”Res dig Kuba”

Källa: filmsforaction.org

Ben Norton 180827

USA erkänner falska sociala mediekonton för propaganda i Kuba.

USA anklagar hela tiden Ryssland och Iran för att använda sociala medier för spridning av ”desinformation” och skapa kaos. Stora IT-företag har böjt sig för USAs påtryckningar och stängt ett stort antal konton som anklagas (ofta felaktigt) för att vara ryska och iranska ”troll”.
Men samtidigt gör USA precis det de anklagar sina fiender för: USAs ”Kubaradiokontor” i Miami skapar i hemlighet falska sociala mediekonton för att uppmuntra uppror och sprida höger-, USA-vänlig, kapitalistisk propaganda i Kuba.

Under kalla kriget försökte USA mörda Fidel Castro över 600 gånger. Och drev samtidigt ett informationskrig. Under årtionden har USA upprätthållit en utstuderad propagandaapparat för att störta Kubas socialistiska regering.

I budgeten för 2019 avslöjade USAs Radiostyrelse BBG att den ”etablerar digitala grupper på ön för att skapa lokala Facebook-konton för informationsspridning”: ”dessa lokala sidor ökar möjligheterna att komma in på kubanska FB-användares nyhetsflöde”.

Men det är inte bara på Facebook som de skapar dessa konton. ”Samma strategi ska tillämpas på andra populära sociala medienätverk,” enligt BBG.
De meddelar att de ”ska fortsätta fånga upp publik på internet genom Facebook Live och You Tube som kanaler in till Kuba, eftersom ”kommunistregimen varit försiktig med att blockera dessa populära kanaler.”
Mer rakt på sak, USA skapar falska konton på Facebook och YouTube i Kuba och gör allt de kan för att framställa dem som ”lokala” för att mer effektivt kunna sprida propaganda bland kubaner som om den vore inhemsk.
”Att arbeta med kubanska oberoende journalister och uppmuntra medborgare att skapa användarskapat innehåll på Kubaradiokontorets plattformar är högsta prioritet” fortsatte BBG sin rapport. ”Allteftersom WiFi utvidgats i Kuba och med ett betydande antal kubaner som använder Facebook och andra sociala nätverk, har Kubaradiokontorets närvaro vuxit.”

Propagandan når varje vecka 11 procent av kubanerna

Kubaradiokontoret har för närvarande 117 anställda och en årlig budget på 28,1 million US$. Och uppskattar sin publik till 1 miljon. Kubaradiokontorets högkvarter i Miami sköter Martiradion och -teven och hemsidan Martinoticias.com. Dessa publicerar extremt partiska rapporter, med stark högervridning, och ger stort utrymme åt Latinamerikas högerpolitiker.
Kubaradiokontoret arrangerar en årlig Kubansk Internetfrihetskonferens i Miami och hävdar att de ”för närvarande når 11,1 procent av kubanerna varje vecka med ljud, video och digitalt innehåll via radio, satellitteve, online och de särskilda kubanska ”digitalpaketen”*.
De säger också att 96 procent av publiken säger att USAs regeringspropaganda ”hjälper dem att bilda sig en uppfattning om vad som händer och de flesta användare både delar med sig av den information de får från Radio Marti, och rekommenderar den till andra. ”

Att sprida propaganda på DVD och USB inne i Kuba

BBG avslöjar också i sin 2019 rapport att Kubaradiokontoret sprider propaganda på DVD och USB inne i Kuba för de som inte har tillgång till Internet.

För att kringgår blockeringen av TV Martisignalerna ökar Kubaradiokontoret dramatiskt spridningen av DVD och USB med Martiinnehåll, och ändrar sin spridningsstrategi radikalt för att undvika att stoppas från att kommi in på ön” noterar rapporten.

”Innehållet laddas nu ner när det nått ön, kopieras där och sprids omedelbart. Tidigare laddades innehållet ner på annan plats och överfördes till ön. Men mycket beslagtogs vid gränsen innan det nådde sin publik, enligt Kubaradiokontoret. ”Denna optimering av Kubaradiokontorets leveranskedja kommer att tiodubbla tillgången på ön till samma kostnad.”

USAs propagandakampanjer runt om i världen har en lång historia.
Detta är långt ifrån den första gången som USA har avslöjats för att ha manipulerat sociala medier i propagandasyfte. Och dessa USAs propagandaoperationer är på inget sätt begränsade till Kina.

BBG noterade i sin rapport att dess propaganda ansträngningar inriktar sig på publik ”i Ryssland och dess omgivningar, Kina, Demokratiska Republiken Korea, Iran och Kuba.”

USA har länge använda sociala medier för att så split särskilt i Kuba. År 2014 avslöjades att USAID, regeringens skenbart ”humanitära” mjukamaktarma, hade skapat en falsk Twitterliknande app kallad Zunzuneo för att skapa oro i Kuba.

I januari 2018 aviserade USAs utrikesdepartement att de skapat en kubansk internetspecialstyrka för att undergräva den socialistiska regeringen i Havanna.

Kubas statliga medier fördömde denna nya institution som ett försök att ”undergräva Kubas inre ordning”. Den kubanska regeringstidningen Granma skrev ”Förr i tiden använda Washington paroller som ”arbeta för yttrande frihet” och ”öka internettillgången i Kuba” för att dölja destabiliseringsplaner.”

Och 2011 avslöjade The Guardian på samma sätt att USA skapade falska ”handdockekonton”** på sociala medier för att sprida propaganda och manipulera den allmänna opinionen.

Översättning Eva Björklund

* usb eller dvd med nerladdade musik, politik, livsstils- mm program
**med handen inne i dockan, används i kasperteater och buktaleri