Välfinansierad kampanj för att sabotera turism till Kuba
USA:s regering och den kubanska kontrarevolutionen arbetar oförtrutet på att förstöra alla källor till utländsk valuta för ön. En av dessa attackerade källor är turismen.
Under årets första kvartal ökade antalet besökare på ön med 7,5 % jämfört med 2023, även om det fortfarande är långt kvar till tiden före pandemin.
Mål 1: Kanadensisk turism
Kanada, som är den viktigaste marknaden, står för nästan hälften av alla turister på ön. Det är ingen tillfällighet att vi varje dag kan läsa om missnöjda kanadensiska turister. Dessa berättelser rapporteras i digitala medier som finansieras av den amerikanska regeringen. Sedan återges de i internationella medier.
Detta är fall som, om de hade inträffat i ett annat land, inte skulle gå längre än möjligtvis till ett indignerat klagomål på sociala nätverk. Men när de inträffar på Kuba blir de ”skräck”- eller ”mardröms”-historier. ”Kanadensiska turister upplever en skräckhistoria på ett hotell i Varadero”, är en av många rubriker. Skräcken bestod av ”hissar ur funktion”, en ”defekt toalett”, ”trasiga takplattor”, ”mörka korridorer” och ”fläckar på väggarna”, som ”inte hade något att göra med de vackra bilderna som annonserades”. Vilseledande marknadsföring som tydligen uppfanns… av kommunisterna!
Mål 2: Europeisk turism
Den europeiska turismen är ett annat mål för den amerikanska regeringen och dess samarbetspartners. Washington kräver att europeiska medborgare som tidigare har besökt Kuba måste ha visum för att komma in på US-amerikanskt territorium. Konsekvensen är att t.ex. den spanska turismen till Kuba har rasat från att vara den femte största till den nionde.
Denna maffialiknande utpressningspolitik mot EU-medborgare väcker dock inte den minsta avsky i medierna. ”Ett spanskt par ber om hjälp för vad som hände dem efter att ha rest till Kuba: Vi har ett stort problem”, löd ABC:s rubrik. Där berättades om de som efter sightseeing på ön nu måste ställa in sin resa till USA, eftersom deras visumansökan ska behandlas om… 700 dagar! Men varken ABC eller övriga medier framställer detta som en inskränkning av friheterna. Tvärtom är tonen till och med rättfärdigande: ”USA kan förbjuda dig att resa in i landet om du tidigare har rest till någon av dessa destinationer”, förklarade tidningen. Kan du föreställa dig vad de skulle säga om en sådan åtgärd vidtogs av Kuba? Utan tvekan: att ”Castroregimen förbjuder inresa för dem som besöker ’fienden'”.
Kampanjen mot europeisk turism till Kuba betalar också för att högerextrema fanatiker ska försöka förstöra kubanska turistmässor. Deras budskap är att det de ”säger om Kuba inte stämmer överens med verkligheten” (något som tydligen bara gäller kubanska turistmässor) och att intäkterna ”hamnar i fickorna på Castros elit”.
Det är samma budskap som Vita huset använder för att förfölja och förstöra Kubas internationella medicinska avtal som under de senaste åren har gett inkomster för att upprätthålla öns egen offentliga hälsovårdssystem: att de är en ”affär” för ”regimen”. Men trots att ingen – inte ens USA:s underrättelsetjänst – har kunnat lägga fram ett enda bevis, inte ett enda, för denna ”affärsverksamhet”, sprids denna lögnaktiga berättelse i den internationella pressen.
Mål 3: Argentinsk turism
Siffrorna för första kvartalet visar också en 44-procentig ökning av turismen från Argentina, vilket gör detta till ett viktigt mål för denna kampanj, i vilken president Javier Mileis ultrahögerregering, samarbetar med direkt.
För några dagar sedan tvingades kubanska flygbolaget Cubana de Aviación ställa in flygningarna mellan Havanna och Buenos Aires eftersom Argentina vägrade att förse bolaget med bränsle, med hänvisning till ”USA:s blockadåtgärder”. Men vad läser vi i rubrikerna i vissa tidningar? Att ”argentinska passagerare blev ’strandsatta’ på Kuba på grund av brist på bränsle till sina plan” eller att ”Cubana de Aviación (…) anklagar leverantörerna för att inte ha försett dem med bränsle”. Dessa rubriker kamouflerar brottet och döljer brottslingen.
Dessutom: Så snart någon nöjd semesterfirare lägger upp foton och entusiastisk text om sina härliga upplevelser på ön kommer kommentarer från Kubafientliga personer som hävdar att pengarna går till Castro, att turisterna tar maten ur munnen på kubanerna (medan turismen i själva verket är ett stöd till kubanerna och varje turist ett slag mot blockaden), att det är ”kulisser” som turisterna får se (även om de kan åka vart som helst på ön) osv. Allt för att försöka sabotera den viktiga turistindustrin.
Låt oss komma ihåg att inkomsterna från turismen inte bara räcker till att försörja familjerna till de 73 000 anställda inom sektorn, både i offentliga och privata företag. Dessutom används vinster och skatter från hotell och restauranger för att importera den grundläggande matkorg som hela befolkningen får, eller till import av till exempel material för husbyggen.
Därför är kampanjen mot turism i själva verket en kampanj för att skapa hunger på Kuba, precis som kampanjen mot medicinskt samarbete syftar till att skapa en hälsokris på ön.
Detta är ett krig och det finns förbrytare som vi kommer att peka ut.
Cubainformacion 240502, med utförliga källhänvisningar i länken (ZT)
Campaña contra el turismo a Cuba: países, mensajes y medios
För att kunna upprätthålla Svensk-Kubanskas solidaritets- och opinionsarbete behöver vi få in minst 150 000 kr under året till vår Kampfond. Om du har möjlighet, ge ett bidrag!