Turismen till Kuba motarbetas
Kubas fiender bedriver sitt krig mot ön på många fronter.
Kuba vinner många pris och utmärkelser som turistdestination. Och inkomsterna från turismen är viktiga för landet. Alla Kubas inkomstkällor är måltavlor för sabotage, förtal och undergrävande verksamhet. Turismen är definitivt inget undantag.
För att förhindra att turismen till Kuba tar fart har USA:s regering inte bara utformat sanktioner och specifika åtgärder. Dess politik omfattar dessutom ett samarbetsnätverk som utövar påtryckningar och utpressning mot människor och företag över hela världen.
1. Utpressning av hotell
Exempelvis utsätts spanska hotellföretag med investeringar på ön inte bara för en rättslig attack utan motstycke, med dussintals stämningar enligt Helms-Burton Act. De är också föremål för planerade smutskastningskampanjer.
Detta är fallet med företaget Meliá. Anti-Castro-organisationer anklagar företaget i medier och nätverk för att vara ”diktaturens medbrottsling” och ”finansiera den kubanska regimens överlevnad”, och kräver att företaget avbryter ”alla nya investeringar eller all ny verksamhet” på ön. Dessa maffialiknande kampanjer får sällskap av välkända ansikten som sångaren Yotuel Romero.
2. Påtryckningar på företag
Logimarknadsförare är också under press. Airbnb fick betala en straffavgift på 91 000 dollar till finansdepartementet 2022 och Tripadvisor nyligen utsatts för en särskild bojkottkampanj. Dess synd? Att ha utsett Kuba till ”världens bästa kulturella destination 2024”.
De digitala propagandamedier mot Kuba som finansieras av USA:s regering anklagar Tripavisor för ”samröre (…) med kommunistregimen”, eftersom ”den vackra bild av Kuba som Tripavisor säljer (…) inte stämmer överens med den verklighet som kubanerna dagligen visar upp på sociala nätverk”. Tripadvisor rekommenderar också resor till städer i Indien, Filippinerna, Kenya, Marocko, Peru …. Men kan ni tänka er att organisationer från dessa länder skulle sätta press på Tripadvisor att ”sälja en dålig bild” av dem? Föreställ dig inte det: sådana initiativ är en produkt tillverkad i Miami.
3. Kampanjer mot influencers
Tjugo influencers, som anlitats av en spansk researrangör för att stödja turismen till Kuba, blev också måltavlor för att de skulle ”städa upp bilden” av ”diktaturen”. ”Vartenda öre som kommer in (…) går till Kubas elit, till regeringen. Ingen bland folket drar nytta av turismen. Bara regeringen, presidenten och eliten”, sa Dina Stars. Tror ni att hon skulle våga säga detta rakt ut till dem som tjänar sitt levebröd på att hyra ut rum till turister, eller till dem som arbetar på öns hotell?
Den före detta amerikanske boxaren Floyd Mayweather och den spanska skådespelerskan Carlota Boza, som reste till Kuba, fick en tillrättavisning. Ni är ”ett instrument i händerna på en av de mest hänsynslösa diktaturerna i Latinamerika”, anklagade skådespelaren Roberto San Martín, initiativtagare till kampanjen #NoTravelToCuba och erkänd anhängare till USA:s militära intervention i sitt födelseland.
4. Spenderar man pengar på hotell och inte på hälsa?
Förutom att ”regeringen behåller inkomsterna” sänder kampanjen mot turism ut andra, inte mindre lögnaktiga budskap. Till exempel att ”mitt i krisen investerar regimen mer i turism än i (…) mat” eller ”i hälsa”. Billig demagogi som döljer det faktum att byggandet av hotell till största delen motsvarar fasta avtal och investeringar av utländskt kapital; och att det dessutom på medellång sikt kommer att ge valutaintäkter för både hälso- och livsmedelsinköp.
5. ”Turistkollaps”?
Det faktum att Kuba efter pandemin inte har återhämtat sig som Mexiko eller Dominikanska republiken har gjort är ett annat argument för att hävda att turismen på Kuba är en ”bankrutt verksamhet” i ”fullt debacle” eller ”turistkollaps”. Men har de läst att den viktigaste källan till turism för båda de nämnda länderna (hälften av totalen) är USA, vars medborgare förbjuds av sin regering att turista på Kuba. Eller att upptagandet av Kuba på USA:s ”terroristlista” tydligt har minskat en av Kubas viktigaste marknader, den europeiska marknaden?
Kubas turism är föremål för det ekonomiska och mediala kriget från USA. Som till och med har sina teoretiker. En artikel med rubriken ”Hur många turister skulle Kuba få utan ’revolution’ och ’kontinuitet'” är ett tydligt exempel på maffiasamarbete. ”Utan totalitärt tyranni skulle miljontals amerikaner åka till Kuba”. För ”embargot är inte mot (…) folket. Om (…) det fanns en rättsstat och en marknadsekonomi, skulle turistindustrin vara privat och det skulle inte finnas någon Helms-Burton-lag”. Men ”det kommer inte att finnas någon större turism (…) förrän kubanerna åtnjuter full frihet. Och så är det med det”.
Låt oss översätta till klartext: USA:s turism är förbjuden på grund av blockaden och om den inte vore det skulle miljarder dollar strömma in till Kuba, vilket skulle sätta fart på den ekonomiska utvecklingen; men eftersom det kubanska folket fortsätter att stödja revolutionen måste vi låta dem lida tills de ändrar sig. Allt i frihetens namn.
Cubainformacion 240703 med källhänvisningar i originalet (ZT)
Turismo a Cuba: claves de una guerra
Varje resa till Kuba blir till ett slag mot blockaden och sabotagen. Läs gärna mer om resor till Kuba på Svensk-Kubanskas hemsida.