Svensk-Kubanska Föreningen
https://svensk-kubanska.se/omstopning-av-usas-propagandamaskineri/
Export date: Tue Apr 1 17:00:06 2025 / +0000 GMT

Nya kvastar sopar bort gammalt damm från USA-propaganda




Vånda och klagolåt från nedstängda US-medier

Trump/ Musk har stängt ner en ansenlig del av USAs propagandaapparat. De har visat sig kosta miljardbelopp och givit föga resultat för att uppfylla USAs mål. Dessa budgetar har också inneburit omfattande korruption och en guldkantad tillvaro för tusentals personer som ställt upp på USAs narrativ. Nu klagar de i högan sky när pengaflödet sinar. Men det gäller att inte vara naiv och inbilla sig att administrationen upphör med sin inblandning och undergrävande verksamhet. De vill bara bli mer kostnadseffektiva. Röran som de nya kvastarna åstadkommer uppdagar en hel del lort och hemlighetsmakeri som legat fördolt.

Först beklagade sig de USAID-finansierade medierna, sedan tjöt de som fick pengar från NED; nu har Radio och TV Martí hamnat på listan över nedskärningar; den kontrarevolutionära medieapparaten, i USA:s tjänst, befinner sig i ett tillstånd av desperation inför Trumpadministrationens åtgärder.



Reportrar Utan Gränser hör till de drabbade. De klagar bittert.

Den antikubanska industrin, eller ”ondskans industri” som Francisco Aruca kallade den, har varit en plats där hundratals personer och organisationer i USA har frodats i nästan sju decennier.

Från Batista och Masferreristas, via Mas Canosa och Cuban-American National Foundation, Gutiérrez Boronat och hans så kallade Cuban Democratic Directorate, och andra exemplar av värsta sort, till det gäng youtubers som idag får betalat för sitt hat i nätverken, har amerikanska skattebetalares pengar slösats bort i Miami och bortom - till och med i Madrid, Prag och San José (Costa Rica) - under parollen ”kampen för Kubas frihet”.



Under årens lopp har dussintals medieprojekt som fötts inom Miamis egna organisationer (för att få ytterligare en inkomstkälla som bekostas av den US-amerikanska budgeten) eller som skapats uttryckligen för att göra den anti-kubanska kommunikationskampanjen mer omfattande, kopplats till detta stinna juver. Vissa föddes under den första vågen av Bill Clintons presidentskap, andra i det mer rikliga och digitala nätverk som skapades och finansierades av Obamaadministrationen, som identifierade det digitala rummet som skådeplatsen för den symboliska striden par excellence mellan våra politiska system: ”...webben är en del av en större politisk strid” (Ted Henken, 2011).



Digitala media (hittills) finansierade av USA, riktade mot Kuba

Detta nya Washingtonkonsensus för Kuba, som under det senaste decenniet omdirigerade en stor del av finansieringen av omstörtande verksamhet till program i det digitala offentliga rummet, fortsatte senare under den första Trumpadministrationen och Joe Bidens mandatperiod.

Med tanke på att imperiet drunknar i skulder, minskar i ekonomisk, teknisk och militär styrka, har allvarliga interna sprickor och många externa utmaningar, har den plutokrati som nu sitter vid makten allvarligt övervägt en nedmontering av statsapparaten, med oöverskådlig omfattning och oönskade effekter för en del av den amerikanska eliten och för sektorer som har sugit på den nationella budgeten i åratal.

Med Elon Musk i spetsen har Vita huset beslutat sig för att skära bort hundratusentals jobb och miljarder i utgifter från den underskottsdrabbade statskassan. I skottgluggen har USAID, NED och det amerikanska utrikesdepartementets strukturer hamnat, vilka har slösat bort amerikanska pengar på tusentals misslyckade program i olika länder.



De kanske äldsta, mest misslyckade och ruttna av dessa program är de som riktas mot Kuba; en nation mot vilken miljarder dollar har spenderats utan att ha lyckats störta revolutionen, även om de har kunnat fylla fickorna på några få högljudda personer i Miami.

När Donald Trump presenterade sin regerings åtgärder för kongressen efter knappt en och en halv månad vid makten, listade han bland de löjliga projekt som skulle elimineras det projekt på en och en halv miljon dollar som öronmärkts för att återskapa det antikubanska medieutbudet.

Budskapets innebörd var tydlig, men det belopp som Trump angav var ett rent bedrägeri. Det är inte känt om presidentens rådgivare inte ville sätta hela storleken på löjet mot Kuba i perspektiv eller om de inte ville att den amerikanska pressen skulle komma ihåg de hundratals miljoner som slösades bort under Trumps föregående fyra år.

Mellan 1990 och 2018 spenderade USA:s regeringar 45 030 183 miljoner dollar på projekt för ”media och fritt informationsflöde” mot Kuba. Detta inkluderar inte de hundratals miljoner som spenderats på Radio och TV Martí. 

 

Under den första Trump-eran var dessa medel inriktade på att finansiera ett kluster av digitala publikationer, skapade under hans föregångares tid, som likt sporer reproducerar de matriser som lärs ut av medier som CiberCuba och Otaolas patetiska show med sin webbplats ”Cubans around the world”. Och för att upprätthålla en armé av hatare på sociala nätverk, som tjänar smulor fastklistrade vid datorer hela dagarna och delar ut belöningar, bestraffningar och förseelser, som en digital slemmaskin.

Enligt den amerikanska journalisten och forskaren Tracey Eaton beviljade USAID i oktober 2020 410 710 dollar till Digital News Association (ADN Cuba) för att främja "mänskliga rättigheter" i Kuba. Under dessa fyra år (2016-2020) fick andra kuggar i den antikubanska mediamaskinen betydande summor direkt från federala fonder. Således fick Diario de Cuba 1 miljon 320 tusen dollar och det ökända Cubanet fick 1 miljon 350 tusen dollar för att distribuera sina ”nyheter” och upprätthålla den trupp av censorer och virtuella trakasserare som följer med dem.

Under Biden-administrationen fortsatte det rikliga finansiella flödet till de antikubanska medierna med oförminskad styrka.

Innan medlen frystes hade Pan American Development Foundation (PADF) ett aktivt bidrag godkänt 2023 och giltigt till september 2025, på 2 miljoner dollar, för ”demokratiprogram på Kuba för oberoende medier och fritt informationsflöde”.

Enligt USAID:s egna statistiska källor avsatte organisationen under 2023 en budget på 9,5 miljoner dollar till program på Kuba. Under 2024 gav USAID i all välvilja totalt 2,9 miljoner dollar enbart till dessa beroende medier. Den 30 september 2024 godkände USAID t.ex. en budget på 1 miljon 085 tusen 895 dollar för ADN Kuba, en mediakanal som skapats för att sprida manipulerad information mot Kuba. Detta program förnyade en tidigare fond på 1,5 miljoner som USAID tilldelade ADN Cuba för perioden 2022-2024. Sedan 2020 har ADN Cuba tagit emot totalt 3 072 123 dollar från USAID, av vilka man enligt sina rapporter använt mindre än hälften. Resten av medlen har till denna dag ingen känd destination.

Det 30 år gamla Cubanet fick 500 000 dollar från USAID bara under 2024. De har uppgett att försvinnandet av USAIDs pengar ”har påverkat vår förmåga att stödja våra samarbetspartners på ön. Utan stöd från organisationer som Cubanet kommer dessa journalister inte att kunna fortsätta sitt arbete...”.

Man kan förstå gnället och klagomålen från redaktörerna och de anställda på dessa sajter om den oväntade indragningen av medel.

Bland de mest klagande i nätverken finns redaktionen för El Toque, en publikation som föddes på Kuba 2014, med amerikanska betalningar outsourcade via Radio Nedeerland International, och sedan flyttade till Miami för att suga direkt från juvret. Där skapade dess huvuddirektör, José Jasán Nieves, företaget Media Plus Experience Inc, som fick i uppdrag av USA:s ambassad i Havanna att övervaka medierna, för vilket det fick 24 000 dollar som betalning för sina tjänster den 31 januari 2023, enligt en dokumenterad undersökning av Cubainformación. Samma år, i september, fick de ytterligare en betalning på 27 000 dollar (för att finansiera El Toque) för den påstådda utvecklingen av sociala nätverk.

I de spanska mediernas utredning påpekas också att utrikesdepartementet den 11 augusti 2023 beviljade företaget 50 000 dollar för att främja ”professionella utvecklare och konstnärliga talanger”. I november 2022 skröt chefen för El Toque på sociala nätverk om att han börjat leda programmet Martí Verifica på Radio och TV Martís digitala plattform; ett utmärkt exempel på denna persons tjänster till den amerikanska regeringen, som är den direkta ägaren av dessa antikubanska propagandamedier. En av de mest frekventa finansiärerna av El Toque är National Endowment for Democracy (NED), en CIA-front som skapades under Reagan-eran.

Det är känt att utrikesdepartementet genom sin byrå för demokrati, mänskliga rättigheter och arbete (DRL) beviljade ett bidrag till NED på 6 miljoner 172 839 dollar, som skulle genomföras mellan den 27 september 2022 och den 30 september 2025, för ”program för att främja demokrati, politisk pluralism, oberoende media och politisk aktivism på Kuba”.

El Toque, vars huvudsakliga kommunikationsmål var att manipulera valutakurserna på Kuba, fick flera anslag på 292 369 dollar sedan september 2024, genom företagen Mas Voces Foundation och Media Plus Experience.

US Agency for Global Media (USAGM), som också just har skurits ned, tilldelade i sin tur ett kontrakt till Poynter Institute for Media Studies Inc, med startdatum 8 november 2024 till 11 november 2025, som syftar till att utbilda och ge ekonomiskt stöd till ”oberoende konstnärer, aktivister, journalister och författare från Kuba”. Poynter har arbetat med El Toque för att utveckla chatbots för plattformar som Whatsapp, Telegram och Messenger, särskilt utformade för den kubanska publiken.

Poynter Institute's International Fact-checking Network fund listar på sin hemsida National Endowment for Democracy (NED) och Open Society Foundations bland sina finansiärer, och genom denna fond får El Toque mer än 50.000 dollar, som påstås stödja dess faktagranskningsprogram.

Efter den amerikanska regeringens frysning av medel har El Toque utfärdat en desperat vädjan till sina läsare om att bidra ekonomiskt till dess stöd, samtidigt som man meddelat att man kommer att säga upp hälften av sin personal (15 personer) och avbryta ”dussintals tillfälliga kontrakt” med frilansare. Det är inte känt om det team som höjer och sänker valutakurserna efter eget gottfinnande kommer att vara bland de uppsagda.

Eloy Viera, en del av teamet i ”El Toque”, har tagit sig till nätverken för att klaga på Trump och Musks attack på honom, inklusive ett brev från Marco Rubio. Enligt honom finns den huvudsakliga publiken för dessa medier på Kuba, ett land där befolkningen står inför extrema ekonomiska svårigheter. ”De modeller för att upprätthålla pressen som tillämpas runt om i världen är inte tillämpliga på Kuba. Det inkluderar reklam och prenumerationer”, säger Viera, som också viskade om Miami-risken: ”Levnadskostnaderna i exil är mycket högre.”

Den nya nyheten som skakar Miamis mediakloak är att det dyraste, mest misslyckade och korrupta kommunikationsprojektet i USA:s historia har hamnat i en återvändsgränd. Sedan måndagen den 17 mars har Radio och TV Martís kontor varit stängda för de anställda. Den felaktigt namngivna Radio Martí föddes mitt under det kalla kriget, 1985, som en imitation av Radio Free Europe / Radio Libertad, och försökte omstörta ordningen på Kuba från etern. Reagan-administrationen gjorde samma sak genom att grunda TV Martí fem år senare.

På fredagskvällen instruerade Trump sin administration att minska funktionerna i flera byråer till det minimum som krävs enligt Federal Mediation and Conciliation Service Act: bland dem US Agency for Global Media; Woodrow Wilson International Center for Scholars vid Institute for International Affairs; US Agency for International Development; Institute of Museum and Library Services; United States Interagency Council on Homelessness; Community Development Financial Institutions Fund; och Minority Business Development Agency.

Vita husets beslut påverkar Radio och TV Marti, men också Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty och Radio Free Asia, bland andra enheter, som alla står under tillsyn av US Agency for Global Media (USAGM). Som grupp sysselsätter USAGM cirka 3 500 personer med en budget på 886 miljoner dollar 2024, enligt den senaste rapporten till kongressen.

På lördagsmorgonen skrev taleskvinnan Kari Lake, som Trump utnämnt till senior rådgivare för myndigheten, på den sociala nätverkssajten X att anställda bör kontrollera sina e-postmeddelanden på grund av Trumps nedskärning. Till stöd för den amerikanska presidentens order publicerade USAGM ett uttalande om att ”den här myndigheten inte går att rädda” och att den är ”oåterkalleligt trasig”, vilket i slutändan innebär en förutspådd död. ”Från topp till botten är denna byrå en gigantisk röta och en börda för de amerikanska skattebetalarna - en risk för den nationella säkerheten i detta land; och den är oåterkalleligt trasig. Även om det finns ljuspunkter inom myndigheten, med många begåvade och hängivna tjänstemän, så är detta undantaget snarare än regeln”, heter det i uttalandet.

Radio och TV Marti har kostat den amerikanska statskassan omkring 800 miljoner dollar. Företaget hade cirka 100 anställda, inklusive federalt anställda och entreprenörer. Av de 46 professionella medarbetare som är registrerade på den federala lönelistan får samtliga löner på över 100.000 dollar per år, trots den uppenbart dåliga kvaliteten på deras innehåll. Den usla journalistiken och den ohämmade manipulationen som har varit förhärskande i propagandamaskinen mot Kuba återspeglades i en innehållsrevisionsrapport från en expertpanel som 2019 fann att Office of Cuba Broadcasting producerar både ”dålig journalistik” och ”ineffektiv propaganda” och ... ”det finns få eller inga försök att framkalla ett svar eller ge balanserad information”. ”Väletablerade normer för objektivitet ignoreras rutinmässigt till förmån för propagandistisk kommunikationstaktik”, sade panelen.

En annan rapport från den amerikanska regeringen, från juli 2014, visade att Radio och TV Martí led av ”låg moral”, ”brist på transparens, administrativ stringens”, ”säkerhetsbrister” och ett ”fall av stöld av egendom”. Den 34-sidiga rapporten kritiserar projektet och är undertecknad av John M. Jones från Office of Inspector General, som genomförde en revision av den amerikanska regeringens Office of Cuba Broadcasting (OCB). Inspektörskommissionen granskade Radio TV Martís räkenskaper, rekommenderade uppmärksamhet på leverantörer och eliminering av ”hemliga” transaktioner; och upptäckte också oegentligheter i resekostnader, som huvudsakligen hamnar i direktörernas fickor. Rapporten visar också oro över bristen på kontroll över teknisk utrustning och hänvisar till några specifika incidenter, såsom förlusten av en del av utrustningen med en prislapp på mer än 25.000 dollar.

I januari 2015 avslöjades det att OCB hade betalat totalt 4 087 706 dollar till Phoenix Air Group, det entreprenörsbolag som ägde Aero Martí, ett plan som inte flög någonstans eftersom det hade varit strandsatt i en lagerlokal i mer än ett år, från den 1 juni 2010 till detta datum. Slöseriet nådde också webben, den plats där Radio och TV Martí satsade på att få inflytande på Kuba. De skapade Piramideo, ett socialt nätverk som syftade till att skicka miljontals textmeddelanden till Kuba. Trots att projektet var ett misslyckande fick dess skapare, Washington Software, 4 321 173 dollar från juni 2011 till juli 2014.

Andra efterföljande projekt fortsätter att satsa på användningen av ny teknik för subversion och propaganda inför misslyckandet med radio- och TV-sändningar. Florida-veckotidningen Miami New Times dokumenterade Facebook-verksamhet för att skapa falska profiler och trollfarmer som finansierades av Broadcasting Board of Governors (BBG), som hanterar och leder sändningar från USA till Kuba.

I experternas rapport från 2019 konstateras att Radio och TV Martís sändningar och publikationer ”öppet stimulerar opposition och fientlighet mot den kubanska revolutionen i alla dess sociala, politiska, kulturella och ekonomiska aspekter. Nästan all kritik är tillåten och de gör det med ett retoriskt och ideologiskt tillvägagångssätt som är oförändrat sedan kalla krigets hetaste dagar. Det misslyckades då, och det misslyckas nu”.

Ideologerna i imperialismens tjänst, som grundade Radio och TV Martí, trodde att dessa sändningar skulle ha samma effektivitet som de som Radio Europa Libre och Radio Libertad gjorde till länderna i Östeuropa, i den meningen att de skulle gynna politisk och ideologisk omstörtning för att förstöra den kubanska revolutionen, men det har slagit tillbaka på dem: de varken syns, hörs eller läses på Kuba; de har bara tjänat till att dränera miljoner till ett gäng skurkar och ordets legoknektar som är avlönade av dem.

Under årens lopp har Martí-stationerna utsatts för budgetnedskärningar, kontroverser om deras chefer, planer på att gå samman med Voice of America och kritik av deras journalistiska kvalitet. Samtidigt lyckades kubansk-amerikanska kongressledamöter från södra Florida hålla dem i drift. Deras TV-program fortsatte att sändas i årtionden, även om de inte kunde ses på ön på grund av att den kubanska regeringen störde deras signaler. Under de senaste åren har TV-sändningarna, som främst visades i Miami, fasats ut eftersom byrån fokuserade på att marknadsföra nyhetssajten Martí Noticias och videoinnehåll för sociala nätverk.

År 2021 bad tio amerikanska lagstiftare Joe Bidens administration att öka budgeten för Radio och TV Martí och de program som skapats i ”syfte att främja demokrati på Kuba”. Enligt det dåvarande dokumentet ”bryter medierna regimens informationsblockad för att sprida nödvändig och tillförlitlig information till det kubanska folket”, sade Mario Díaz-Balart, Marco Rubio, Rick Scott, Albio Sires, Debbie Wasserman-Schultz, Alex Mooney, Anthony González, María Elvira Salazar, Nicole Malliotakis och Carlos Giménez. ”Vi är oroliga för att ytterligare nedskärningar kommer att leda till minskningar av antalet federalt anställda och skada OCB:s verksamhet vid en tidpunkt då Kubas folk behöver information från omvärlden och från sina landsmän på ön”, sade kongressledamöterna och senatorerna. Brevet noterade att ”USA har stött demokratiprogram på Kuba sedan 1996, och budgetåret 2008 (slutet av W. Bushs mandatperiod) var den högsta nivån för finansiering av Kubas demokratiprogram, med 45,7 miljoner dollar”.

För en vecka sedan inkluderade Elon Musks avdelning för nedskärningar hyresavtalet för Radio och TV Martis huvudkontor i Miami bland de mål som skulle ”sägas upp”. Att säga upp hyresavtalet för Jorge Mas Canosa-byggnaden skulle spara 5,32 miljoner dollar, enligt DODGE:s webbplats.

Hittills har Musks DOGE skurit bort mer än 100.000 jobb i den 2,3 miljoner medlemmar stora federala civila arbetsstyrkan, fryst utländskt bistånd och avbrutit tusentals program och kontrakt. På lördagen bagatelliserade Musk betydelsen av USAGM-nedskärningarna. ”Medan denna världsregerings propagandabyrå stängs ner har den tillfälligt bytt namn till Department of Propaganda Everywhere (DOPE)”, skrev han på X.

Hur länge frysningen av finansieringen av den antikubanska mediamaskinen kommer att pågå kan inte förutsägas. Som med alla malthusianska avkommor kommer de starkaste säkert att överleva och de svaga att försvinna. Men Musks backpacker har visat hur servila och beroende dessa medier är av federala medel från Washington, och den ineffektivitet och korruption som följer med deras agerande.

Cubadebate 250319 (ZT)

Cuando los siervos lloran: Medios anticubanos financiados por EEUU piden dinero a gritos 1

HÄV BLOCKADEN AV KUBA!

Bli en del av solidaritetsrörelsen!   

Bli medlem i Svensk-Kubanska!

Eller skicka ett bidrag till Stödfonden!

Ange namn, e-post, adress och skicka 300 kr för ett års medlemskap (150 för pensionärer, arbetslösa och studerande)

Swish 123 589 0975 eller Pg 40 54 11 – 0

Bidrag till insamlingen ”Mediciner till Kuba”

PG 23 57 15 – 0 ELLER Swish 123 182 37 72

Foto: Cubadebate
Links:
  1. http://www.cubadebate.cu/especiales/2025/03/19/cua ndo-los-siervos-lloran-medios-anticubanos-financia dos-por-ee-uu-piden-dinero-a-gritos/
Post date: 2025-03-23 08:46:39
Post date GMT: 2025-03-23 07:46:39

Post modified date: 2025-03-23 14:35:33
Post modified date GMT: 2025-03-23 13:35:33