Brigadörer på utflykt
Vi tog bussen till grisbukten
Victor Ginner

Nordiska Brigaden på Campamento Julio Antonio Mella var över för den här gången. Deltagare från olika europeiska länder hade under en månads tid ägnat sig åt föredrag, studiebesök och bönplockning. En del hade kanske dansat lite salsa och druckit en och annan Cuba Libre, men nu skulle alltså de flesta åka hem till vintern. Några av oss hade dock något roligare att se fram mot., några av oss skulle få ännu mer av sol och blått hav. Till denna privilegierade skara hörde Charlotte, Nina och jag. Vi hade lärt känna varandra på brigaden och tillsammans skulle vi resa runt på Kuba i två veckor.
Efter avslutningsfesten - som slutade ganska sent - åkte vi till Havanna tidigt på morgonen. Bussen släppte av oss vid Revolutionsplatsen och vi tog en taxi till stället där vi skulle bo. Taxibilen var en av alla oräkneliga amerikanare som blivit kvar i landet sedan femtiotalet. I det här mintgröna fordonet kom vi till vår "casa particular" privatuthyrda rum. Att bo i "casa particular" är oslagbart. För mellan 15 och 25 dollar per natt hyr man ett rum i ett kubanskt hem. Det är den absolut billigaste formen av boende, speciellt när man är några som delar, och också det bästa sättet att naturligt komma i kontakt med kubaner.
Vi blev kvar i Havanna två dagar. Vi strosade bara omkring och försökte se så mycket som möjligt av den här stan, som nog hör till de vackraste i världen. Den tredje morgonen satte vi oss på en buss till Playa Giron, som ligger vid Grisbukten Det är platsen där en armé av exilkubaner - stödda av CIA - gjorde ett misslyckat invasionsförsök 1961. Här inkvarterade vi oss hemma hos en man vid namn Ricardo, där vi också åt middag. Och efter den ganska enkla kosten på brigaden blev det något av en religiös upplevelse. För fem dollar per skalle serverades vi varsin enorm hummerstjärt, kokt potatis, ris, färska grönsaker, bönsoppa och kotlett på någon fisk vars namn jag glömt, men som fångats alldeles i närheten. Själva byn bjöd inte på så där väldigt mycket att se och man hade slagit upp ett stort hotell som väl förtog lite av känslan av att vara på kubanska landsbygden. Med detta hotell var det dock så förnämligt att man gratis kunde låna cyklar trots att man inte var gäst där. Så andra dagen i Giron hoppade vi upp på varsin Mountain Bike och stack i väg på tur. Vi hamnade till slut på en lång och vit strand någon halvtimma från byn. Med cyklop och snorkel spanade vi in snäckor och fiskar i det 25-gradiga vattnet.

Efter Playa Giron drog vi vidare till Cienfuegos, en stad på Kubas sydkust med ungefär 135 000 invånare. Resan från Playa Giron hade tärt lite på krafterna. Vi hade tagit en tidig buss till en by som låg halvvägs till Cienfuegos. Där hade vi väntat i två timmar på en ny buss, som tog oss ytterligare en bit och slutligen hade vi tagit en taxi den sista milen. Det kan vara aningen komplicerat att ta sig fram vissa sträckor på Kuba, men med lite tålamod löser det sig alltid. Hur som helst tog vi oss tid att vila i Cienfuegos. Vi gick till marknaden och köpte bröd och färska tomater, som tillsammans med kakor och några vattenflaskor blev en sjysst matsäck på stranden. Vi hann även med att se oss ordentligt om i stan innan vi ett par dagar senare stack vidare till Trinidad.
Trinidad är precis som gamla Havanna skyddat som världsarv av UNESCO. Gillar man hus i gammal kolonial stil så bör man bli ganska nöjd efter ett besök här. Vi tog in på en "casa particular" hos ett par som hette Alisia och Miguel, vilket blev otroligt lyckat. Tillsammans med dem satt vi ett par kvällar och spelade domino, väldigt populärt på Kuba, och puffade lite lätt på varsin cigarr. Några droppar rom blev det väl också. En av dagarna hyrde vi hästar. Varken jag eller Nina hade suttit på en hästrygg förut, men vi blev ledsagade av mannen som ägde hästarna så det gick bra. Det blev en lång tur och vi fick se ganska mycket av det gröna, kulliga landskapet utanför stan. Vi stannade och badade vid ett vattenfall mitt i skogen innan det var dags att rida hem.
De sista dagarna var vi åter i Havanna. Vi besökte en av de större marknaderna, gick på kubansk dragshow(!) och tillbringade nästan en hel dag på Revolutionsmuseet. Det sistnämnda blev en perfekt avslutning på vår vistelse i landet. Det blev lite som en sammanfattning av en massa saker vi pratat om på brigaden och en massa saker vi sett, Nina, Charlotte och jag, när vi rest runt på den lilla djärva ön som heter Kuba.

Innehåll

Fördöm Kuba annars ... !

HIV på Kuba 4

Studiebesök i Hälsolandet

Skarabönder på jordbruksresa

Vi tog bussen till grisbukten

Teatermöte

Bokmässa landet runt

Vi var redo att dö för att störta Batista

Bockar härjar i trädgården

Statsbesök och busskrasch

Fem politiska fångar

Notiser

En bättre värld är möjlig!

Denna plats utges av Svensk-Kubanska Föreningen.