Blockaden slår hårt mot kollektivtrafiken
Utländska företag vägrar sälja flygplan till Kuba eller angöra kubanska hamnar. De har också brutit kontrakt för att modernisera Kubas åldrade infrastruktur, inklusive José Martí Internationella flygplats i Havanna. Det är numera enda flygplatsen där flyg från USA får landa. Också det kubanska järnvägsväsendet är drabbat av blockaden. Banker som French Bank Societe Generale, Panamanian bank Multibank, Swiss Bank PostFinance och flygbolag som JetBlue Airlines har skurit ner på, eller upphört med, förbindelserna på grund av USA:s nya sanktioner från maj 2019. Ett annat exempel är att Kuba tvingades köpa ett oljetransportfartyg som vägrade att gå till kubansk hamn trots att Kuba redan köpt lasten av olja.
Kubaner frågar sig varför landet inte bygger spårvagnar, pendeltåg och genomför andra infrastrukturprojekt. Men faktum är att sådana investeringar kräver mångmiljonbelopp som Kuba inte har. Pengarna räcker inte ens till att möta de akuta behoven.
Om det är någon sektor som känner av den kriminella blockaden så är det just transportsektorn sade transportministern Eduardo Rodriguqz Davila på TV-programmet ”Runda Bordet”. Dagligen drabbas vi av bristen på drivmedel, sanktioner mot fartyg och rederier som försöker transportera det och det faktum att vi inte tillåts att köpa reservdelar om de innehåller mer än 10 procent komponenter tillverkade i USA. [Tidigare var det 25 procent].
Vid framträdandet nämnde ministern som exempel att Kuba beställt två nya flygplan, men att tillverkaren bröt kontraktet på grund av blockaden. Samma sak har hänt med andra företag och kontrakt, bland annat de som skulle rusta upp Havannas internationella flygplats José Martí. Under två år har förhandlingar förts med företag som skulle uppdatera järnvägsnätet. De vågar inte på grund av USA:s blockadlagar och har nu dragit sig ut.
Som om det inte räckte så förbjöds 2019 kryssningsfartyg från att angöra kubanska hamnar. Passagerarna skapade många jobb. Kommersiella flyg, liksom charterflyg, ställdes in till alla destinationer utom Havanna. Det har medfört ökat tryck på landsvägstrafiken, något som också kräver underhåll och förbättringar. Likaså har Havannas flygplats brist på kapacitet, eftersom flyg som tidigare gick till andra städer nu kommer dit.
Att flyg och kryssningsfartyg stoppats betyder minskade intäkter i hårdvaluta som krävs för att underhålla transportverksamheten. Till det kommer bekymret med att få in drivmedel, som Kuba tvingats köpa från avlägsna marknader, vilket ökar kostnaderna. Landet söker alternativ inför den bistra verkligheten.
Ministern tog också upp klagomålen på ökade priser som de privata taxichaufförerna tar ut. Det trots att myndigheterna har bestämt priserna. Likaså har subventionerade priser givits till chaufförer som kan köpa drivmedel med bankkort.
I Havanna har 76 procent av chaufförerna ansökt om licens, men det finns andra som agerar svarttaxi och det finns de som höjer priserna för att tjäna mer pengar istället för att nöja sig med de 10 pesos som de i allmänhet kan ta ut. Upp till 25 pesos (knappt 10 kronor) om resan är mycket lång och går från stadens ena ytterkant till den andra.
På frågan om varför den så kallade vanliga servicen ”servicio regular” inte får transportera utländska turister, sade Dávila att de behöver ett annat tillstånd och det vore inte rättvist om chaufförerna skulle få köpa av staten subventionerade drivmedel när det finns företag som ägnar sig åt att transportera turister.
Det har kommit kritik mot att många statliga fordon inte plockar upp liftare, vilket de är skyldiga att göra. Kontrollen av detta kommer att skärpas.
Att det trots allt inte blivit värre beror enligt ministern på de åtgärder som regeringen vidtagit och passagerarnas samarbete.
På en fråga framhöll ministern att såväl han som den övriga ledningen är i kontakt med befolkningen, på gatan, och att de som passagerare ser hur transporterna fungerar.
Trots alla svårigheter så tillkom ”under 2019 400 nya minibussar i Havanna; 80 järnvägsvagnar för passagerare har satts in, 131 trehjuliga taxi, tillverkade i Kuba, erbjuder tjänster och 320 bussar av fabrikatet Diana har distribuerats. Till landsbygden har 88 mindre bussar levererats och två katamaraner har hyrts in för att öka kapaciteten till och från Isla de la Juventud. Ansträngningarna att rusta upp flygplansflottan pågår.”
Progreso Semanal 200226 (något nerkortat), Cubainformacion 200227, Cuba Central Team 200228
Bloqueo estadounidense ocasiona grandes afectaciones al transporte de pasajeros