|
Hur kommer det sig att Kuba – trots USAs blockad, och Vietnam –
ett av världens fattigaste länder, klarat sig bättre än de flesta
länderna i CAME (de socialistiska ländernas ekonomiska samarbete)
efter Sovjetunionens sammanbrott? Och bättre klarat nyliberalismens
90-talskris än länderna i Latinamerika och Sydostasien?
De frågorna försöker en rad forskare, ekonomer, sociologer,
antropologer besvara i “Globalisering och Socialism i Tredje Världen,
Kuba och Vietnam”, sammanställd av Claes Brundenius och John Weeks
(2001, Palgrave, på engelska).
Till skillnad från de flesta andra länderna i f d sovjetblocket
valde Kuba och Vietnam att inte följa de recept som västvärlden
med det s k “Washington Consensus” – marknadsliberalisering, nedskärning
av offentlig sektor, privatisering - prackade på de “nya demokratierna”,
på samma sätt som de tvingats på de flesta länderna i tredje världen
genom IMF och Världsbanken. Till skillnad från de andra valde både
Kuba och Vietnam att värna de sociala landvinningarna, samtidigt
som båda länderna till skillnad från de andra var utsatta för ekonomiska
blockad från USA, Kuba i högre grad och längre tid än Vietnam. Och
ändå har det gått bättre för dem, eller just därför.
Boken handlar inte bara om dessa två länder, utan är
också ett inlägg i diskussionen om den nyliberala globaliseringens
effekter på länderna i tredje världen. Genom att visa på Kuba och
Vietnam visar den också på att det finns alternativ till den enda
vägens princip. Trots detta tror de flesta författarna ändå att
fortsatta framgångar för Kuba och Vietnam beror av mer omfattande
och snabbare anpassning till marknadsekonomin, förhoppningsvis inom
en globalisering som är mindre styrd av den nyliberala ideologin.
Övergångsekonomierna
Det är så de kallas, de tidigare östblocksländerna. De drabbades
nästan alla av en ekonomisk depression betydligt djupare än den
stora depressionen för 70 år sedan. Då sjönk BNP i USA med 30 %
mellan 1929 och 1933, medan BNP i Ryssland 1997 mer än halverats
jämfört med 1990, och nedgången fortsatte sedan. Den andel av befolkningen
som lever under fattigdomsgränsen har ökat från 4 till 45 procent
i de s k övergångsekonomierna, vilket innebär 154 miljoner nyfattiga
i östblocket. På fyra år ökade antalet fattiga i Ryssland med över
70 miljoner. I Polen som betraktas som en framgång ökade andelen
fattiga från 6 till 20 procent.
Jämfört med dessa siffror kan den kubanska nedgången
nästan betraktas som blygsam, bara 35 %, vilket ändå är värre än
den stora depressionen. Och sedan har den kubanska återhämtningen
gått förhållandevis snabbt, också jämfört med länderna i Latinamerika.
Jämfört med de centraleuropeiska länderna, som fick tillgång till
utländska investeringar i stor omfattning, visar det sig att Kubas
återhämtning, under ekonomisk blockad och utan tillgång till internationella
finansinstitut, var större än flertalets. Och för Vietnam har det
gått ännu bättre, nästan ingen nedgång alls 1990 och hög tillväxt
under hela 90-talet.
EU böjde sig för USA
Ett av de intressantaste kapitlen i boken handlar om USAs Helms-Burton-lag,
påtryckningarna på de allierade länderna att acceptera den, och
kopplingen till det spruckna MAI-avtalet (Multilateral Agreement
on Investment). Den kubanske ekonomen Miguel Figueras berättar en
lika förfärande som fascinerande historia om hur USA arbetar med
påtryckningar och hot, och hur den rika världens länder konspirerar
för att tillmötesgå sina transnationella företag och hur de i just
MAI-fallet gick för långt och föll på eget grepp. Kopplingen mellan
Helms-Burton-lagen och MAI är tanken att hindra fattiga länder från
att nationalisera utländska bolag. MAI-avtalet stoppades men EU
gick med på USAs krav att i praktiken acceptera Helms-Burton-lagen
och påståendet att Kubas nationaliseringar av USA-bolag i början
av 60-talet var olagliga. EU gick med på att vägra kreditgarantier
och annat stöd till europeiska företag som investerade i sådana
bolag på Kuba, utan att ens besvära sig med att försöka motsäga
Kubas bevis för att nationaliseringarna faktiskt skedde enligt kubansk
och internationell lag, och att endast USA vägrat att godta den
betalning som kubanska staten erbjöd för nationaliserad egendom.
Moralen
undergrävdes, eller var det moralen som räddade landet?
Det svagaste kapitlet när det gäller den kubanska utvecklingen är
Mona Rosendahls uppsats om “Hushållsekonomi och moral under specialperioden”.
Det grundar sig inte heller på någon regelrätt undersökning eller
forskning, som de flesta övriga, utan korta besök på Kuba 1993-97
och informella samtal, deltagande i vänners familjeliv och andrahandskällor.
Detta urval leder till slutsatsen att de flesta kubaner blev tvungna
att tänja på moralbegreppen och ägna sig åt olaglig och ljusskygg
byteshandel eller svart marknad. Det tärde på moralen och “folk
kände sig osäkra på vad som var rätt och fel för de upplevde en
skillnad mellan ledarnas retorik och deras handlingar. De började
ifrågasätta systemets legitimitet”.
|
|
|
|
Detta förekom, och förekommer. Det var särskilt några år när det
var svårt att få ihop mat för dagen och många kubaner förlorade
många kilon. Den subventionerade matvaruransonen räckte inte till
och de fria jordbruksmarknadernas priser var höga. Och många misströstade.
Det vore konstigt annars. Men eftersom Rosendahls beskrivningar
och slutsatser grundar sig på ett ganska litet urval kontakter,
så kan andras urval av vänner och bekanta på Kuba leda till helt
andra slutsatser som kanske bättre kan förklara varför Kuba överlevde
denna oerhört svåra period. Jag undrar utifrån mina erfarenheter
om det inte var just en tilltro till systemet trots allt, till ledarna,
till de egna möjligheterna att delta som gjorde att samhället höll
ihop och inte föll samman som ett korthus. Jag undrar om det speciella
med Kuba och kubanerna under denna svåra tid, inte var att många
motvilligt till att börja med och sedan mer och mer accepterade
moraliskt tveksamma affärer för att få ihop mat för dagen, utan
att det speciella var att detta inte blev dominerande. Och hur detta
kom sig, hur detta hänger ihop med hur organisationer och samhälle
fungerar på Kuba, det skulle ha varit intressant att resonera om.
Ökade klyftor
En dansk konsult, Rikke Fabienke, skriver om de ökade inkomstklyftor
som uppkommit med dollarekonomi, turism och marknadsinslag i den
kubanska krisekonomin. De mäts med något som kallas Gini-koefficienten,
som ökar med ökade klyftor. Den var 0.55 före revolutionen, vilket
inte innebar de största klyftorna i Latinamerika på den tiden, men
betydligt större klyftor än i dåtidens kapitalistiska industriländer.
Med revolutionen minskade de ekonomiska klyftorna drastiskt till
Gini 0,22 år 1986, vilket var extremt jämlikt och då var skillnaderna
mellan lägsta och högsta löner 1:5. Enligt Fabienkes beräkningar
utifrån kubansk statistik och “anonyma” kubanska ekonomkällor skulle
klyftorna omkring 1997 ha mer än tiodubblats, och närmat sig läget
före 1959. De som kan disponera de högsta summorna skulle dels vara
en mindre del av de 175.000 privata småbönderna (upp till knappt
50 ggr medellön), dels en del av de ungefär lika många småföretagarna
(upp till 70 ggr). Andra skulle kunna vara nyckelfigurer i samriskföretag
(upp till drygt 35 ggr). För det stora flertalet skulle förhållandet
dock ligga på 0,5 – 9,5 ggr medellön. Siffrorna är från 1997 och
sedan dess har dels införts hårdare beskattning av egenföretagares
inkomster, dels har löner höjts inom den offentliga sektorn med
syfte att pressa tillbaka de stora inkomstklyftorna. Huruvida den
politiken kommer att lyckas kan bli avgörande för den fortsatta
tilltron till det socialistiska samhällsprojektet.
Framtiden
Tillsammans med den kubanske ekonomen Pedro Monreal skriver Claes
Brundenius en uppsats om förutsättningarna för att de kubanska ekonomiska
framgångarna ska kunna växa vidare. De noterar den imponerande återhämtningen,
men hävdar att den har begränsad räckvidd, bland annat för att den
grundar sig mer på utnyttjande av befintlig kapacitet än på investeringar.
Det innebär att Kuba ännu inte lagt grunden för en långsiktigt ekonomisk
tillväxt. De två författarna menar att detta problem enbart kan
lösas med ökad investeringsgrad i förhållande till BNP och omfördelning
av arbetskraften från statligt ägda företag. De laborerar sedan
med tre tillväxtscenarier utifrån olika grader av fortsatta ekonomiska
reformer, som de menar kan vara möjliga inom ramen för en socialistisk
utvecklingsstrategi. Deras slutsats är dock att det skulle behövas
en större privat – enskild och kooperativ - inhemsk sektor för att
få till stånd de investeringar, den förnyelse och den tillväxttakt
som behövs för fortsatt utveckling av den kubanska modellen.
Vietnam
På motsvarande sätt presenteras Vietnams utveckling och förutsättningar.
Och det är naturligtvis minst lika intressant läsning, också därför
att Kuba och Vietnam är så olika, har så olika förutsättningar och
tillämpar så pass olika politik, men delar så många politiska mål.
Eftersom jag inte känner Vietnam på samma sätt som Kuba, kan jag
inte på samma sätt förhålla mig till de uppsatserna. Dock saknar
jag de vietnamesiska forskarna, i samma grad som jag uppskattar
att kubanska ekonomer finns med i Kuba-delen. I boken ingår också
ett avsnitt om den ekonomiska politiken och utvecklingen i Kina,
och det bidrar om inte annat till insikten att det inte kan handla
om att finna en enda modell, utan att dra lärdom av alla försök.
Sammanfattningsvis är det väldigt spännande läsning genom största
delen av boken, och jag rekommenderar alla som är intresserade av
den socialistiska utvecklingens villkor i en nyliberal globaliseringstid
att läsa den.
|