Utbildningsrevolution

Eva Björklund

  

Liksom många andra länder med utbyggt utbildningssystem har Kuba upplevt problem med högstadieskolorna. Systemet med ämneslärare för elever mellan 12 och 15 år har, enligt kubansk bedömning, stora brister när det ska tillämpas på en skola för alla. När 12-åringarna går över från låg- och mellanstadiets klasslärare och egna klassrum, till en högstadieskola med ämneslärare och ämnesrum är många av dem inte mogna för detta, och ämneslärarna har så många elever från olika klasser att de inte hinner lära känna barnen och ge dem det stöd de behöver. Ännu mindre har de någon rimlig möjlighet att också lära känna föräldrarna och ha kontakt med dem om barnens utbildning. Att så unga elever, som befinner sig i ett avgörande skede i sin personliga utveckling, går runt mellan ett stort antal olika lärare utan att ämnena integreras i varandra anses vara ett ineffektivt och komplicerat system. Den grad av specialkunskaper som ämneslärarna har är också i många fall onödig för undervisning på denna nivå, där den personliga pedagogiken och kontakten mellan lärare och elever har större betydelse. På Kuba har det också varit svårt att fylla behoven av ämneslärare. Att jobba med flera olika och stora klasser varje dag, med totalt över hundra elever, är en tung och utmattande börda som gör att många lärare blir utbrända och slutar i förtid.
Detta har diskuterats under några år och för två år sedan inleddes ett experiment som går ut på att högstadiegrupper om ca 15 elever ska ha en klasslärare som följer dem genom de tre åren, och som har utbildning för att kunna undervisa i alla ämnen. Ett nytt utbildningsprogram för allsidiga högstadielärare gjordes på försök upp och ett hundratal studerande rekryterades för snart två år sedan. Utbildningen skulle innehålla alla högstadieämnena utom utländska språk och gymnastik, och framför vara inriktad på pedagogiken. Utbildningssystemet har också utprovats under ett år på ett antal skolor i ytterstadsdelar i Havanna där eleverna delades upp i 15-grupper, och där lärarna kunde lära känna dem bättre och ha bättre kontakt med föräldrarna. De första resultaten var väldigt lovande och när höstterminen 2002 invigdes högtidligen den första skolan i Havanna där detta system ska pröva i större skala innan man går vidare.



   

Skolan i fråga ligger på gränsen mellan Gamla Havanna och Centro Havanna, de två tätast befolkade stadsdelarna i Havanna, och med stor andel låginkomsttagare. Det är en gammal, legendarisk skola som nu har rustats upp. Där har historiska frihetshjältar som Julio Antonio Mella gått, och skolan döps nu till ”José Martís Experimentskola”, efter den främste av kubanska frihetsledare, och samtidigt den som givit det kubanska skolväsendet dess grundideologi: studier och arbete i kombination.
Eftersom skolbyggnaden är som den är kommer systemet inte att kunna tillämpas fullt ut för alla elever, utan 30-45 elever kan behöva dela samma klassrum, men med var sin lärare per 15-grupp. Skolan invigdes av Fidel Castro som förklarade det nya systemet som han menade skulle ha stora fördelar, också för lärarna. Han berättade också att utbildningen på Lärarhögskolan Salvador Allende successivt skulle inriktas på denna nya pedagogik. Sedan återstår att också analysera hur gymnasieutbildningen kan förbättras, även om eleverna då kan ha ålder och mognad som gör att ämneslärarsystemet kan fungera. Men även där behöver förbättringar göras för att förbättra utbildningens allsidighet, och stärka kontakten med föräldrarna och kunna differentiera utbildningen allt efter elevernas behov.

Innehåll

Massmedia om Kuba
Inte ett gott ord

Hip-hop på Kuba
Rytm, rim och politik

Kubansk politisk fånge i USA
Livet i fängelset

Stora skillnader i Latinamerika

"Vårt dagliga bröd"

Utbildningsrevolution

Bacardi betalade CIA för att mörda Castro

Avsatt utrikesminister erkänner misstag

Upprusta Gamla Havanna
En resa i tiden

Avhandling på Psykologiska fakulteten
Homosexuella sambopar

Valrörelse 2002
Nomineringsmöte i kvarteret

Fackföreningsfolk från Kuba, USA, Kanada

En tredjedel av världens nickel


Denna plats utges av Svensk-Kubanska Föreningen.
Synpunkter? Kontakta webmaster.cubava@swipnet.se
Copyright © Svensk-Kubanska Förening. Revised: November 30, 2002