Hur spontana var protesterna i Kuba?

Ett photoshoppat foto upplagt av demonstranterna 11 juli. Dessa gillas inte av vanliga kubaner.

Hur spontana var protesterna i Kuba?

Dataanalytikern Julian Macias har tittat på datatrafiken vad gäller Kuba. Han börjar med att ifrågasätta den enorma uppmärksamheten Kuba fått på nätet, medan protester i Colombia ignoreras.

Macias förklarade hur olika digitala plattformar mot Kuba använts och hur det eskalerat de senaste dagarna. I en intervju i programmet Notables, som sänds av Telesur, förklarar Macias att processen kan delas in i etapper.

Den första har samband med det ökade antalet Covid-fall i den kubanska provinsen Matanzas. Då lanserades på näten begreppet ”sanitär kris” och utifrån det tog kampanjen fart. Det nämndes inte att Kuba har gratis hälsovård som når hela befolkningen. Lika lite berördes att pandemin bekämpas mitt uppe i en ekonomisk blockad som USA utsätter Kuba för. Trots det ökade antalet Covidfall ligger Kuba bra till jämfört med andra länder med lika stor befolkning. Det gäller också i jämförelse med rika länder som Belgien, som har 20 gånger så många döda i Covid som Kuba.

”9 juli kördes det ut hundratusentals tweets, 10 juli ca 500 000” och budskapet var att det är en hälsovårdskris på Kuba, och man införde hashtagen #SOSCuba. ”Det förvånar lite att detta skulle vara den utlösande faktorn för det som hände. I denna andra fas, som gjordes automatiserat, användes nyskapade konton där artister i hela världen nämndes för att det skulle få fler att delta i kampanjen.” De artister som anslöt sig till #SOSCuba gjorde det utan att lägga till något budskap på sina nätverk.

Efter det började pressen tala om en ”humanitär korridor”, något som Kubas regering påminde om att sådana används i krigssituationer. ”Det påminner till en del om försöket till statskupp i Venezuela med den påstådda humanitära hjälpen från USAID”, som är inblandat i olika aktioner mot progressiva regeringar i regionen.

”Från 5 till 8 juli skickades mellan 5 och 6 000 tweets; 9 juli ca 100 000, 10 juli 500 000 och den 11:e exploderade nätet. Från Miami och andra platser uppmanades kubanerna att i massomfattning gå ut på gatorna.”

Nu är man i den 4:e fasen, mediekampanjen. I denna anklagas de kubanska myndigheterna dygnet runt för förtryck. ”Det gäller att ge en berättelse som rättfärdigare en militär invasion från USA eller andra krafter.” [säkerhetsbolag, legoknektar]

Det är förvånande, särskilt om man jämför med demonstrationerna i Colombia där de mördar folk, folk försvinner, det förekommer våldtäkter och skjutvapen används…till allt detta har medierna inte ägnat en enda minut”, understryker han.

Telesur 210714

Analista Julián Macías explica campaña en redes contra Cuba

SOLIDARITET! HÄV BLOCKADEN! KANYLER TILL KUBA!

Nu driver vi kampanjen ”Kanyler till Kuba”, för att stödja Kubas vaccinationsarbete i, och utanför Kuba.

GE ETT BIDRAG TILL MEDICIN-INSAMLINGEN! Pg 23 57 15 – 0 ELLER Swish 123 182 37 72

Ta ett steg till och bli en del av solidaritetsrörelsen!

Bli medlem i Svensk-Kubanska!

Ange namn, e-post, adress och skicka 300 kr för ett års medlemskap (150 för pensionärer, arbetslösa och studerande)

Swish 123 589 0975 eller Pg 40 54 11 – 0