Teatermöte

Ann Mari Engel

  

En omfattande teaterverksamhet har funnits på Kuba alltsedan revolutionen, framför allt inom amatörteatern som använts för upplysning och diskussion i aktuella frågor. Dans och musik har en viktig roll och i formen möts teatertraditioner från Europa, USA och Afrika. På 80-talet satsades mycket på teatern och flera internationella festivaler och workshops. Det fanns ett livligt teaterutbyte även med Sverige, dit bl a Teatro Escambray kom på gästspel.
Under den ekonomiska krisen i början av 90-talet fick många teatrar problem och verksamheten avmattades. Unga människor sökte sig hellre till bildkonsten än till teatern. Inom dansen fanns dock starka traditioner och det finns många mycket avancerade dansare i olika delar av landet.
Idag finns 110 statsstödda teatrar och grupper, varav 69 i Havanna.Publikintresset är stort och biljettpriset är mycket lågt, tillgängligt för alla.Teatrarna har god tillgång på personal, alla statligt avlönade, men mycket små produktionsresurser i övrigt. Det råder också brist på nya pjäser om dagens samhälle och stor brist på kontakter och inspiration utifrån.
I februari fick jag tillsammans med Boel Höjeberg, huvudlärare i teaterproduktion på Dramatiska Institutet, möjlighet att möta en del av teaterlivet på Kuba. Med stöd av Sida kunde vi genomföra en veckas workshop i Havanna, på inbjudan av Fundación Ludwig.
Fundación Ludwig är en fristående, icke-vinstdrivande stiftelse som bildades 1995 för att främja ung kubansk konst. Den möjliggjordes genom en donation av den tyska konstsamlaren och chokladfabrikanten Peter Ludwig, som började intressera sig för kubansk konst kring 1990. Genom utställningar i olika länder spred han kunskap om det vitala kubanska konstlivet och bidrog till att öppna för dialog och utbyte på många plan, inte minst mellan studenter. Stiftelsen har nu en egen lokal för utställningar och möten samt anställda som arbetar aktivt med internationella kontakter.
Fundación Ludwig vill också stödja utvecklingen av ung teater och dans och ordnar på detta område seminarier och workshops. Genom ett avtal med Teatro Nacional disponerar de teaterns femte våning, som blivit en liten experimentscen för nya grupper. Stiftelsen leds av Helmo Hernandez, som på 80-talet arbetade med teater bl a på det då nyinrättade kulturdepartementet. Han har nu inlett samarbete med Sverige genom bl a Svenska Institutet, som skickat en kulturdelegation till Kuba för att diskutera fortsatt utbyte.



   

Vår workshop var ett blygsamt steg för att undersöka vilka behov och möjligheter till kontakt och utbyte som finns. Stiftelsen hade bett oss bidra med kunskap främst om teaterproducentens roll. Deltagare var ett 20-tal personer från fem olika teatrar och några organisationer. Vi arbetade med grupparbeten, som medförde mycket utbyte deltagarna emellan. Det visade sig att det saknas ett bra forum för utbyte och samarbete på teaterområdet.
Deltagarna var mycket kunniga och engagerade på sina egna områden. Teatrarna bedriver ett ambitiöst arbete, trots stor brist på resurser. De flesta har dock stela och hierarkiska beslutsystem och man efterlyser bra produktionsmodeller.
Vi gjorde också några mer övergripande presentationer i föreläsningsform. Svensk barnteater och erfarenheterna av att skildra barns verklighet väckte stort intresse. Det finns mycket teater för barn och ungdom på Kuba, men den bygger huvudsakligen på en sagotradition, precis som den svenska gjorde fram till 1960-talet. Vi presenterade översatta pjäser och berättade om teman som barnteatern behandlar i Sverige. Vi tog också upp andra aspekter av svensk kulturpolitik och förde diskussioner kring relationen mellan samhället och kulturlivet på olika plan.
Vi fick också se intressanta föreställningar på Havannas teatrar, varav den mest ryktbara just nu är en uppsättning av en spansk 1500-talsklassiker av Fernando de Rojas. I regi av Carlos Diaz har pjäsen om äktenskapsmäklerskan Celestina blivit en lössläppt skildring av ett cyniskt samhälle, där sexualiteten köps och säljs. Uppsättningen tangerar moralgränserna, skådespelarna är helt eller delvis nakna under föreställningen och det kopuleras friskt. Föreställningen är på ytan elegant och bildmässig, med rika inslag av dans, och mycket förkortad text. Spanska kulturcentret, som finansierat uppsättningen, lär vara måttligt förtjust, medan den unga Havannapubliken strömmar till och för livliga diskussioner om moral, prostitution och marknadsmekanismer.

Innehåll

Fördöm Kuba annars ... !

HIV på Kuba 4

Studiebesök i Hälsolandet

Skarabönder på jordbruksresa


Vi tog bussen till grisbukten

Teatermöte

Bokmässa landet runt

Vi var redo att dö för att störta Batista

Bockar härjar i trädgården

Statsbesök och busskrasch

Fem politiska fångar

Notiser

En bättre värld är möjlig!

Denna plats utges av Svensk-Kubanska Föreningen.
Synpunkter? Kontakta webmaster.cubava@swipnet.se
Copyright © Svensk-Kubanska Förening. Revised: April 30, 2002