Reportrar Utan Gränser: med pengar från USA, i USA:s tjänst

Polisvåld mot journalister i Chile. Det intresserar inte RUG.

Vem betalar Reportrar Utan Gränser?

Reportrar Utan Gränser (RUG) är en av dessa organisationer som framställs som oberoende. Representanter bjuds in till media och deras åsikter om pressfrihet presenteras som sanning. Men vad är det för organisation och vem står för finansieringen? Hur kommer det sig att Kuba, där inte en enda journalist mist livet sedan revolutionen 1959, framställs som bland de värsta i världen när det gäller pressfrihet? Det har en förklaring som heter pengar. 

Pressfotografen Damián Trujillo, som arbetar för kubanska nyhetsbyrån Prensa Latina, arresterades 26 april av karabinjärer i Santiago de Chile när han bevakade en demonstration. Han utövade sitt yrke: fotade en fredlig demonstration på torget Dignidad. På foton från arresteringen kan alla se hur polisen släpar in honom i ett fordon, trots protester från kollegor.

Är inte detta en klar kränkning av utövandet av journalistyrket och varför förblir Reportrar Utan Gränser (RUG) tysta inför denna kränkning av pressens frihet?

I en vilseledande rapport från denna organisation rankades nyligen Kuba som nr 171 när det gäller pressfrihet. Kuba hamnar därmed på sista plats i Latinamerika och Karibien.

RUG är en Parisbaserad organisation och en ovillkorlig anhängare av USA:s regering. Denna har under många år utmärkt sig för sitt besatta motstånd mot den kubanska revolutionen, mot det Bolivarianska Venezuela och det Sandinistledda Nicaragua.

2005 deltog RUG i en kampanj som stöddes av George W Bush-administrationen som gick ut på att avråda turister från att resa till Kuba. Bushplanen inkluderade en budget på fem miljoner dollar till olika NGO-er för att ”utföra aktiviteter som avråder turister från att resa till Kuba”. Delar av detta byte gick till RUG:s skattkistor.

I många år har RUG ägnat sig åt att finansiera påstådda journalister som arbetar i USA:s tjänst. Deras partiskhet till förmån för USA:s intressen i Irak, Libyen, Haiti, Iran, Bolivia, Ecuador och Chile är klart som korvspad. År efter år fördömer RUG i sina vinklade och vilseledande rapporter länder som anses vara ”fiender” till USA, eller helt enkelt de som inte följer diktaten från Vita Huset.

Varifrån får dessa gentlemän, förmodade försvarare av pressfrihet och yttrandefrihet, sina avsevärda finansiella resurser som de disponerar över?

Robert Ménard, en av RUG:s grundare, erkände för några år sedan öppet att de fick medel från National Endowment for Democracy (NED). Ménard var väldigt tydlig: ”Ja, vi får verkligen pengar från NED. Och det är inget problem för oss.” [1]

RUG har aldrig dolt sina band till världens mäktiga. ”En gång hade vi ekonomiska problem. Jag kontaktade industrimannen Francois Pinault för att han skulle hjälpa oss…Han besvarade omedelbart min förfrågan. Och det är det enda som räknas.” För att: ”Tyngdlagen existerar, kära vänner. Och det gör också pengarnas lag”, slog Menard kallblodigt fast. [2]

RUG finansieras av den franska industrigruppen Dassault Group, av Hewlett Packard och Overbrook Foundation, grundad av Frank Altschul. Denna lanserar Radio Free Europe. Av Lagardere Publishing, Hachette Foundation, Open Society Institute och franska dagstidningen Liberation. Det får också avsevärda resurser från de största mediekonglomeraten i världen.

Pengarna RUG får från USA:s regering avsätts varje år för subversiv verksamhet i Kuba. Så gör också NED, USAID, Freedom House, Center for a Free Cuba, Cuban-American National Foundation, den tjeckiska NGO:n People in Need och andra organisationer som tjänar USA-regeringens och CIA:s attacker mot Kuba.

I en rapport från 15 januari 2004 frikänner RUG militären i USA från något som helst ansvar för mordet på den spanske journalisten José Couso och hans ukrainske kollega Taras Protsyuk på Hotel Palestine i Bagdad. RUG ursäktade invasionen av Irak i radioprogrammet ”Contre-expertise” 16 augusti 2007. Robert Menard, som då var generalsekreterare för RUG, legitimerade användning av tortyr.

Vid kuppförsöket mot Venezuelas folkvalde president Hugo Chávez i april 2002 ställde sig RUG öppet på kuppmakarnas sida. Likadant gjorde det vid kupperna mot president Jean-Bertrand Aristide i Haiti, Manuel Zelaya i Honduras och Evo Morales i Bolivia.

Den franska dagstidningen Liberation, en sponsor av RUG, konstaterar att RUG inte med ett ord kritiserar västerländska mediers missbruk: ”Från och med nu kommer pressfrihet antingen att vara sällsynt eller inte existera alls. Många förebrår gruppen för dess fientlighet mot Kuba och Venezuela, samt dess flathet mot USA, vilket är sant.” [3].

Reportrar Utan Gränser har en ägare men har inga gränser när det gäller att ta emot pengar från multinationella företag, oligopoler och världens rika,

Hur kan någon vara oberoende, som de påstår, om man underkastar sig de mäktiga? Om man säljer ut moral och etik enligt diktaten från de rika? RUG är en organisk del av USA-imperiets globala apparat och levererar ursäkter för att rättfärdiga aggression och demonisera fienderna till den kapitalistiska maktdominansen.

I sammanhanget kan nämnas:

Mellan 1998 och 1999 avsatte USAID:s Kuba program mer än sex miljoner dollar för undergrävande verksamhet i Kuba.

Enbart under 2001 var det fler än 200 personer som finansierades som ”aktivister” och ”oberoende journalister”, som uppskattades till över 100 000 dollar.

Mellan budgetåren 2001 och 2006 avsatte USAID ca 61 miljoner dollar till ca 142 projekt i Kuba.

Mellan 2007 och 2013 fick ”The Cuba Program” drygt 120 miljoner dollar.

Programmen ”Freedom of Information” genomförde mellan 2014 och 2017 39 projekt med drygt sex miljoner dollar. NED bidrog med ytterligare två miljoner.

2018 gav NED Cuba Net News Inc 200 000 dollar för att främja ”Freedom of Information”, 60 000 till Hypermedia Publishing Inc, 72 000 till Institute of Communication and Development och 65 000 för att ”integrera” Kuba med regionala medianätverk, inriktat på unga journalister.

USAID och NED:s undergrävande program mot Kuba omfattade under det senaste budgetåret 2018 – 2019 fler än 70 projekt i, och utanför, Kuba. Till detta avsattes drygt 14 miljoner dollar.

Källor: Razones de Cuba, Cubainformación, writings by Salim Lamrani & Jean-Guy Allard.

[1] Robert Ménard, Forum de discussion avec Robert Ménard, Le Nouvel Observateur, April 18, 2005

[2] Investig’ Action,25 vérités sur Reporters Sans Frontières

[3] Investig’ Action,25 vérités sur Reporters Sans Frontières

Granma 200527

Reporters without borders do have owners

KAMPANJ, KAMPANJ, KAMPANJ!

Under pandemikrisen skärper USA aggressionen mot Kuba och Venezuela. Allt för att framkalla desperation, nöd och död. 

Samtidigt ökar den världsomfattande solidariteten. Krav höjs från regeringar, påven, parlamentsledamöter, FN och andra organisationer samt från vanligt folk på ett slut på blockaden, åtminstone under pandemin. Hjälp till att öka trycket på USA!

Bli en del av denna solidaritetsrörelse!

SKRIV DITT NAMN MED KRAV PÅ SLUT PÅ BLOCKADEN! UPPMANA ANDRA ATT GÖRA DET!

KLICKA HÄR SÅ KOMMER DU TILL NAMNINSAMLINGEN!

OM DU HAR MÖJLIGHET – GE ETT BIDRAG TILL MEDICININSAMLINGEN! PENGARNA GÅR TILL MEDICINSK UTRUSTNING.

Pg 23 57 15 – 0

Swish 123 182 37 72