|
Vad händer med FNs Råd för
Mänskliga Rättigheter?
En fråga
som stått i fokus för diskussionen om reformer
i FN är Kommissionen för Mänskliga Rättigheter.
Under de senaste 15 åren har kritiken vuxit bl a mot
hur den kunnat missbrukas av USA i utrikespolitiska syften,
och komprometterats av USAs och EUs dubbla måttstockar
och ekonomiska påtryckningar för att placera alla
brott mot mänskliga rättigheter utanför det
egna ansvaret. Syd-länderna, som utgör flertalet
i FNs Generalförsamling, har länge krävt att
kommissionens prestige måste räddas med regler
för att förhindra de ekonomiskt överlägsna
länderna att genom hot och påtryckningar snedvrida
kommissionens arbete.
Tvärt
mot detta lanserade Kofi Annan i mars 2005, i samråd
med USA, i stället tanken på ett litet, halverat
människorättsråd av samma typ som säkerhetsrådet
och med samma permanenta medlemmar, medan övriga skulle
väljas med 2/3 majoritet i Generalförsamlingen.
Trots brutala hot och påtryckningar mot beroende länder
lyckades USA dock inte tvinga igenom sina krav vid FNs toppmöte
i september 2005. Frågan om ett nytt MR-Råd överlämnades
till Generalförsamlingens nya ordförande, Jan Eliasson,
att lösa så fort som möjligt. Förhandlingar
inleddes med en grupp som var representativ för FN-medlemmarna.
Eliasson
lade fram ett första resolutionsförslag 1 februari
med sikte på att få det antaget innan 13 mars,
då FNs nuvarande MR-kommission inleder sitt årliga
möte. Då förutses att USA kommer att få
svårigheter att hindra en resolution mot deras övergrepp
i fångläger runt om i världen. De lyckades
stoppa den förra året, med stöd av EU-länderna,
men nu efter fyra år har såväl Tyskland,
Irland och Storbritannien som MR-Kommisionären och även
Amnesty International insett att brotten är för
flagranta, och kräver att USA ska stänga koncentrationslägret
på Guantanamobasen. EU-ländernas egen medverkan
i CIAs illegala fångtransporter och hemliga fångläger
drar också på sig allt mer kritik.
Eliasson
första resolutionsförslag hade avlägsnat sig
långt från den text som diskuterats fram med den
representativa gruppen med stöd från en stor majoritet
i Generalförsamlingen. I stället hade USAs och EUs
krav slagit igenom. I Sverige har massmedias rapporter också
dominerats av deras syn. Den innebär att brott mot mänskliga
rättigheter begås av Syd- och Östländer,
medan USAs anfallskrig och tortyrläger och EU-länders
medverkan eller tysta medgivande inte faller inom den kategorin.
Sålunda har media fokuserat på att det behövs
ett nytt råd med länder som inte begår brott
mot MR, dit USA och EU-länderna a priori hör.
Eliassons
första förslag angav sålunda att
• det skulle räcka med 1/3 av de närvarandes
röster i Generalförsamlingen för att utestänga
ett land från rådet, utan krav på minsta
antal närvarande
• det skulle krävas minst 2/3 majoritet för
att bli vald
• bara länder som inte stämplats i MR-kommissionen
eller säkerhetsrådet skulle kunna kandidera.
Samtidigt ignorerade förslaget Sydländernas krav
på regler för att undvika politisk manipulation.
De USA-krav
som Eliasson inte tagit med var att halvera rådets 53
medlemmar och ge säkerhetsrådets permanenta medlemmar
samma status i MR-rådet. Han reducerade bara medlemsantalet
till 45. Syd-länderna hade i stället begärt
att det skulle utökas till 58, så att de skulle
få en något mer balanserad representation. När
FN grundades fick en tredjedel av medlemsländerna plats
i MR-kommissionen. Idag får mindre än var femte
delta. USA ville reducera till lite mer än var tionde.
Eliassons stannade vid knappt var fjärde, mot Sydländernas
krav på en återgång till en knapp tredjedel.
Det var
USAs och EUs krav att det ska räcka med 1/3 av medlemsländerna,
64 närmare bestämt om alla är närvarande,
för att utestänga dem misshagliga länder från
rådet. Det innebar att de bara skulle behöva övertala
som mest ett trettiotal, eftersom USA, EU och övriga
NATO-länder tillsammans har nästan 30 röster
alldeles själva. Med kriteriet att inga länder som
har stämplats i MR-kommissionen eller i säkerhetsrådet
(där tre av dem har veto) skulle få ingå
i det nya rådet, skulle de också kunna lägga
beslag på de flesta platserna och fylla på med
allierade, eftersom inget rikt land någonsin stämplats.
Motivet var uppenbart att kunna hålla de röster
borta från rådet som vågar kritisera och
gå emot USAs och EUs politik, de röster som vill
hävda alla rättigheter enligt FNs allmänna
deklaration, inte bara de formella, medborgerliga och de som
går emot deras aktuella inskränkningar i det s
k kriget mot terrorismen.
Att USAs
krav på färre länder i rådet, och på
färre röster för att blockera länder från
att få komma med, avser att kunna kontrollera rådet
är ganska uppenbart. Det är ingen hemlighet att
USA och många EU-länder rutinmässig använder
sig av både mutor och utpressning för att tvinga
på svagare länder sin vilja, USA dessutom med invasionshotet
i bakgrunden. Trots det har de haft svårt att samla
nödvändiga majoriteter i MR-kommissionen, även
fast rösterna där avges öppet, för att
fördöma misshagliga regimer i Syd och Öst,
och undvika att kritik riktas mot dem själva. I Ekonomiska
och Sociala Rådet som väljer medlemmar till MR-
kommissionen, och där röstningen är hemlig,
har de ingen kontroll. Det ledde till att USA 2001 inte röstades
in i kommissionen, som reaktion mot dess motstånd mot
internationella brottsmålsdomstolen, trampmineförbudet,
Kyoto-avtalet, billigare AIDs-mediciener mm och bruk av hot
och utpressning för att få igenom sin vilja.
Eliassons
första förslag hade gått för långt
i att tillgodose USA och EU, och det blev uppenbart att det
inte skulle kunna få ens majoritet i Generalförsamlingen,
ännu mindre det consensus som skulle behövas. I
det slutgiltiga förslag som presenterades 23 februari
hade han fått backa betydligt, och USA reagerade omedelbart.
På söndagen den 26 kallade Condoleezza Rice in
Kofi Annan för att diskutera resolutionsförslaget,
och informera om USAs invändningar. Dagen därpå,
meddelade USAs FN-ambassadör John Bolton att resolutionsförslaget
var oacceptabelt, och krävde nya förhandlingar direkt
mellan länderna, utan mellanhänder som Eliasson.
I det
nya resolutionsförslaget ökas rådet något,
till 47 medlemmar, men långt från en jämlik
representation av världens fattiga befolkning och nu
ska
• alla länder kunna väljas in men de ska ”leva
upp till högt ställda krav när det gäller
att främja och skydda mänskliga rättigheter
och i allt samarbeta med rådet”
• inval ske i hemlig omröstning och enkel majoritet
av alla medlemmar, minst 96 röster, dvs det räcker
inte med flest röster, men krävs inte heller den
2/3 majoritet som USA hävdar
• mandatperioden vara 3 år, och högst två
perioder i rad
• alla rådsmedlemmar själva granskas under
sin mandatperiod
• en rådsmedlem med stöd av bara 1/3 kunna
inkalla ett särskilt möte för snabbt ställningstagande
till akuta MR-problem
• generalförsamlingen med 2/3 majoritet (utan krav
på antal närvarande) kunna avstänga en rådsmedlem
för ”grova och systematiska brott mot MR”,
dvs inte bara 1/3 som USA vill
USA motsätter
sig det mesta, och dessutom att förslaget
• understryker att de mänskliga rättigheterna
innefattar alla med samma tyngd, dvs även de ekonomiska,
sociala och kulturella rättigheterna
• bekräftar att rätten till utveckling är
lika viktigt som rätten till fred och säkerhet samt
mänskliga rättigheter, dvs de tre grundpelarna i
FN-systemet
• anger hemlig omröstning i val till rådet
mm.
Förslaget
har dock redan fått stöd av många av USAs
allierade människorättsorganisationer och av EU-länderna,
eftersom det ändå i ganska hög grad tillgodoser
deras intressen. De har också förhoppningen att
med de eftergifter som gjorts till Sydländerna få
igenom det i Generalförsamlingen, trots kvarstående
kritik för nykolonial syn på mänskliga rättigheter
och folkrätt och fö rdiskriminering av de fattiga
länderna. Inte minst handlar kritiken om att människorättfrågorna
frikopplas från behovet att ändra den världsordning
med ekonomisk utplundring och krigspolitik som är det
främsta hindret för fattiga stater att leva upp
till kraven på mänskliga rättigheter. I resolutionsförslaget
nämns nu visserligen rätten till utveckling, men
ansvaret för de yttre hindren för utveckling beaktas
inte.
Dock
verkar USA fortfarande en vecka efter att resolutionsförslaget
presenterades, och trots att det står ensamt mot resten,
inklusive Kofi Annan, vara fast beslutet att stoppa ett människorättsråd
som de inte kan vara säkra på att kontrollera.
Eva
Björklund 06 03 03
|