
Ny rysk bilmonteringsfabrik öppnar i Latinamerika 2025
I slutet av 2024 tillkännagav två ryska biltillverkare projekt för storskalig montering av sina fordon i Latinamerika – KAMAZ och UAZ. Vi har skrivit om projektet att montera lastbilar i Venezuela tidigare (se längre ned på sidan). Det andra projektet är kopplat till Ulyanovsk Automobile Plant och utseendet på dess anläggning på Kuba. Låt oss berätta mer om det.
Produkterna från Ulyanovsk Automobile Plant (UAZ) har varit kända på Kuba i många år. Redan under sovjettiden levererades arméns UAZ-469s hit, som kan hittas i gott skick även nu. Här är ett foto från den 2 januari 2025 från Frihetskaravanen tillägnad årsdagen av den kubanska revolutionen. I förgrunden står en vanlig UAZ (bakom står förresten en ny Ural Next, dessa lastbilar levereras till Kuba i små partier till lokala säkerhetsorgan – se vårt material från 29 december 2023 om brandbilar: https://tehnoomsk.ru/archives/10923).
I december 2024 levererades ett mindre parti nya fordon från Ulyanovsk till Kuba från Ryssland. Det inkluderade 16 Patriot förberedda för drift i tropiskt klimat. UAZ-representanter talade vid den tiden om ”silikonslangar, specialoljor, kopparradiatorer, speciella termostater” som partiet med SUVar till Frihetens ö är utrustat med.
Fordonen kommer att användas på Kuba av lokala myndigheter som arbetar med att återuppbygga skadad infrastruktur efter den kraftiga orkanen. Det rapporterades också att leveranserna av denna modell kommer att fortsätta 2025.
Dessutom dök de första UAZ Profi-lastbilarna upp på ön i slutet av 2024. I ryska telegramkanaler cirkulerade ett foto av ett av dessa fordon med en perfekt formad container som var ovanlig för Ulyanovsk-produkter:
I januari 2025 kommer specialister från Ulyanovsk Automobile Plant tillsammans med den kubanska sidan att sätta upp utrustningen för montering av stora enheter av UAZ-lastbilar som tidigare levererats till Kuba. Lanseringen av linjen är planerad till februari 2025. De första fordonen levererades till ön i slutet av förra året. Beställningar på nya Patriot och pickuper baserade på dem har redan lagts. Kubanerna förväntar sig också att ytterligare etablera monteringen av ”klassiska” Bukhanoks och Profi-lastbilar.
För Kuba är storskalig montering ett ganska värdigt produktionsprojekt. Landet med 11 miljoner invånare har ingen egen fullfjädrad bilproduktion, men försöker då och då att organisera en sådan. I synnerhet monterades små elbilar tillverkade av kinesiska komponenter här på 2020-talet. Projektet med en inhemsk biltillverkare är inte heller det första – på 1980-talet monterade kubaner KAMAZ från byggsatser som levererades från Sovjetunionen.
Teknosfären Ryssland 250103 / cv
В Латинской Америке в 2025 году открывается новое российское автосборочное производство

Rysk monteringsanläggning för lastbilar på gång i Venezuela
I slutet av 2024 undertecknade den ryska bilfabriken KAMAZ ett memorandum med J.C. Internacional 2004 C.A., ett företag från Venezuela. Ett memorandum enligt vilket leveranser av våra lastbilar och bussar till det sydamerikanska landet kommer att inledas och en ny storskalig monteringsanläggning kommer att inrättas. Den venezuelanska marknaden är lovande för ryska bussar i mellanklassen, 20-tons dumprar och kommunala fordon.
Våra KAMAZ-fordon är kända i Sydamerika för sina många segrar i Dakarrallyt som hölls på denna kontinent under ett decennium fram till 2019. Under 2020-talet förväntade man sig att ett projekt för storskalig montering av ryska lastbilar i Argentina skulle genomföras, men när en proamerikansk president kom till makten och landet drabbades av en enorm ekonomisk kris omintetgjordes alla avtal. Under 2010-talet gjordes försök att starta liknande projekt med Brasilien, men även där kollapsade allt på grund av politisk instabilitet.
Venezuela har en ryssvänlig hållning och har hållit en stabil politisk kurs i mer än 20 år, vilket är rekord i regionen (med undantag för Kuba). Trots många försök från USAs sida att skada det sydamerikanska landet och organisera ett maktskifte där, fortsätter Venezuelas ledare att arbeta med Ryssland, Kina och Iran som en principfråga. Uppkomsten av en ny bilmonteringsanläggning i regionen kan bli grunden för främjandet av vår bilindustri på marknaden i de sydamerikanska länderna.
Vi skulle vilja tillägga att KAMAZ i början av 2000-talet hade sin första framgångsrika erfarenhet av att leverera sina lastbilar till Venezuela. Vid den tiden köpte landet 200 enheter ryska lastbilar.
Teknosfären Ryssland 241229 / cv
В Венесуэле появится российское сборочное производство грузовиков