USA kapar Venezuelas handel

Venezuelas import av livsnödvändigheter, som mediciner och livsmedel, hindras

USA pressar sjöfarten för att hindra affärer med venezolansk olja.

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar:

Flera företag som certifierar att fartyg är sjödugliga samt försäkringsbolag har avslutat kontakter med tankfartyg som har med venezolansk oljehandel att göra. Det på grund av att USA riktat in sig på sjöfartsindustrin för att skärpa sanktionerna mot det sydamerikanska landet.

USA:s sanktioner har pressat ner Venezuelas oljeexport till den lägsta nivån på nära 80 år och svälter ut Nicolas Maduros socialistiska regering från dess huvudsakliga inkomstkälla. Myndigheterna har brist på kontanter och har svårt att importera livsnödvändiga varor som livsmedel och medicin.

Sanktionerna är en del av USA:s ansträngningar att försvaga Maduros maktställning efter att Washington och andra västdemokratier anklagade honom för valfusk vid återvalet 2018. Trots landets ekonomiska kollaps är Maduro kvar vid makten och har stått emot Trumpadministrationen.

Venezuela säger att USA vill komma åt Venezuelas olja och kallar USA:s åtgärder för olagliga och att de vräker lidande över befolkningen.

Washington har under de senaste månaderna riktat in sig på sjöfarten i försöken att genomföra sanktionerna mot oljehandeln striktare och isolera Caracas, sade Washingtons specielle sändebud för Venezuela, Elliott Abrams, till Reuters.

”Det ni kommer att se är att de flesta fartygsägare, försäkringsbolag och kaptener vänder sig bort från Venezuela”, säger Abrams. ”För dem är det inte värt besväret och riskerna.” USA pressar rederier, försäkringsbolag, certifieringsföretag och stater där fartygen är flaggade uppgav Abrams.

För första gången utsätts certifieringsföretag för påtryckningar. USA trycker på för att företagen ska uppge ifall fartyg har brutit mot [USA:s ensidiga] sanktioner. USA kräver också att i sådana fall ska certifikaten dras in för att ytterligare öka pressen. Det uppgav en officiell taleskälla till Reuters, men på villkor att vara anonym.

Utan certifikat är fartyg och last oförsäkrade. Fartygsägare skulle också bryta mot kontrakt då dessa kräver certifikat. Dessutom kan hamnmyndigheter vägra dockning eller kvarhålla ett fartyg.

Londonbaserade Lloyds Register, en av världens ledande fartygscertifierare, uppgav att det dragit tillbaka tjänster för åtta fartyg som är inblandade i handel med Venezuela. ”I enlighet med vårt program för att uppfylla sanktionslagar så dras Lloyds Registers certifiering tillbaka när vi uppmärksammar fartyg som opererar i strid med relevanta sanktionslagar”, sade en taleskvinna för Lloyds.

Abrams uppger att påtryckningarna fungerar. ”Vi har haft ett antal rederier som kommit till oss och sagt ’Våra försäkringsbolag har precis dragit tillbaka försäkringen. Fartyget är ute till sjöss och måste gå i hamn. Kan ni ge oss tillstånd i en vecka?’”, sa Abrams.

I juni pekade USA ut sex rederier, två av dem i Grekland och sex tankfartyg som de ägde, för att ha deltagit i förbjuden handel med Venezuela. Ett annat ledande certifieringsbolag, Hamburgbaserade DNV GL Maritime, uppgav att de hade avslutat tjänster till tre av dessa fartyg redan i juni. Efter att rederierna försäkrat att de upphört med trafik på Venezuela har USA hävt sanktionerna mot dem och DNV åter upprättat avtal.

USA hotar med att bötfälla varje företag som är inblandad i oljehandeln med Venezuela och det har haft effekt även på handel som inte är förbjuden enligt sanktionslagarna.

En del oljeföretag vägrar att använda sig av fartyg som varit i venezolansk hamn det senaste året, även om transporten inte omfattades av sanktionerna. ”Fartygsbranschen har fått ta smällen av USA:s sanktioner mot Venezuela och de har orsakat stor osäkerhet eftersom ingen vet vad som kommer härnäst”, sade en rederikälla.

Också försäkringsbolag är påverkade. De har varit konservativa i sin tolkning av USA:s sanktioner för att undvika några potentiella brott mot dem, sa Mike Salthouse, från International Group Association. Denna representerar företag som försäkrar ca 90 procent av världens kommersiella frakter. ”Om det är tveksamheter om vad som är lagligt och vad som är olagligt blir det nästan omöjligt för en försäkrare att veta om någon har täckning eller inte.” Även efter att fartyg och företag tas bort från sanktionslistan kan de få svårigheter, säger Salthouse. ”Stigmat som uppstår vid en fällning håller i sig en tid”, sade han.

Också några av de länder där flest fartyg är flaggade, som Panama och Liberia, kontrollerar fartyg som varit inblandade i handel med Venezuela då de kommit under press från USA.

Abrams svär på att hålla upp trycket: ”Det finns folk som inte samarbetar…Vi kommer att jaga fartyget, fartygsägaren, fartygets kapten.”

Reuters 200713 (något nedkortat)

U.S. turns screws on maritime industry to cut off Venezuela’s oil

Förtydligande: USA har infört ensidiga sanktioner mot Venezuela. De strider mot internationell rätt och FN-stadgan. Kvävningen av landets ekonomi har åstadkommit en katastrofal ekonomisk situation för befolkningen. USA strävar nu efter att göra det ännu värre. 

KAMPANJ, KAMPANJ, KAMPANJ!

Under pandemikrisen skärper USA aggressionen mot Kuba och Venezuela. Allt för att framkalla desperation, nöd och död. 

Samtidigt ökar den världsomfattande solidariteten. Krav höjs från regeringar, påven, parlamentsledamöter, FN och andra organisationer samt från vanligt folk på ett slut på blockaden, åtminstone under pandemin. Hjälp till att öka trycket på USA!

Bli en del av denna solidaritetsrörelse!

SKRIV DITT NAMN MED KRAV PÅ SLUT PÅ BLOCKADEN! UPPMANA ANDRA ATT GÖRA DET!

KLICKA HÄR SÅ KOMMER DU TILL NAMNINSAMLINGEN!

OM DU HAR MÖJLIGHET – GE ETT BIDRAG TILL MEDICININSAMLINGEN! PENGARNA GÅR TILL MEDICINSK UTRUSTNING.

Pg 23 57 15 – 0

Swish 123 182 37 72