USA skär av Venezuelas livlina av diesel. EU späder på med ytterligare sanktioner.

Foto: Juan Carlos Lacruz/Misión Verdad.

USA skär av Venezuelas livlina av diesel. EU späder på med ytterligare sanktioner.

Medan USA skär av Venezuelas livlina av diesel med ytterligare sanktioner, utökar också EU sina sanktioner mot landet. De framkallar en mänsklig katastrof. Fonder för behandling av exempelvis barnleukemi har beslagtagits av USA.

USA:s särskilda ombud för Venezuela Elliott Abrams har tillkännagivit ett tillslag mot Venezuelas olja-för-diesel byten, och stryper därmed landet ytterligare.

”Vi försöker stoppa Maduroregimens export av råolja. Ett av sätten att göra det är att hindra folk från att byta produkter mot det”, sa Abrams till journalister i torsdags. ”Vi har varit i kontakt med de som är inblandade i sådana aktioner och vi har kommit fram till att de är villiga att följa USA:s sanktioner”, fortsatte han. [Snacka om maffiametoder; efter hot om bestraffning är företagen villiga att följa USA, säger alltså den dömde krigsförbrytaren från Iran/Contrasaffären i Nicaragua Abrams, som benådades av Bush d.ä.]

Avtal om olja för diesel, genom vilket Caracas byter importerad diesel mot råolja, undantogs från Washingtons oljeembargo och byteshandeln har ökat alltmer för att reducera effekten av de finansiella sanktionerna som begränsar Venezuelas tillgång till det globala finanssystemet. Skärpningen av blockaden var inte oväntad då många undantag för sanktionerna löpte ut i oktober och november.

Caracas har blivit allt mer beroende av bränsleimport medan det kämpar för att återställa inhemsk raffineringskapacitet. Enligt det statliga oljebolaget PDVSA så importerade landet 1,6 miljoner fat diesel i utbytesaffärer med Italiens Eni, Spaniens Repsol och Indiens Reliance under årets första åtta månader.

Dessa företag hade fått speciella tillstånd [av USA] för att fortsätta sina kontakter med Venezuela vilket gjorde att venezolanska dieselkonsumenter förblev relativt oberörda av den omfattande bristen på bränsle i landet. Under de senaste månaderna har Washington hotat de multinationella företagen för att de ska upphöra. [Alltså transaktioner där USA inte är inblandat.]

Caracas har inte kommenterat de nya åtgärderna, men många internationella dieselleverantörer har uppvaktat USA-administrationen för att denna ska förnya deras tillstånd. Likaså har en grupp NGO:er, inklusive flera knutna till den venezolanska oppositionen, uppvaktat Vita Huset för att det ska överge planerna då det skulle ”orsaka förödande konsekvenser för befolkningen.”

”Diesel är det viktigaste bränslet för elgeneratorer och tunga transporter av basvaror som livsmedel, medicin och humanitära förråd. Att skära av tillgången på diesel förvärrar den redan vanskliga situationen för miljontals venezolaner. Utan diesel kan tunga transporter paralyseras vilket skulle påverka livsnödvändiga varor för miljontals familjer”, står det i uppmaningen från NGO:erna. De pekade också på vikten av diesel för vattenpumpar och vattenrening, liksom bevattningsanläggningar och jordbruksmaskiner.

En av Washingtons tankesmedjor, center-höger orienterade Washington Office for Latin America (WOLA), som tidigare backat upp USA:s våldsaktioner, publicerade i torsdags en rapport som fördömer USA:s sanktioner. Dessa innefattar, förutom oljesanktionerna från 2019, långtgående sanktioner i form av ett allmänt embargo, ett spektrum av finansiella åtgärder och sanktioner mot utländska företag som handlar med Caracas. Enligt WOLA har detta inte uppnått regimförändringen, som var syftet, utan har i ökande grad negativt påverkat befolkningen.

I rapporten sägs att sanktionerna direkt medverkat till landets kris och försämringen av livskvaliteten. Det säger också att ”USA:s sanktioner har orsakat den venezolanska staten förluster på mellan 17 och 31 miljarder dollar i uteblivna inkomster… Den månatliga offentliga importen föll med 46 procent till 500 miljoner 2019 och ytterligare 50 procent till 250 miljoner 2020.” Rapporten hävdar också att sanktionerna har orsakat att ”människorättsorganisationer, humanitära organisationer och privata företag fått sina bankkonton stängda och legitima transaktioner har nekats eller frusits.”

Pompeo informerade att de 1,12 miljoner fat av bränsle på väg till Venezuela, som beslagtogs på internationellt vatten av USA, nu har sålts. De fyra fartygen med iranskt bränsle drog in mer än 40 miljoner dollar på en särskild auktion. Pengarna ska enligt, Pompeo, placeras i en regeringsfond för ”offer för statsterrorism”. Inga ytterligare detaljer gavs.

När beslagtaget gjordes anklagade Venezuelas regering USA för ett ”piratdåd”. Förutom Vita Husets försäljning av olja som tillhör Venezuela pekar den på de senaste åtgärderna för att hindra Caracas att få tillgång till sina tillgångar i utlandet. Venezuela hindras också från att få redan betalda varor levererade. Till det kommer de 1,8 miljarder dollar i guld som finns i London som Venezuelas regering hindras få. Den venezolanska bensinmackskedjan CITGO i USA värderades till 7 miljarder dollar när USA beslagtog det.

Medan en del av dessa tillgångar har frusits har en annan del av USA placerats under kontroll av den venezolanska oppositionen. Här finns 342 miljoner som överförts från ett venezolanskt konto i Citibank till USA:s Federala myndigheter.

Nyligen har det avslöjats att fonder från beslagtagandet av CITGO försnillats av den venezolanska högeroppositionen i partiet VP, Voluntad Popular (Folkets Vilja). Beslagtagandet av CITGO har medfört att finansieringen av Simon Bolivarfonden upphört. Den användes för olika humanitära insatser som behandling av barn med leukemi.

Venezuelanalysis 201102

US Cuts Venezuela’s Diesel Lifeline with Sanctions Clampdown (något nedkortat)

Gillar du det Svensk-Kubanska Föreningen gör?

Vill du bidra till kampen mot den omänskliga blockaden?

Swisha en 20:a eller valfri summa till

123 589 0975 eller Pg 40 54 11 – 0

Ett ännu mer betydelsefullt stöd är medlemskap!

Ange namn, e-post, adress och skicka 300 kr för ett års medlemskap (150 för pensionärer, arbetslösa och studerande)