|
Arnoldo
Garcia och Vanessa Daniel diskuterar raspolitik med de kända kubanska
kulturarbetarna Nancy Morejón och Nisia Aguero
Mycket snart efter revolutionens seger 1959 höll Fidel Castro sitt
historiska tal mot rassegragationen och sade att med revolutionen
skulle Kuba bli jämlikt för alla, oberoende av ras. Och sedan antogs
att rasskillnader skulle försvinna som en naturlig följd av andra
förändringar. Regeringslinjen som också omfattades av breda skikt
av befolkningen var att tal om ras bara skulle framhäva skillnader
och splittra folk när enhet behövdes i en odelad kubansk nationell
identitet för att stå emot USAs angrepp. Trettio år senare började
ämnet tas upp allt oftare. Kubanerna bröt tystnaden om rasskillnader
för att kunna påpeka kvarvarande ojämlikheter. Under en turné i
USA hösten 2000 för att främja utbyte mellan kubanska och USA-konstnärer
talade Nisia Aguero och Nancy Morejon med Colorlines.
Hur skiljer sig rasfrågan på Kuba från i USA?
NANCY: Precis som i USA har vår historia präglats av storgodsekonomin,
av folkförflyttningarna, och av raskampen. Ras och hudfärg var grundläggande
för livet och existensen på Kuba, men det är stor skillnad på historien
och nutiden. Att utröna rasfrågan på Kuba har blivit på modet, och
vi måste vara försiktiga, för många böcker och skrifter har publicerats
av folk som kanske haft goda avsikter men som bara skummat på ytan
och kastat en lättsinnig blick på frågan. Det finns många som kommer
till Kuba och tror att det är rena paradiset, utan rasism. Men Kuba
är inget paradis, men inte heller något helvete. Sedan har vi de
som kommer hit med en respektlös översittarhållning, i tron att
de analyserar frågan bättre än kubanerna själva. Kuba är en annorlunda
verklighet, och rasfrågan tar sig inte samma uttryck som i USA.
Vad är så annorlunda i den kubanska identiteten?
Till exempel, blandrasen, mulattidentiteten finns över hela Amerika
men den har olika innebörd beroende på var. I Haiti förrådde mulattklassen
revolutionen. De allierade sig med fransmännen och skapade en egen
samhällsklass. Det hände inte i Puerto Rico, Dominikanska Republiken
eller på Kuba, där hudfärgsgränsen inte är så skarp. På Kuba utgjorde
de svarta och mulatterna huvudsakligen en fattigklass, men i inlandet
fanns många vita torpare som tillhörde samma klass. Så på Kuba hänger
hudfärg och ekonomisk status inte ihop på samma sätt. Som mulatt
tillhör du inte självklart medelklassen eller de rika, som i Haiti.
Hur är det att vara svart på Kuba? Finns rasistiska drag kvar? Hur
lever arvet efter slaveriet och segregationen kvar i dagens Kuba?
AFROCUBA ger en bild av de svartas erfarenhet av Kuba genom öns
egna författare, intellektuella och konstnärer. De flesta skribenterna
är själva svarta, och de flesta bidragen har skrivits efter 1959.
I antologin ingår poesi, prosa, politisk analys och antropologiska
betraktelser, vilket ger en mångfasetterad inblick i Kubas rika
etniska och kulturella verklighet. Redaktörernas val öppnar ett
brett spektrum av tidigare otillgängliga kubanska texter, där avvikande
röster bryts mot etablerade författares.
Arnoldo Garcia är poet och sångare och arbetar på National Network
for Inmigrant and Refugee Rights. Vanessa Daniel är forskare på
Applied Research Center. Båda i Oakland Nisia Aguero är chef för
Kubas Nationalteater och grundare av ”La Barraca”, Centrum för Utveckling
av Lokalteater och Folkkonst. Nancy Morejon är internationellt känd
författare med 12 diktsamlingar publicerade, tre biografier, ett
skådespel, fyra arbeten om Kubas litterära historia. I USA är hon
mest känd för sin bok ”Where the Island Sleeps Like a Wing”. Morejons
poetiska röst är på en gång djupt sensuell och politisk, ett feministinfluerat
uttryck för den afrokubanska erfarenheten.
Blandrasfrågan hör också ihop med kulturen. Om jag hade
besökt Sydafrika 1980 skulle jag ha drabbats av apartheid som vilken
svart person som helst. Men så fort jag talar framgår det klart
att jag inte är sydafrikan utan latino.
Detta är svår att hantera för dem som ska placera folk
i rasfack i USA. Vad är jag där? Spanska är mitt språk, så vem kan
hävda att jag inte är latino. Den afroamerikanska världen, i hela
Amerika, är verkligen en blandad blandrashistoria. När vi insett
detta måste vi också inse att synen på raserna fortfarande är väldigt
anglosaxisk, med en mentalitet som främjar tanken på att det skulle
finnas rena raser, och som utgör grundstenen i fascistiska ställningstaganden.
Många har pekat på skillnaden mellan den hårda hudfärgslinjen
i USA och den mer öppna karaktären hos Kubas palett
NISIA: Vi har ett talesätt från 1800-talet som säger: är du Mandinga
eller Carabali? Om du inte är från Kongo är du från Carabali. Med
andra ord, du är mer eller mindre svart, alla är uppblandade och
alla har något svart i sig. Det finns inga helvita på Kuba. Och
kulturen är en blandkultur.
Har Kuba tagit sig an rasfrågan på rätt sätt?
NANCY: Oberoendefilosofin på Kuba har mycket starka och långa internationalistiska
rötter. Vi revolutionärer får näring av José Martís filosofi, den
kubanska självständighetens apostel, som under många år levde som
invandrare i New York. Han lärde sig direkt vad rasfrågan innebar
i USA. Han översatte Helen Hunt Jacksons roman ”Ramona” som handlade
om urbefolkningen i USA. Vår frihetslängtan fick vi till en del
av de förrymda slavarna som tog till skogs och sedan anslöt sig
till befrielsekrigen.
Den kubanska revolutionens egenart ligger däri att
den inte är europeisk. Den skapades av och bland mörkhyade människor.
Den kubanska revolutionen kastade sina blickar mot Asien och Afrika.
|
|
|
|
När den algeriska revolutionen segrade upptäckte Che Guevara Franz
Fanon. Det var inte en slump, eller därför att Afrika var på modet.
Utan det var ett erkännande av de naturliga band Kuba har till Afrika.
Revolutionen anknyter till och hämtar inspiration från många delar
av världen. Och har gjort en storartad insats för att lära alla
denna historia. Men 500 år av plundringsfilosofi, av rasdiskriminering
suddas inte ut ens av 40 år av den kubanska revolutionen.
NISIA: Revolutionen har förbättrat förhållandena mellan folk av
olika hudfärg. Innan 1959 förnedrades de som spelade och dansade
”svart” musik. Tiden just före revolutionen var en tid av intensiv
rasdiskriminering. Den kubanska eliten härmade USAs rassegregationsmodell.
Mörkhyade utestängdes från stränder, restauranger, hotell, och andra
platser. De fick inte arbeta på bank eller i vissa butiker. Sonsonen
till Antonio Maceo, en av de främsta ledarna ivårt självständighetskrig
mot Spanien, fick inte tillträde till Havannas universitet på grund
av sin hudfärg.
Jag är äldre än Nancy så jag kan tala om ”före” och
”efter” revolutionens seger. Och jag kan komma ihåg hur vithyade
höll mörkhyade nere. Rasism trängde in överallt. Carlos Prío Socarrás
skilde sig från sin hustru som var mulatt för att gifta sig med
en vit kvinna för att hans politiska parti skulle tillåta honom
att kandidera i presidentvalet. Men som Martí sade: ”På Kuba är
det viktigare att vara kuban än att vara vit, svart eller mulatt.”
Blev det tyst om rasfrågan efter revolutionen
NANCY: Under 60- och 70-talen var rasfrågan tabu. Men över tiden
har författare och konstnärer med sina verk bidragit till att öppna
samtalet. Under det senaste två åren har de också tagit upp ämnet
i parlamentet. Vi har accepterat att rasfördomar faktiskt inte har
försvunnit på Kuba, att det är en konflikt i vårt lands historia
och att vi måste att fortsätta kampen där.
Men å andra sidan samtidigt som ras, genus och sexualitet
inte diskuterades åren efter revolutionens seger så fanns andra
saker som måste prioriteras. Känslan var att om USAs skulle bomba
så skulle bomberna inte välja mellan vita och svarta. Och det ledde
till att frågan inte debatterades. Och det är därför som senaste
parlamentssessionen var en milstolpe genom att den konstaterade
att det fortfarande finns sociala konflikter som avslöjar fördomar.
Detta är avgörande för det är först när man blir medveten om ett
problem som man kan diskutera det och hantera det.
Varför tror du att rasfrågan är så viktig nu?
NISIA: alla är missnöjda med TV-programmen. Där syns det. Men jag
kan ändå utan tvekan hävda att det inte finns rasdiskriminering
på Kuba
NANCY: Jag håller inte med – rasism och diskriminering hör ihop.
Enligt grundlagen kan ingen på Kuba gå ut och säga ”Jag gillar inte
svarta”. Det är inte rumsrent, det fördöms. Men subtil diskriminering
finns fortfarande. NISIA: Det är inte ett institutionellt problem,
utan ett socialt. Den politiska ledningen är medveten om det och
bekämpar det, men frågan är komplicerad. Fidel Castro erkände det
när han stod upp i Nationalförsamlingen och sa att Kuba fortfarande
har ett rasproblem som måste lösas.
På Kuba finns en stark nationell känsla av blandrasidentitet,
men TV domineras av ljushyade kubaner och många afrokubanska skådespelare
klagar över att de förpassas till stereotypa roller som slavar och
hembiträden. Finns det en klyfta mellan den ideologiska bilden av
det kubanska och den bild som framhålls som representativ för den
kubanska kulturen?
NANCY: Detta finns i TV och vi ogillar det. Men det är inte så lätt.
Dessa problem kan inte lösas med lagar.
NISIA: Den förre chefen för Kubansk TV är svart, och han befäste
problemet genom att mest släppa fram vita ansikten. Revolutionen
har förändrat strukturerna. Men rasistiska värderingar finns kvar
i mångas sinnen. Många av dessa värderingar har ingjutits i oss
- de rasistiska värderingarna av vad skönhet är, eller vad intelligens
är, och det kan inte lösas genom institutionerna, det måste lösas
bland folk.
|