 miljoner dollar enbart till dessa beroende medier. Den 30 september 2024 godkénde
USAID t.ex. en budget pa 1 miljon 085 tusen 895 dollar for ADN Kuba, en mediakanal som skapats for att sprida manipulerad
information mot Kuba. Detta program férnyade en tidigare fond pa 1,5 miljoner som USAID tilldelade ADN Cuba for perioden
2022-2024. Sedan 2020 har ADN Cubatagit emot totalt 3 072 123 dollar fran USAID, av vilkaman enligt sina rapporter anvant
mindre &n hélften. Resten av medlen har till denna dag ingen kand destination.

Det 30 & gamla Cubanet fick 500 000 dollar frén USAID bara under 2024. De har uppgett att forsvinnandet av USAIDs pengar ?har
paverkat var forméga att stodja véra samarbetspartners pa 6n. Utan stod frén organisationer som Cubanet kommer dessa journalister
inte att kunna fortsitta sitt arbete...?.

Man kan forsta gnallet och klagomalen frén redaktorerna och de anstéllda pa dessa sajter om den ovantade indragningen av medel.

Bland de mest klagande i natverken finns redaktionen for El Toque, en publikation som foddes pa Kuba 2014, med amerikanska
betalningar outsourcade via Radio Nedeerland International, och sedan flyttade till Miami for att suga direkt fran juvret. Dar skapade
dess huvuddirektor, Jose Jasén Nieves, foretaget Media Plus Experience Inc, som fick i uppdrag av USA:s ambassad i Havanna att
Overvaka medierna, for vilket det fick 24 000 dollar som betalning for sinatjanster den 31 januari 2023, enligt en dokumenterad
undersokning av Cubainformacién. Samma ar, i september, fick de ytterligare en betalning pa 27 000 dollar (for att finansiera El
Toque) for den pastédda utvecklingen av sociala nétverk.

| de spanska mediernas utredning pdpekas ocksa att utrikesdepartementet den 11 augusti 2023 beviljade foretaget 50 000 dollar for
att framja Pprofessionella utvecklare och konstnérliga talanger?. | november 2022 skrot chefen for El Toque pé sociala ndtverk om
att han borjat leda programmet Marti Verifica pd Radio och TV Martis digitala plattform; ett utmarkt exempel p& denna persons
tjanster till den amerikanska regeringen, som &r den direkta &garen av dessa antikubanska propagandamedier. En av de mest
frekventa finansiérerna av El Toque & National Endowment for Democracy (NED), en CIA-front som skapades under Reagan-eran.

Det &r kant att utrikesdepartementet genom sin byra for demokrati, manskliga réttigheter och arbete (DRL) beviljade ett bidrag till
NED pa 6 miljoner 172 839 dollar, som skulle genomféras mellan den 27 september 2022 och den 30 september 2025, f6r ?program
for att framja demokrati, politisk pluralism, oberoende media och politisk aktivism pa Kuba?.

El Toque, vars huvudsakliga kommunikationsmal var att manipulera valutakurserna pa Kuba, fick flera anslag pa 292 369 dollar
sedan september 2024, genom foretagen Mas V oces Foundation och Media Plus Experience.

US Agency for Global Media (USAGM), som ocksa just har skurits ned, tilldeladei sin tur ett kontrakt till Poynter Institute for
Media Studies Inc, med startdatum 8 november 2024 till 11 november 2025, som syftar till att utbilda och ge ekonomiskt stod till
?0beroende konstnarer, aktivister, journalister och forfattare fran Kuba?. Poynter har arbetat med El Toque for att utveckla chatbots
for plattformar som Whatsapp, Telegram och Messenger, sarskilt utformade fér den kubanska publiken.

Poynter Institute's International Fact-checking Network fund listar pa sin hemsida National Endowment for Democracy (NED) och
Open Society Foundations bland sina finansiarer, och genom dennafond f&r El Toque mer &n 50.000 dollar, som péstas stodja dess

faktagranskningsprogram.

Efter den amerikanska regeringens frysning av medel har El Toque utfardat en desperat vadjan till sinalésare om att bidra
ekonomiskt till dess stdd, samtidigt som man meddelat att man kommer att sdga upp hélften av sin personal (15 personer) och

Output as PDF file has been powered by [ ] plugin from www.ProfProjects.com | Paged/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.profprojects.com/?page=upm

This page was exported from - Svensk-K ubanska Foreningen
Export date: Wed Apr 15 5:52:14 2026 / +0000 GMT

avbryta ?dussintals tillfélliga kontrakt? med frilansare. Det & inte ként om det team som hdjer och sanker valutakurserna efter eget
gottfinnande kommer att vara bland de uppsagda.

Eloy Viera, en del av teamet i ?El Toque?, har tagit sig till natverken for att klaga pa Trump och Musks attack p& honom, inklusive
ett brev fran Marco Rubio. Enligt honom finns den huvudsakliga publiken for dessa medier pa Kuba, ett land dér befolkningen stér
infor extrema ekonomiska svarigheter. ?De modeller for att uppratthalla pressen som tilldmpas runt om i varlden &r inte tillampliga
paKuba. Det inkluderar reklam och prenumerationer?, siger Viera, som ocksa viskade om Miami-risken: ?Levnadskostnadernai
exil & mycket hogre.?

Den nya nyheten som skakar Miamis mediakloak &r att det dyraste, mest misslyckade och korrupta kommunikationsprojektet i
USA:s historia har hamnat i en &tervandsgrand. Sedan mandagen den 17 mars har Radio och TV Martis kontor varit stangda for de
anstéllda. Den felaktigt namngivna Radio Marti féddes mitt under det kalla kriget, 1985, som en imitation av Radio Free Europe /
Radio Libertad, och férsokte omstorta ordningen pa Kuba fran etern. Reagan-administrationen gjorde samma sak genom att grunda
TV Marti fem & senare.

Pa fredagskvallen instruerade Trump sin administration att minska funktionernai flera byrder till det minimum som kravs enligt
Federal Mediation and Conciliation Service Act: bland dem US Agency for Global Media; Woodrow Wilson International Center
for Scholarsvid Ingtitute for International Affairs; US Agency for International Development; Institute of Museum and Library
Services; United States Interagency Council on Homelessness, Community Development Financial Institutions Fund; och Minority
Business Development Agency.

Vita husets beslut paverkar Radio och TV Marti, men ocksa Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty och Radio Free
Asia, bland andra enheter, som alla stér under tillsyn av US Agency for Globa Media (USAGM). Som grupp sysselsitter USAGM
cirka 3 500 personer med en budget pa 886 miljoner dollar 2024, enligt den senaste rapporten till kongressen.

Pa lérdagsmorgonen skrev taleskvinnan Kari Lake, som Trump utnamnt till senior radgivare for myndigheten, pa den sociala
natverkssajten X att anstallda bor kontrollera sina e-postmeddel anden pa grund av Trumps nedskarning. Till stod for den
amerikanska presidentens order publicerade USAGM ett uttalande om att 2den har myndigheten inte gar att radda? och att den ar
?0dterkalleligt trasig?, vilket i slutandan innebér en forutspadd dod. ?Frén topp till botten & denna byra en gigantisk réta och en
borda for de amerikanska skattebetalarna - en risk for den nationella sakerheten i detta land; och den &r oéterkalleligt trasig. Aven
om det finns ljuspunkter inom myndigheten, med manga begévade och hangivna tjansteman, s & detta undantaget snarare &n
regeln?, heter det i uttalandet.

Radio och TV Marti har kostat den amerikanska statskassan omkring 800 miljoner dollar. Foretaget hade cirka 100 anstéllda,
inklusive federalt anstdllda och entreprendrer. Av de 46 professionella medarbetare som ar registrerade pa den federala lonelistan far
samtliga l6ner pa Gver 100.000 dollar per &, trots den uppenbart daliga kvaliteten pa derasinnehall. Den uslajournalistiken och den
oh&mmade manipulationen som har varit forharskande i propagandamaskinen mot Kuba &terspegladesi en innehdlsrevisionsrapport
fran en expertpanel som 2019 fann att Office of Cuba Broadcasting producerar bade ?dalig journalistik? och Zineffektiv propaganda?
och ... ?det finnsfa eller ingaforsok att framkalla ett svar eller ge balanserad information?. ?V @ etablerade normer for objektivitet
ignoreras rutinméssigt till forman for propagandistisk kommunikationstaktik?, sade panelen.

En annan rapport fran den amerikanska regeringen, fran juli 2014, visade att Radio och TV Marti led av A&g moral?, ?brist pa
transparens, administrativ stringens?, ?sdkerhetsbrister? och ett fall av stdld av egendom?. Den 34-sidiga rapporten kritiserar
projektet och & undertecknad av John M. Jones fran Office of Inspector General, som genomfdrde en revision av den amerikanska
regeringens Office of Cuba Broadcasting (OCB). I nspektorskommissionen granskade Radio TV Martis rékenskaper,
rekommenderade uppmarksamhet pa leverantorer och eliminering av ?hemliga? transaktioner; och upptéackte ocksa oegentligheter i
resekostnader, som huvudsakligen hamnar i direktérernas fickor. Rapporten visar ocksa oro éver bristen pa kontroll 6ver teknisk
utrustning och hanvisar till ndgra specifikaincidenter, sdsom forlusten av en del av utrustningen med en prislapp p& mer &n 25.000
dollar.

Output as PDF file has been powered by [ ] plugin from www.ProfProjects.com | Page5/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.profprojects.com/?page=upm

This page was exported from - Svensk-K ubanska Foreningen
Export date: Wed Apr 15 5:52:14 2026 / +0000 GMT

| januari 2015 avsl6jades det att OCB hade betalat totalt 4 087 706 dollar till Phoenix Air Group, det entreprendrsbolag som &gde
Aero Marti, ett plan som inte flog ndgonstans eftersom det hade varit strandsatt i en lagerlokal i mer &an ett ar, fran den 1 juni 2010
till detta datum. SlGseriet nadde ocksa webben, den plats dar Radio och TV Marti satsade pa att fainflytande pa Kuba. De skapade
Piramideo, ett sociat natverk som syftade till att skicka miljontals textmeddelanden till Kuba. Trots att projektet var ett
misslyckande fick dess skapare, Washington Software, 4 321 173 dollar fran juni 2011 till juli 2014.

Andra efterfoljande projekt fortsitter att satsa pa anvandningen av ny teknik for subversion och propaganda infor misslyckandet med
radio- och TV-séndningar. Florida-veckotidningen Miami New Times dokumenterade Facebook-verksamhet for att skapa falska
profiler och trollfarmer som finansierades av Broadcasting Board of Governors (BBG), som hanterar och leder sandningar fran USA
till Kuba.

| experternas rapport fran 2019 konstateras att Radio och TV Martis sandningar och publikationer 20ppet stimulerar opposition och
fientlighet mot den kubanska revolutionen i alla dess sociala, politiska, kulturella och ekonomiska aspekter. Nastan all kritik &r
till&ten och de gor det med ett retoriskt och ideologiskt tillvagagangssitt som & oforandrat sedan kalla krigets hetaste dagar. Det
misslyckades da, och det misslyckas nu?.

Ideologernai imperialismens tjanst, som grundade Radio och TV Marti, trodde att dessa séndningar skulle ha samma effektivitet
som de som Radio Europa Libre och Radio Libertad gjorde till 1andernai Osteuropa, i den meningen att de skulle gynna politisk och
ideologisk omstortning for att forstora den kubanska revol utionen, men det har slagit tillbaka pa dem: de varken syns, hors eller 1ases
pa Kuba; de har baratjanat till att dranera miljoner till ett gang skurkar och ordets legoknektar som &r avlénade av dem.

Under arens lopp har Marti-stationerna utsatts for budgetnedskarningar, kontroverser om deras chefer, planer pa att ga samman med
Voice of America och kritik av deras journalistiska kvalitet. Samtidigt lyckades kubansk-amerikanska kongressledamater fran stdra
Floridahdlladem i drift. Deras TV-program fortsatte att sandas i artionden, &en om de inte kunde ses pa 6n pa grund av att den
kubanska regeringen storde deras signaler. Under de senaste aren har TV-sandningarna, som framst visadesi Miami, fasats ut
eftersom byran fokuserade pa att marknadsfora nyhetssajten Marti Noticias och videoinnehdll for sociala nétverk.

Ar 2021 bad tio amerikanska |agstiftare Joe Bidens administration att 6ka budgeten fér Radio och TV Marti och de program som
skapatsi ?syfte att framja demokrati pa Kuba?. Enligt det davarande dokumentet ?bryter medierna regimens informationsblockad for
att spridanédvandig och tillforlitlig information till det kubanska folket?, sade Mario Diaz-Balart, Marco Rubio, Rick Scott, Albio
Sires, Debbie Wasserman-Schultz, Alex Mooney, Anthony Gonzélez, Maria Elvira Salazar, Nicole Malliotakis och Carlos Giménez.
Ni & oroligafor att ytterligare nedskérningar kommer att ledatill minskningar av antalet federalt anstéllda och skada OCB:s
verksamhet vid en tidpunkt d& Kubas folk behtver information fran omvérlden och frén sinalandsman pa 6n?, sade
kongressledamoterna och senatorerna. Brevet noterade att USA har st6tt demokratiprogram pa K uba sedan 1996, och budgetaret
2008 (slutet av W. Bushs mandatperiod) var den hogsta nivan for finansiering av Kubas demokratiprogram, med 45,7 miljoner
dollar?.

For en vecka sedan inkluderade Elon Musks avdelning for nedskérningar hyresavtalet for Radio och TV Martis huvudkontor i
Miami bland de mal som skulle ?ségas upp?. Att siga upp hyresavtalet for Jorge Mas Canosa-byggnaden skulle spara 5,32 miljoner
dollar, enligt DODGE:s webbplats.

Hittills har Musks DOGE skurit bort mer & 100.000 jobb i den 2,3 miljoner medlemmar stora federala civila arbetsstyrkan, fryst
utlandskt bistand och avbrutit tusentals program och kontrakt. Pa|6rdagen bagatelliserade Musk betydelsen av
USAGM-nedskarningarna. ?Medan denna varldsregerings propagandabyra sténgs ner har den tillfalligt bytt namn till Department of
Propaganda Everywhere (DOPE)?, skrev han pa X.

Hur lange frysningen av finansieringen av den antikubanska mediamaskinen kommer att paga kan inte forutsagas. Som med alla
malthusianska avkommor kommer de starkaste sakert att 6verleva och de svaga att forsvinna. Men Musks backpacker har visat hur
servila och beroende dessa medier & av federalamedel fran Washington, och den ineffektivitet och korruption som féljer med deras
agerande.

Output as PDF file has been powered by [ ] plugin from www.ProfProjects.com | Page6/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.profprojects.com/?page=upm

This page was exported from - Svensk-K ubanska Foreningen
Export date: Wed Apr 15 5:52:14 2026 / +0000 GMT

Cubadebate 250319 (ZT)

Cuando los siervos lloran: M edios anti cubanos financiados por EEUU piden dinero a gritos

HAV BLOCKADEN AV KUBA!

Bli en del av solidaritetsrorel sen!

Bli medlem i Svensk-Kubanskal

Eller skicka ett bidrag till Stédfonden!

Ange namn, e-post, adress och skicka 300 kr for ett &rs medlemskap (150 for pensionarer, arbetsl 6sa och studerande)
Swish 123589 0975 eller Pg4054 11?0

Bidrag till insamlingen ?Mediciner till Kuba?

PG 2357 15?0 ELLER Swish 123 182 37 72

jijARAN

(Biomer o

A YR .i o

Foto: Cubadebate

Output as PDF file has been powered by [ Universal Post Manager ] plugin from www.ProfProjects.com | Page7/7 |


https://svensk-kubanska.se/?p=33152
http://www.cubadebate.cu/especiales/2025/03/19/cuando-los-siervos-lloran-medios-anticubanos-financiados-por-ee-uu-piden-dinero-a-gritos/
http://www.profprojects.com/?page=upm

