|
Romföretaget
har i över 40 år deltagit i försök att med
olika medel störta den kubanska regeringen, enligt en bok som
nu kommit på engelska. Företaget anklagas för att
finansiera grupper på yttersta högerkanten och USA-politiker
i försök att avlägsna Fidel Castro och återetablera
sitt vinstrika imperium på Kuba.
Bacardi är världens största tillverkare av rom med
en årlig försäljning av mer än 240 miljoner
flaskor i 170 länder. Företaget grundades 1862 i Santiago
de Cuba av en fransman och en katalan. Men bakom bilden av lustiga
drinkar vilar ett imperium som satsat miljontals dollar på
att avlägsna Fidel Castro och Kubas regering, som nationaliserade
Bacardis tillgångar 1960, enligt journalisten Hernando Calvo
Ospina i den bok som nu kommit på engelska Bacardi,
det gömda kriget (Bacardi, the hidden war, se Kuba 4.00)
Under 1960-talet planerade Bacardichefen Jose Pepin Bosch att bomba
Kubas oljeraffinaderier för att skapa kaos i landet. Hans plan
och en bild av det bombplan han skulle använda, visades i New
York Times och det hela inställdes.
Lönnmord
En mer omsorgsfullt planerad komplott att mörda Castro planerades
1964, enligt säkerhetsrådsdokument som inte offentliggjordes
förrän 1998. Enligt dokumenten bidrog Bosch med 100.000
dollar av de 150.000 som USA-maffian begärde av CIA för
att mörda Castro, hans bror Raul och Che Guevara.
Direktörer och ledande aktieägare inom Bacardi låg
bakom bildandet av CANF, Cuban American National Foundation 1981,
som skulle bli den organisation som därefter skulle samordna
försöken att störta Castro. CANF deltog också
i det hemliga kriget mot sandinisterna i Nicaragua. De gjorde ingen
hemlighet av sina operationer utan hänvisade till sitt aktiva
deltagande i den centralamerikanska konflikten och våra ansträngningar
att informera och vägleda dem som vill se ett fritt Nicaragua.
CANF hade en ledande roll i kampanjen att kvarhålla den kubanske
pojken Elian Gonzales i Miami mot faderns önskan, för
två år sedan.
Demokrati
Under 1990-talet har chefer inom Bacardi bidragit till stödet
för Helms-Burtonlagen från 1996, en lagstiftning som
lägger fast vad Kuba måste göra för att få
diplomatiskt erkännande av USA. Lagen gjorde det till ett brott
för utlänningar att investera i egendom som nationaliserats
av Kuba. I kongresskretsar gick lagen under namnet Bacardi-propositionen.
Bakom lagstiftningen låg Miamikubanen Otto Reich, som i år
utsågs av Bush till vice statssekreterare för Latinamerika,
trots opposition från senatens utrikesutskott. Innan dess
arbetade Reich som lobbyist åt Bacardi. Reich har varit aktiv
i kampanjen mot Kuba och har varit hjälpsammare än
någon annan diplomat å CANFs och särskilt Bacardis
vägnar, enligt Calvo Ospina.
Boken publiceras när Bush-admininistrationen försöker
förknippa Kuba med terrorism och när USA har listat Kuba
som en av sju stater som stödjer terrorism. Men representanthuset
har just i röstat 262-187 för att lätta på
de reserestriktioner som finns när det gäller att resa
från USA till Kuba och flera republikanska politiker vill
öppna upp handeln med Kuba.Den kom ut på spanska för
ett par år sedan. Den har översatts till engelska av
Stephen Wilkinson och Alasdair Holden och givits ut av Pluto Press.
Den kan beställas på www.cubaconnect.co.uk. Den har också
översatts till franska, tyska och holländska.
|
|
|
|
Bacardi
bryter mot konkurrenslag
och stjäl varumärke
I Storbritannien hotas Bacardi av böter på 40 miljoner
pund efter att företaget slutit olagliga uppgörelser med
försäljningsställen. År 2000 slöt Bacardi
ett avtal med brittiska studentförbundet om att de skulle utestänga
andra romsorter från sina barer mot att få köpa
Bacardiromen billigare. Avtalet gick runt på 650.000 brittiska
pund. Då beslöt en grupp universitetsstuderande att bojkotta
Bacardi. I bojkottkampanjen deltog också Kuba-solidaritetskampanjen
Rock Around the Blockade (RATB) som startades 1995 med
hänvisning till att Bacardis reklamkampanj för kubansk
rom romantiserar den smutsiga spel- och prostitutionsindustrin som
karaktäriserade Kuba före revolutionen, då Bacardi-familjen
skapade sin förmögenhet genom att utnyttja de fattiga
sockerrörsarbetarna. Geri Helliwell, tidigare Spice Girl, anslöt
sig till bojkotten och beslöt att bara tillhandahålla
riktig kubansk rom - Havana Club - i sin restaurang i London (se
Kuba 4.00).
För ett par år sedan intensifierade Bacardi sitt rom-
krig mot Kuba och Havana Club, och lade ännu en konflikt till
förbindelserna mellan USA och EU, redan svårt störda
av bananer, hormoner och genmanipulation. Bacardi ligger bakom den
s k Helms-Burton-lagen från 1996 som försöker utsträcka
USAs blockadlagstiftning mot Kuba till att omfatta hela världen,
och en lagstiftning som gjort det möjligt för Bacardi
att i USA stjäla Havana Clubs varumärke och sälja
sin egen rom i USA under namnet Havana Club. År 2000 försökte
bolaget göra detsamma i Spanien. Agentur i Europa för
Havana Club är franska Pernod-Ricard, vars rättigheter
på detta sätts kränktes och EU anmälde Bacardi
till WTP för brott mot den internationella varumärkeslagstiftningen
(se Kub 4.00 Bacardi i smutsigt krig). I början
av 2002 beslöt WTO att Bacardis användning av varumärket
Havana Club är olaglig (se Kuba 2.02)
Bacardi föddes 1862 när den spanskfödde vinhandlaren
Don Facundo Bacardi Masso köpte ett litet destilleri för
3 500 pesos i Santiago de Cuba. Grundarna hade redan flyttat företagets
tillverkning till Puerto Rico, och säte till Bahamas när
det som var kvar av företaget på Kuba nationaliserades
1960. 400 familjer har fortfarande andelar, inklusive 40 som fortfarande
arbetar i företaget.
Företaget är det fjärde största spritföretaget
i världen och ledande när det gäller rom, med nästan
hälften av USA-marknaden. De lägger varje år ner
150 miljoner dollar på reklam. Försäljningen år
2000 uppgick till 1,5 miljarder pund.
|