|
Teatro
Amadeo Roldán i Vedado spelar Kubas nationella symfoniorkester
(Orquesta Synfónica Nacional de Cuba) verk av Mozart, Gustav
Holst och Gershwin. Orkestern har anor från 1910 men ombildades
revolutionsåret 1959. Kvällens konsert är en stor
begivenhet, och många av Havannas "kulturkändisar"
är där, bland andra kulturministern, sångerskan
Cecilia Sanchez och sångaren och kompositören Silvio
Rodrigez. Efter att ha förstörts av en brandbomb för
några år sedan är den vackra sekelskiftesteatern
nu återställd, men teatersalongen var man tvungen att
helt bygga om i modern stil. De vackra ljusbruna träpanelväggarna
pryds nu av stora väggmålningar av J Fornés, fyra
stiliserade mans- och kvinnofigurer på varje sida om scenen.
Orkestern tar plats. De flesta är unga, några medelåders,
en och annan i 60-årsåldern. Som alltid här på
Kuba är alla hudfärger representerade. Nästan hälften
av musikerna är kvinnor, klädda i svart. Männen har
vita skjortor och valfri slips. De har verkligen utnyttjat den valmöjligheten,
och slipsmotivens färgrikedom, flores och mariposas, ger ett
nästan komiskt intryck.
Orkestern slutar gnissla, dirigenten Enrique Pérez Mesa kommer
in, publiken applåderar och man drar igång med ouvertyren
till Enleveringen i Seraljen. Publiken applåderar artigt.
Med den beundrade pianisten och kompositören Frank Fernández
spelar orkestern Mozarts 21sta pianokonsert. Jag granskar orkestern
i min kikare, och det slår mig hur vackra musikers ansikten
är när de spelar, slutna och koncentrerade. Applåder
- Fernández bugar, lägger handen mot hjärtat och
ler.
Efter pausen blir det "Jupiter, glädjens överbringare",
sista delen av Gustav Holsts "Planeterna" från 1919.
I detta rikt orkestrerade verk får musikerna utlopp för
sin spelglädje och rytmkänsla. Dirigenten använder
hela sin kropp i sin ansträngning att nå fram till dem,
och de spelar, blåser, slår, sveper med stråkar
och knäpper på strängar. Publiken är med på
noterna, och just innan den sista tonen dör bort bryter applåderna
ut. Musikerna acklamerar: detta gillar dom. Så dags för
Fernández igen, och Rhapsody in Blue. Och nu tänder
det verkligen. Kan detta verk spelas med större precision,
säkrare rytm, mera känsla än här. Dirigenten
fäktar med armarna och hoppar på pulpeten, pianisten
slår nästan locket av flygeln, blåsarna frambringar
den mest osannolika heshet och strävhet ur sina instrument
- och så plötsligt kommer det tunna, spröda melodislingor
som ur en tystnad - hur är det möjligt. I alla fall är
det säkert och virtuost, och nu är publiken i extas. När
den sista tonen faller står de redan upp med händerna
i vädret, bravoropen skallar, dirigenten och pianisten ser
nästan generade ut, musikerna skrattar och ler.
|
|
|
|
Detta
är fest, detta är något man gillar. Varför
spela Mozart medelmåttigt när man kan spela Gershwin
med sådan bravur.
Publiken ger sig inte - det måste bli ett extranummer - och
då kommer konsertens nästa höjdpunkt. Fernández
spelar "La Comparsa" av Ernesto Lecuona. Först ett
pianosolo, sedan orkesterversionen. En närmast osannolik rytmik,
sugande och svävande, orkestern hummar, hela salen gungar,
kubansk son för symfoniorkester. Obeskrivligt och oförglömligt.
Ung Kulturarbetarkongress
I mitten av oktober höll de unga kubanska kulturarbetarnas
organisation "Hermanos Saiz" kongress i Havanna. Organisationen
som funnits i 15 år tog sitt namn efter bröderna Luis
och Sergio Saiz, två tonåringar som mördades 1958
av diktatorn Batistas polis. Idag är de över 3.000 medlemmar.
De unga kulturarbetarna arbetar också mycket med ungdomar
i olika projekt, där på senare år rock och rapmusik
blivit alltmer populära.
Till avslutningen kom Fidel Castro och uttryckte bland annat sin
uppfattning att kultur är direkt förknippat med kunskap
och förståelse, något som i allt högre utsträckning
präglar den kubanska befolkningen. Han sade också att
kulturen ständigt utvecklas och apropos rapmusikens popularitet
att "om vi kan ta till oss europeisk ballet varför skulle
vi ta avstånd från kulturyttringar som vuxit fram bland
förtryckta svarta grupperingar i New York?"
Under kongressen diskuterade rappare, rockare, dansare, teaterfolk,
författare, musiker m fl kulturutvecklingen på Kuba,
och främjandet av olika konstformer, och varför vissa
får större gensvar än andra.
|