Svensk-Kubanska Föreningen
https://svensk-kubanska.se/orkan-pa-orkan/
Export date: Mon Jul 22 15:44:20 2024 / +0000 GMT

Orkan på orkan...




Orkan på orkan...

Ernest Hemingway lärde sig på Kuba att det bästa sättet att ta sig igenom en orkan är att ha öronen inställda på en batteridriven radio och händerna sysselsatta med en flaska rom och en hammare för att spika fast dörrar och fönster. Den amerikanske författaren tillägnade sig den typiska jargongen hos kubanska meteorologer och fiskare som talar om "havet" i femininum och om orkanen som en demon eller elak trollkarl, och som när en storm lämnar ön brukar säga att "den gick in i kanalen" eller att "den lämnade landet".

Ur sammandrabbningarna med orkaner och turbulenta vattnen kom den litterära juvelen Den gamle och havet, som fick William Faulkner, en annan gigant, att utbrista att Hemingway hade funnit Gud.

På en ö som ligger i vindarnas korsningspunkt är det omöjligt att inte leva med den orkankultur som funnits i Antillerna sedan de mest avlägsna bevisen på liv, cirka 6 000 år före Kristus. Det var taínos, den kubanska ursprungsbefolkningen,som namngav fenomenet och ritade en spiral för att beskriva det, en roterande symbol för vinden, som skulle kunna förkroppsligas i en monstruös orm kapabel att omsluta hela universum med sin kropp.

I både verklighet och i mytologi har orkaner gett upphov till "enorma fantasier", enligt Kubas störste författare Alejo Carpentier, som inspirerades av väderfenomenet över Havanna 1927 till några avsnitt i sin roman Ecue-Yamba-O! Stormen, skrev Carpentier, orsakade att "hela hus flyttades flera kilometer från sina grunder; skonerter drogs upp ur vattnet och lämnades vid ett gathörn; statyer i granit halshöggs; likbilar som av vinden kastades fram på torg och avenyer, som om de styrdes av spökkuskar, och som grädde på moset slets en järnvägsskena loss, lyftes upp och kastades mot en kungspalm med en sådan kraft att den fastnade i träet, som armarna på ett kors."

Det finns inga större skillnader mellan den beskrivningen och vad vi återigen har bevittnat på Kuba. Orkanen Ian orsakade tre dödsfall och förstörde mer än 89 000 bostäder i provinsen Pinar del Río, förstörde tusentals hektar odlingar, svepte ned träd och stolpar för gatubelysning överallt, gjorde landet strömlöst i flera timmar. Tusentals historier som gör att det två litterära genier som Hemingway och Carpentier berättar blir till bleka sagor i jämförelse.

Förstörelsen kan ha oändliga variationer, men orkanen är en av de få saker som inte har förändrats under tusentals år för folket i Antillerna. Vad den än kallas och oavsett styrkan i dess raseri har de i både den gamla och den moderna världen betraktats som en levande varelse som kommer och går och som inte alltid är grym. När den inte är överdriven svalkar vattnet och vindarna i sommarvärmen och gynnar jordbruket, och alla är nöjda.

Detta är emellertid första gången som ett så välkänt och återkommande naturfenomen passerar över Kuba samtidigt med en annan lika stor eller större destruktiv kraft som skapats på konstgjord väg i de nya digitala laboratorierna och med en ondska som våra förfäder taíno aldrig hade kunnat förutse.

Medan vindbyar på mer än 200 kilometer i timmen blåste i norra Pinar del Río upprepade mer än 37 000 konton på Twitter hashtaggen #CubaPaLaCalle (Kubaner ut på gatorna), med uppmaningar till protester, vägblockeringar, attacker mot statliga institutioner, sabotage och terrorism, och med instruktioner om hur man gör hemmagjorda bomber och molotovcocktails. Mindre än 2 procent av de användare som deltog i denna virtuella mobilisering befann sig på Kuba. De flesta av dem som uppmanade till att "elda på" gatorna på Kuba var anslutna till teknikplattformar i USA och gjorde det från sina bekväma soffor hundratals kilometers från från ett land som försattes i mörker. Kanske några på ön hade en batteridriven radio. Men det miljontals kubaner hade i sina händer var inte en flaska rom à la Hemingway utan en mobiltelefon ansluten till internet (av landets 11 miljoner invånare har 7,5 miljoner tillgång till sociala medier).

Låt oss göra en övning. Föreställ dig att du plågas av det som händer här och nu. Du har ingen el och inget dricksvatten. Det lilla i matväg du med stor möda har köpt och haft i kylskåpet kommer snart att bli dålig. Du vet inte vad som hänt med din familj som bor i de västra provinserna, där skadorna är apokalyptiska. Du har ingen aning om hur länge denna nya kris kommer att pågå och redan innan orkanen var vardagen desperat på grund av USAs ekonomiska blockad med inflation och varubrist. Ändå ser du i din mobil att "alla" (på internet, förstås) verkar ha det bra och i överflöd, medan tusentals människor på sociala medier (och deras botar och troll) skriker ut att den kommunistiska regeringen är orsaken till din olycka. Din enda ljuskälla är mobilskärmen, som fungerar som Platons allegori om grottan: du sitter med ryggen mot en flammande eld medan virtuella figurer passerar mellan dig och brasan. Du ser bara rörelserna i de skuggor som projiceras på grottans väggar, och dessa skuggor viskar lösningen på din desperata verklighet: #CubaPaLaCalle.

Aldrig tidigare i historien har en invandrarminoritet haft så stor ekonomisk, medial och teknisk makt att försöka sänka sitt land med sina släktingar som fortfarande befinner sig där innan de ens försöker sträcka ut en hjälpande hand mitt i en nationell tragedi. Vilken mexikan i USA sätter politiska meningsskiljaktigheter framför att hjälpa sina släktingar efter en jordbävning? Varför gör inte salvadoraner eller guatemalaner som bor utomlands det, nu när orkanen Julia har ödelagt Centralamerika?

Det är makalöst och ofattbart att en orkan med oerhörd vindstyrka och en orkan av virtuellt hat kan inträffa samtidigt, men det är precis vad som hände på Kuba.

Rosa Miriam Elizalde, La Jornada (Mexiko) 221013

Huracán sobre huracán

 

Åklagarmyndigheten utreder 

Republikens åklagarmyndighet utreder straffrättsliga förfaranden gällande handlingar som stört den allmänna ordningen efter orkanen Ian, som orsakade allvarliga skador i flera provinser, rapporterar en not från myndigheten.

Mordbrand, vandalisering, blockering av allmän väg för att hindra fordon och människor från att röra sig, angrepp och brott mot tjänstemän och brottsbekämpande myndigheter samt uppvigling till våld är några av de handlingar som utreds.

I kommunikén anges att förebyggande åtgärder också vidtas mot föräldrar som utnyttjat minderåriga genom att försätta dem i riskfyllda situationer och försumma sina skyldigheter att skydda, hjälpa, utbilda och ta hand om dem.

De händelser som undersöks kommer att få rättsliga konsekvenser, med respekt för de anklagades rättigheter och konstitutionella garantier som gäller för en rättvis rättegång. Åklagarmyndigheten kommer att agera i enlighet med det mandat som grundlagen anger, inom lagens ramar och för att skydda statens intressen och alla medborgares rättigheter.

Granma 221014
Fiscalía controla procesos penales sobre perturbaciones del orden público y la tranquilidad ciudadana 1

Här är exempel (endast spanskt tal) på personer som gripits och nu står åtalad för bl.a. mordbrand, från tv-programmet RazonesdeCuba 2, där de erkänner sina handlingar.

 

 
 
Links:
  1. https://www.granma.cu/cuba/2022-10-14/investigan-e n-cuba-hechos-contra-el-orden-publico-y-la-tranqui lidad-tras-el-paso-de-huracan-ian
  2. https://www.youtube.com/watch?v=OMj63Dur7N8
Post date: 2022-10-16 06:00:15
Post date GMT: 2022-10-16 05:00:15

Post modified date: 2022-10-15 20:33:08
Post modified date GMT: 2022-10-15 19:33:08