Nytt varumärkesintrång av USA
Man kan inte köpa riktig Habana Club i USA. Drycken får inte importeras eller säljas i USA. I strid med Världhandelsorganisationen kan Bacardi sälja en falsk ”Habana Club”. Det gäller enbart i USA. Ett resultat av Bacardis mutor och påverkan på US-amerikanska politiker. Nu vill Bacardí ytterligare försäkra sig om den lukrativa marknaden och det säljande namnet Habana Club.
President Joe Biden undertecknade ”Stolen Trademark Act”, som tidigare antagits av USA:s kongress, och som syftar till att, som namnet antyder, stjäla ett varumärke för att gynna företaget Bacardi och beröva amerikanerna deras rättigheter som konsumenter.
”Den verkliga avsikten med denna manöver är att förhindra förnyelsen av varumärket Havana Club i USA, som ska ske 2026, och att beröva Cubaexport dess rättigheter som innehavare av registreringen hos US Patent and Trademark Office”, fördömde Johana Tablada de la Torre, biträdande generaldirektör för USA-direktoratet vid Kubas utrikesdepartement, på sin Facebooksida.
Utrikesminister Bruno Rodríguez Parrilla påpekade å sin sida på sitt X-konto att denna förordning ändrar lagen, i syfte att öppna dörren för stöld av kubanska varumärken som är legitimt registrerade i landet.
Det finns 6 448 amerikanska varumärken registrerade i Kuba och 1 177 som håller på att registreras. Alla skyddas av de kubanska myndigheterna för industriell äganderätt, vilket är en helt annan inställning än den som den US-amerikanska regeringen har.
Tablada kommenterade att genom att underteckna ”Lagen om stulna varumärken”, som borde kallas Bacardilagen, ändras lagen till förmån för ett företag, som inte har någon annan rätt än att ge generösa bidrag till politiker som tjänar på politiken att strypa det kubanska folket.
”Med denna bedrägliga manöver agerar Bacardis mutade senatorer i kongressen och USA:s avgående och tillträdande regering i strid med det internationella systemet för skydd av industriell egendom”, sade hon.
Med sin underskrift banar president Biden väg för att avskaffa användningen av varumärket Havana Club i USA.
Precis som i fallet med den bedrägliga paragraf 211 är denna manöver resultatet av en överenskommelse och korruption mellan antikubanska politiker, kongressledamöter och senatorer samt företaget Bacardi, som också är medförfattare till blockadlagarna, de s.k. Helms Burton-lagarna.
Cubadebate 241202 (ZT)
Biden firma ley que impedirá renovar la marca Havana Club en Estados Unidos
Orkanerna Oscar och Rafael har nyligen drabbat östra respektive västra Kuba. Till det kom så två jordbävningar med ytterligare skador på infrastruktur, bostäder och grödor. Återuppbyggnaden är igång. Behoven är omfattande, men det blockerade Kuba saknar tillräckliga resurser.
Den kubanska kontrarevolutionens banérförare, Marco Rubio, blir Trumps utrikesminister. Än hårdare tider väntar för kubanerna.
Du kan göra en insats.
Vill du stödja de drabbade? Skicka ett bidrag till Swish 123 182 37 72 eller pg 23 57 15-0. Ange ”orkan”.