Kubansk militär i Venezuela?

”Desperata mödrar varnar, deras barn som gör militärtjänst i Kuba har kallats för att ta farväl och säga att ’de ska skickas till Venezuela’.” Denna tweet, av Rosa María Payá från den kubanska ultrahögern, är en samvetslös lögn, ett exempel bland tusentals falska nyheter som idag ingår i den psykologiska krigföringen från USAs utrikesdepartement och CIA mot Venezuela: Kubas påstådda militära inblandning. Tweeten åtföljdes av ett fotografi som ska föreställa en ”tvångsrekryteringsblankett”.

Faktum är att blanketten var till  namninsamlingen till ”Hands off Venezuela”-kampanjen, som har fått in mer än 3,5 miljoner underskrifter över hela Kuba. Det är inte något dokument för militär rekrytering, och de namnunderskrifter som visas är inte ens av ungdomar, utan av personer över 50 år, vilket framgår av deras ID-nummer.

”Guaidó säger att Kuba skrämmer venezolanska militärer så att de inte ska stödja honom”, var rubriken som nästan klonats i flera tidningar, som dessutom stödde budskapet med en flod av debattartiklar. El País, till exempel, publicerade ”Cubanos go home”, en text som ber om ”en intervention”, ”kraftfullt (och) snabbt”, men för att undvika den – rekommenderar tidningen – är ”det rätta inte att konfrontera Trump, men kräva att Kuba tar sina händer från Venezuela”. En annan artikel krävde att man skulle ”utvisa alla kubanska medarbetare, förmodade läkare och lärare, från Venezuela”.

”Alla Maduros män: kubanskt intrång i Venezuela” var ett program på den tyska public service-kanalen Deutsche Welle. Den påstod att ”det finns många som hävdar att en kort räddningsaktion” – dvs en militär intervention – ”skulle vara mindre skadlig än ett långvarigt kubanskt intrång i Venezuela”. Detta ”kubanska intrång” förklarades av – vem bättre? – en medlem av Institute of Strategic Studies vid US Army War College, en till Pentagon närstående tankesmedja. Ingenting som hindrar Deutsche Welle från att framställa sig som ett medium som på 30 språk producerar ”oberoende journalistik”. Ja, du uppfattade det korrekt: ”oberoende”.

Ett annat public service-media, Kanadas CBC News, upprepade att det finns ”tusentals kubaner” i ”känsliga delar av den bolivarianska statsapparaten: de väpnade styrkorna och kontraspionaget”. Och de spred på sin webbplats en kampanj från den venezolanska oppositionen som den kallar att ”förklara krig mot kubanerna för att de invaderar” och att ”sparka ut dem” ur landet. Liksom på Deutsche Welle var källorna för analysen ”flerfaldiga”: venezolanska militära desertörer, liksom en anti-chavist och en anti-castrist, båda bosatta i Kanada.

Men beviset på hur djup effekten av detta budskap i psykologisk krigföring är finner vi i rapporten från en påstått alternativ och progressiv digital tidning, spanska Público, under rubriken ”Det kubanska inflytandet i krisen i Venezuela”, med samma lögner som sprids av USAs regering och med samma unika röster.

Público ber förresten i slutet av sin rapport om en donation på 6 euro i månaden för att försvara sin journalistiska ”ärlighet, mod och noggrannhet”. En ”oberoende” journalistik, alltså. Lika oberoende som Deutsche Welle, CBC News eller El País.

cubainformación 190314 (med källhänvisningar i originalet)

¿Intrusión militar cubana en Venezuela?: la CIA en la prensa `progresista´