|
Externa
intressen har med historisk regelbundenhet utsett Kuba till skådeplats
och scen för överdåd parallellt med exploatering
och annektering. Landet kan idag utgöra sinnebilden för
det mångkulturella och ligger som ett nyckelhål i historien
där många ismer provats. Nu står turismen på
tur.
Av det som byggts sedan 1600-talet finns oändligt många
bostadshus, offentliga byggnader, stadspalats, fort och borgar och
inte minst kyrkor kvar. Det byggda har liksom folket följt
med in i den nya strukturen. Den kulturella skatt som finns bevarad
är överväldigande. Kubas med omvärlden integrerade
historia kan avläsas liksom avtryck av årsringar i ett
vittförgrenat träd.
Kubas och Havannas kropp finns ännu kvar och tillåts
att åldras. Förfallet och nedbrytningen döljs inte
heller. Kubas bebyggelse liksom människan lever också
genom och med olika epoker. Det finns inte en kvinnokropp som inte
får gå i ett par "tajts", noterar vi. Det
finns inte hus som man inte kan bo i.
Havannas stadsplan och utveckling kan följas via två
byggda modeller: en över hela Havanna finns i Miramar och en
som visar Gamla Havanna finns där. Arkitekterna är organiserade
och driver sedan en längre tid frågor om bevarandevärden
liksom förändring och nytillskott. De berättar och
vi lyssnar. Detta engagemang är av central betydelse idag eftersom
omvärlden återigen står på tröskeln
och vill investera och bygga nytt. Inte minst hotell. Häri
ingår även en önskan om rivningar och höjda
exploateringstal.
På landsbygden har det sedan 1970-talet pågått
projekt för att återställa de sedan 1500-talet och
framåt skövlade landskapavsnitten. Här bedrivs idag
en "finstämd" eko-turism i liten skala.
Som arkitekt finner jag på Kuba den västerländska
arkitekturhistoriens samtliga representanter. Presidentpalatset
från 1920 med dess ursprungliga uttryck och till viss del
möbler finns kvar men är idag revolutionsmuséum.
Capitolium från 1929 som liknar dess namne i Washington, har
bevarats med inredningen intakt trots att styrelseskicket ändrats
till det diametrala. Idag är det bl.a. ett konferenscenter.
Ett omfattande restaureringsprojekt pågår i Gamla Havanna.
|
|
|
|
Det
finns inte ett hus som inte går att restaurera, syns det.
Barnen deltar i skolprojekt som skall stärka deras självkänsla
och inge dem stolthet inför att de bor i Gamla Havannas än
så länge slitna och förfallna stadsdel.
Havanna var en välbefäst hamnstad. Borgen och forten från
1500 och 1700-talen som bevakar hamninloppet är imponerande
byggnadsverk, välhållna och öppna för besök.
Vår sexåring tyckte detta var något för "Pippi
Långstrump". Nya välkomponerade utställningar
med föremål från hela världen finns att beskåda,
"kommendantens hus" där Che Guevara tog in 1959 ingår
också här.
Modernismen är också representerad. Vi läser att
Europa på 1600-talet sände över sina bästa
ingenjörer, hus- och stadsbyggare och arkitekter och detta
gjorde även USA, men lite senare. Vi tittar in genom foajéfönstren
på Teatro América från 1941. Teatergruppen bjuder
in oss. Vi beser lokalerna i mörker med hjälp av ficklampa.
Orkanen passerade dagen innan och strömmen är bruten.
Teatern är intakt. Dagen därpå får vi komma
tillbaka. Då finns en viss belysning. Vi prövar akustiken
från scenen, den är enastående.
Vi blir på samma sätt insläppta på Club Nautico,
strandklubb från 1953 utanför Havanna. Ett gott exempel
på modern betong- och glasarkitektur.
På landsbygden och i byarna finns många exempel på
god vardagsarkitektur. Betongkaserner finns men upplevs som främmande
inslag såsom ett historiskt avtryck från en period i
Kubas historia.
|