Telesur om utmaningar för alternativa medier
Patricia Villegas, vd för nyhetsmultiplattformen teleSUR, deltog i måndags i ett möte med brasilianska journalister, kommunikatörer och aktivister på journalistförbundet i São Paulo. Där analyserade hon den aktuella situationen i Latinamerika i det rådande kommunikationssammanhanget och betonade vikten av kommunikation från det globala syd som bemöter de västerländska bolagsmedierna.
I sina reflektioner hänvisade hon till de fem utmaningar som teleSUR står inför, ett medieföretag vars främsta initiativtagare var Hugo Chávez, och som Villegas har varit chef för sedan 2011.
Hon förklarade att projektet Telesur länkar samman Kuba, Bolivia och Venezuela för att visa en alternativ bild av verkligheten i Latinamerika och Karibien, något som fortsätter att vara osynligt på andra plattformar.
- Den första utmaningen hon nämnde var behovet av att utbilda innehållsskapare för att ”lära sig att berätta historier bättre och berätta bättre för digitala plattformar”, men hon varnade för att ”frågan är mer djupgående, eftersom du kan producera bra, men du riskerar att fortsätta att osynliggöras”.
”Vi behöver latinamerikanska plattformar som inte är beroende av andra intressen”, sade hon och framhöll att det i samband med valet i Venezuela i juli producerades innehåll för olika kvalitetsplattformar, men att bolagsmedierna tystade ner dem.
”Det räcker inte med att samla innehållsproducenter eller journalister, vi måste arbeta för att skapa våra egna plattformar, så att vi inte fortsätter att mata bolagsmedierna och bara ser materialet när det passar dem”.
- Som en andra stor utmaning nämnde Villegas artificiell intelligens (AI). Hon menade att den politiska kommunikationen i dag sker med hjälp av AI och att det parallellt skapas overkliga världar som säljs till publiken, vilket gör det svårt för dem att skilja på sanning och lögn.
”Många medier har processer som i de flesta fall är helt automatiserade. Om vi inte tar itu med det kommer kanaler som TeleSur att hamna allt längre bort från publiken eftersom vi inte kan få algoritmen att läsa oss”, varnade hon.
- TeleSUR:s chef betonade medieagendan som den tredje punkten och att den måste vara ”kopplad till gatan, till konst, till känslighet och till medborgarnas verkliga oro”.
”I allt högre grad driver bolagsmediernas agendor oss bort från varandra. Det verkar som om vi inte har något gemensamt att kämpa för, att vi inte har något som engagerar oss”.
Villegas efterlyste en ansträngning för att berätta om medborgarnas verklighet, och pekade på det oroande i att det i de senaste valen är det ”extremhögern som talar om människors problem. Och det sker i medierna i den globala södern. Vi är inte ute på gatorna”.
- Den fjärde utmaningen, menade hon, var att kunna bedöma nyheter, för om man inte vidtar åtgärder för att bekämpa desinformation eller falska nyheter kommer unga människor inte att kunna förstå sin egen verklighet.
”Vi behöver få dem att redan i mycket unga år förstå vad som står på spel i skärmarna, vem som står bakom budskapen på sociala nätverk. Att forma kritiska medborgare från en ung ålder är grundläggande för att de ska kunna förstå riskerna med dominerande budskap”, sade hon.
- Hon nämnde artikulering som den femte punkten och uppmanade till samarbete med alternativa medier.
”Idag kan Brasilien inte förklaras utan att förstå regionen. Argentina kan inte förstås utan att vi förstår vår egen verklighet. Om vi inte enas är slaget förlorat. I dag bekämpar vi varandra, i vissa frågor lyckas vi införa våra agendor eller visa vår verklighet, men om vi inte uppnår en agenda, en samstämmighet, kommer det att bli svårt att förstå den globala verkligheten”, betonade hon.
TeleSUR sänder på spanska och engelska och når ut till länderna i Latinamerika och Karibien samt 34 länder i Afrika.[men visas inte i USA]. Här når du TeleSurs spanskspråkiga version: https://www.telesurenglish.net/
Telesur 241111 (ZT)
Patricia Villegas: teleSUR y la mirada contrahegemónica en la dictadura de los algoritmos
Orkanerna Oscar och Rafael har nyligen drabbat östra respektive västra Kuba. Till det kom så två jordbävningar med ytterligare skador på infrastruktur, bostäder med mera. Återuppbyggnaden är igång. Behoven är omfattande, men det blockerade Kuba saknar tillräckliga resurser. Du kan göra en insats.
Vill du stödja de drabbade? Skicka ett bidrag till Swish 123 182 37 72 eller pg 23 57 15-0. Ange ”orkan”.