I media hör vi om det allt sämre läget i Venezuela. Likaså anklagas regeringen för att inskränka medborgarnas rättigheter. Men att landet är utsatt för en grym krigföring, som till och med försöker hindra matleveranser, får vi inte höra. Inte heller att Venezuela plundras på sina resurser; såväl sin guldreserv som en mycket lönsam bensinmackskedja i USA. Att landet försöker försvara sig är kanske inte så konstigt.
USA försöker lägga beslag på iransk bensin på väg till Venezuela
USA:s olagliga sanktioner mot Venezuela och Iran har så här långt inte gett önskat resultat. Nu har åklagare i USA startat en rättegång för att beslagta bränsle ombord på fyra iranska tankerfartyg på väg till Venezuela. Det är ett nytt försök från Vita Huset att strypa bägge ländernas ekonomiska samarbete, skrev Wall Street Journal i torsdags.
I rättegången försöker åklagarna stoppa leveranserna ombord Liberiaflaggade Bella, Bering, Pandi och Luna. Dessutom försöker de avskräcka från framtida leveranser.
Åtalet i Washington försöker hindra inkomsterna från bensinförsäljning till Iran, ett land som Washington olagligt utsatt för sanktioner i årtionden. Brist på drivmedel i såväl Venezuela som Iran har ökat på grund av USA:s sanktioner.
Venezuelas president Nicolas Maduro har visat att landet är oberoende och mer motståndskraftigt än vad västvärlden trott.
USA:s misslyckade försök att avsätta Maduro har varit en källa till frustration för Trump, enligt politiker i USA. Så sent som i maj lyckades Iran leverera drivmedel till Venezuela och det hyllades som en seger för fredlig diplomati, i öppet trots mot Washingtons politik.
Telesur 200703
US Seeks to Seize Iranian Gasoline en Route to Venezuela
Belägringen av Venezuela fortsätter
Belägringen av Venezuela fortsätter. USA hotar med sanktioner mot 40 tankfartyg som har förbindelser med Ve.
USA-regimen hotar med nya sanktioner mot minst 40 utländska oljefraktfartyg. Informationen släpptes i fredag av ”fyra rederikällor” enligt brittiska nyhetsbyrån Reuters. Dessa källor rapporterar att ”sanktioner mot flera fartyg kan sättas in omedelbart”, även om beslutet ännu inte är fattat.
Enligt uttalandet kommer 25 oljesupertankfartyg, med kapacitet att transportera upp till två miljoner fat råolja, innefattas i sanktionerna. Dessutom omfattas 17 ”mindre fartyg”.
Reuters fortsätter att ”det finns inga direkta kommentarer från USA:s finansministerium och Vita Huset eller UD svarade inte på frågor om ämnet.”
Samtidigt citerar den venezolanska tidskriften Orinoco Tribune en politisk expert som säger: ”Många analytiker vet att Reuters och många andra nyhetsbyråer inte är annat än språkrör för USA för att leverera hot mot länder som intar en värdig hållning och inte underkastar sig USA-imperialismen.”
USA-regimen har skärpt blockaden mot Venezuela och särskilt mot dess oljeindustri genom att införa ensidiga straffaktioner och bojkotta landets transaktioner på den internationella marknaden. I veckan rapporterade USA:s finansministerium att den infört sanktioner mot fyra rederier för att dessa transporterat venezolansk olja. Detta är en del av en pågående eskalering i försöken att tvinga bort Venezuelas president Nicolas Maduro från makten. Det ska ske genom belägring, kvävning av ekonomin och sabotage av den redan svåra situationen för miljontals venezolaner
Orinoco Tribune 200606
Siege Continues: US Threatens to Sanction 40 Tankers for Working with Venezuela
Siege Continues: US Threatens to Sanction 40 Tankers for Working with Venezuela
Washington slår ner på affärer där Venezuela byter olja mot livsmedel.
I tisdags bötfällde USA fyra rederier för att dessa transporterat venezolansk olja. Afranav Maritime Ltd, Adamant Maritime Ltd och Sanibel Shiptrade Ltd, baserad i Marshallöarna, och grekiskbaserade Seacomber Ltd, äger tankfartyg som sägs ha transporterat venezolansk råolja mellan februari och april.
”Den olagliga Maduroregimen har anlitat hjälp från rederier och deras fartyg för att fortsätta utnyttja Venezuelas naturresurser för regimens profiter”, sade USA:s finansminister Steven Mnuchin i ett uttalande. De tillgångar som dessa rederier har i USA är nu blockerade. Dessutom är USA-ägda företag förbjudna att ha kontakter med dem. De senaste sanktionerna kommer strax efter att mexikanska företaget Libre Abordo gått i konkurs på grund av ”påtryckningar” från Washington.
Tillsammans med Schlager Business Group, också från Mexiko, hade företagen kontrakt med Venezuelas regering från 2019. Kontrakten gällde byte av venezolansk olja mot lastbilar med vattentankar.
Reuters rapporterade i tisdags att mexikanska regeringen utredde LIbre Abordos affärer med Venezuela. Likaså utreder myndigheterna 25 personer och företag som är inblandade i Venezuelas program för livsmedelsförsörjning till behövande familjer, det s.k. CLAP-programmet. [Också denna hjälp till överlevnad för venezolanska familjer förföljs hänsynslöst av USA:s myndigheter].
Myndigheter i USA, inklusive UD och FBI, har startat undersökningar av de mexikanska företagen och har också krävt assistens från Mexiko. En hel rad av företag som varit inblandade i CLAP-programmet har bötfällts tidigare, i juli och september 2019.
Sedan 2017 har USA infört förlamande sanktioner mot Venezuela. De innefattar ett oljeembargo och förbud för kontakter med venezolanska statliga företag. Det har tvingat regeringen i Caracas till byteshandel för att undvika finansiella transaktioner. Men Washington har riktat in sig också på dessa.
Venezuelaanalysis 200602
US Sanctions Shipping Companies, Torpedoes Venezuela Oil-for-Food Deal
USA:s sanktioner jagar bort oljetankers från Venezuela
Oljetankers har vänt om ute till havs från rutten till Venezuela för att undgå USA:s sanktioner. Enligt industrikällor har de Maltaflaggade fartygen Seadancer och Novo bytt kurs i veckan. De skulle transportera 1 miljon fat råolja vardera till raffinaderier i Malaysia respektive Singapore. Dessutom visar data från Refinitiv Elkon att ytterligare tre fartyg med stora laster av olja, Boston, Commodore och Respect, seglade ut från venezolanskt vatten och ankrade upp i Karibiska Havet.
Dessa förflyttningar kommer efter förnyade försök från Washington att sabotera Venezuelas oljeindustri. Förra veckan rapporterade Reuters att Trumpadministrationen övervägde sanktioner mot dussintals fartyg. En anonym talesperson citerades säga att målet är att få skeppsägare att betrakta Venezuela som ”off limitis”. Alltså inte ens överväga transporter dit. Hoten kommer några dagar efter att fyra rederier svartlistades. Det resulterade omedelbart i att fraktavgifterna rusade i höjden.
Sedan december 2019 har 77 tankfartyg, ca 2 procent av den globala flottan, lagt till i Venezuela och är hotade av USA:s sanktioner. Också kinesiska företag överväger att undvika användning av fartyg som transporterat venezolansk råolja under senaste året för att undvika störningar i sina operationer.
USA:s Finansdepartement har i eskalerande grad försökt strypa Venezuelas i särklass viktigaste exportindustri. Efter sanktioner mot det statliga oljebolaget PDVSA 2017 har Trumpadministrationen infört ett oljeembargo i januari 2019 och förbud för alla transaktioner med venezolanska statliga företag från augusti 2019. Dessutom har USA infört sanktioner mot fartyg och rederier som är inblandade i transporter av venezolanska olja. De senaste månaderna har sanktionerna utökats med straff mot två dotterbolag till ryska energijätten Rosneft.
På grund av de drastiska åtgärderna från USA har Venezuelas oljeproduktion rasat från ett genomsnitt på 1,9 miljoner ton per dag 2017 och 1,4 miljoner ton per dag 2018, till bara 796 000 ton per dag 2019. Efter flera månader av relativ stabilitet av priserna så har produktionen fallit ytterligare som resultat av minskad global efterfrågan, låga priser plus USA:s sanktioner
Nyligen trotsade Iran och Venezuela hot från USA när Tehran skickade fem tankfartyg med bränsle och andra produkter. USA:s förbud för Venezuela att importera utspädningsmedel och Rosnefts avslutande av sina affärer i mars har också ökat på bränslebristen. Iran arbetar tillsammans med kinesiska experter för att få Venezuelas raffinaderier i ordning.
Sanktionerna har i allt högre grad tvingat Caracas och utländska kunder att göra bytesaffärer. Det för att undvika traditionella finansiella transaktioner. Men också mot sådana avtal har USA riktat in sig på och lyckades nyligen hindra livsmedelstransporter från Mexiko till Venezuela.
Venezuelaanalysis 200611
US Sanctions Drive Oil Tankers Away from Venezuela
KAMPANJ, KAMPANJ, KAMPANJ!
Under pandemikrisen skärper USA aggressionen mot Kuba och Venezuela. Allt för att framkalla desperation, nöd och död.
Samtidigt ökar den världsomfattande solidariteten. Krav höjs från regeringar, påven, parlamentsledamöter, FN och andra organisationer samt från vanligt folk på ett slut på blockaden, åtminstone under pandemin. Hjälp till att öka trycket på USA!
Bli en del av denna solidaritetsrörelse!
SKRIV DITT NAMN MED KRAV PÅ SLUT PÅ BLOCKADEN! UPPMANA ANDRA ATT GÖRA DET!
KLICKA HÄR SÅ KOMMER DU TILL NAMNINSAMLINGEN!
OM DU HAR MÖJLIGHET – GE ETT BIDRAG TILL MEDICININSAMLINGEN! PENGARNA GÅR TILL MEDICINSK UTRUSTNING.
Pg 23 57 15 – 0
Swish 123 182 37 72