|
Genom
raderna av citrusträd närmade vi oss Escuela Internacional
de Cine y TV. Helt för sig själv ligger den - en enklav.
Jag var nyfiken, hade hört så mycket om skolan. Nu var
jag här för att undersöka om det skulle finnas förutsättningar
för närmare kontakter mellan den kubanska skolan och min
egen - Högskolan för Fotografi och Film vid Göteborgs
universitet där jag arbetar som högskolerektor.
Den kubanska filmskolan som funnits i femton år har internationellt
gott rykte. Skolan grundades bland annat av författaren Gabriel
Garcia Marques, som fortfarande sitter ordförande i den stiftelse
som är huvudman för skolan. Som enda filmskola i världen
har den fått Cannes-festivalens speciella pris. Storheter
som Coppola har undervisat. Rektor är Edmundo Array från
Venezuela.
Studenterna kommer från hela Latinamerika, ungefär 100
studenter vid varje tillfälle. Skolan har dels en grundutbildning,
dels workshops och seminarier av fortbildningskaraktär. Grundutbildningen
är tvåårig och har olika linjer: spelfilmsregi,
dokumentärfilm, foto, ljud, manus och produktion m fl. Första
året är gemensamt. Här ingår grundläggande
hantverksinriktade studier i filmmediets olika metoder. Praktiska
övningar är i huvudsak baserade på 16mm tekniken.
Under det andra året bildar studenterna team som gör
examensfilmerna. Genom begränsningen till två år
kommer skolan inte helt upp i den nivå som de svenska högskoleutbildningarna
har. Strukturen påminner dock om traditionella filmskolors,
exempelvis Dramatiska Institutet i Stockholm. Den skiljer sig därmed
från den nyare typ av uppbyggnad som finns i Göteborg
(Högskolan för Fotografi och Film) där det filmiska
berättandet står i centrum snarare än genrer och
yrken, och där teorin spelar stor roll.
I de samtal jag hade med vice-rektor Leopoldo Pinzon från
Colombia och med några av studenterna fick jag intrycket att
skolan inriktar sig på en klassisk tradition, där medvetenheten
om filmens och filmarnas roll i samhällsutvecklingen är
stor. Pedagogiken bygger på de klassiska redskapen: Föreläsningar,
seminarier, workshops, handledning och praktiska övningar med
redovisning och kritik. Lärarna kommer från hela världen.
Även svenska lärare som bland andra Antonia Carnerud som
drev en workshop i filmklippning för några år sedan.
Danskarna har varit flitigt inblandade. Den göteborgska inriktningen
på karaktärsutveckling i det filmiska berättandet
föreföll högintressant för kubanerna. Kanske
finns här utrymme för lärar- och studentkontakter
mellan Havanna och Göteborg? Leopoldo Pinzon välkomnade
svenska studenter som ville genomföra projekt på Kuba.
Skolan har också haft åtminstone en svensk student -
Patrik Axén som gick ut producentlinjen för ett år
sedan. Patrik kunde ge en fyllig och positiv bild av sina erfarenheter.
Skolan har påbörjat inträdet i den digitala världen.
Man har två s.k. AVID-enheter, och berättade att drift
och underhåll fungerande tillfredsställande. Leopoldo
Pinzon var mycket intresserad av arbetet med den nya enkla digitala
DV-tekniken i Göteborg.
|
|
|
|
Den
basutrustning med DV-kamera och lap-top redigering som Göteborgsstudenterna
har tillgång till, borde vara attraktiv i hela Latinamerika.
Svårigheten är förstås investeringskostnaden
och underhållet. Vi kom överens om att fundera vidare
på möjligheten av att på Kuba genomföra en
workshop i DV-baserad produktion, eller att inbjuda någon
gäststudent eller lärare till Göteborg för att
specialstudera DV-tekniken.
Skolan ligger strax utanför San Antonio los Baños, några
mil söder om Havanna. Studenterna bor i komfortabla studentrum
med egna pentryn och badrum. Man äter i en gemensam restaurang.
Det hela är anspråkslöst och propert. En 50m simbassäng
ingår. Atmosfären känns stimulerande - ungefär
som på en dynamisk svensk folkhögskola. Den som känner
sig isolerad kan lätt ta sig till Havanna på under timmen.
Där finns som bekant allt.
På resans sista dag träffade jag Heidi Grau (isafaud@cubarte.cult.cu)
som är motsvarande viceprefekt på institutionen för
massmedia vid Havannas universitet. Mötet ägde rum några
dagar efter att orkanen Michelle dragit förbi, och huset var
utan elektricitet och ingen verksamhet pågick. I stora drag
kan utbildningen beskrivas som en varvad teoretisk och praktisk
utbildning på fem år. Den leder alltså till en
examen på närmast magisternivå. Man kan bland annat
studera fotografi, television, film och radio. Varannan vecka är
schemalagd undervisning i teoretiska ämnen, varannan vecka
arbetar studenterna inom den statliga televisionen, radion eller
pressen. Det blir på så sätt en ständigt pågående
praktik (och billig arbetskraft för mediasektorn). Denna praktik
har endast de kubanska studenterna tillgång till. De utländska
studenterna får istället arbeta i projekt. Sammanlagt
finns ungefär ungefär 160 studenter på institutionen
varav cirka 30 icke-kubaner.
Förhållandena i institutionens byggnad föreföll
enkla. Ganska trånga utrymmen och minimalt med tekniska hjälpmedel.
Institutionen ligger i det idylliska Miramar i västra Havanna,
ett stenkast från svenska ambassaden och nära ISA, den
kända konstskolan. Den fick vi tyvärr inte besöka
på grund av de skador som orkanen Michelle åsamkat byggnaderna.
Sammantaget är mina intryck positiva. Jag är övertygad
om att det skulle vara ömsesidigt fruktbart att utveckla kontakterna
med framför allt den internationella filmskolan. Hur det ska
gå till får vi diskutera. Under alla omständigheter
är Kuba verkligen värt ett besök. Jag reste med familjen
och vi hade en mycket fin tid. Även orkanen Michelle blev en
positiv upplevelse så till vida att de kubanska myndigheterna
så beslutsamt och professionellt hanterade situationen och
framgångsrikt förebyggde skador.
|