|
”Jag tycker att Kuba har gjort ett storartat jobb inom utbildning
och hälsovård ”. Det var Världsbankschefen som sade det, i samband
med bankens vårmöte med Internationella Valutafonden och presentationen
av ”World Development Indicators” för 2001 som visade att Kuba överglänser
alla andra fattiga länder när det gäller hälsa och utbildning, trots
USAs blockad och trots avbrottet i handeln med gamla Sovjetblocket
i början av 90-talet. Och det handlar inte bara om att Kuba kunnat
vidmakthålla sina sociala landvinningar under 90-talet utan också
ytterligare utvecklat dem.
Världsbankchefens gratulationer till Kuba är desto mer
intressanta som Kubas ekonomiska politik är antitesen till det ”Washington
Consensus” och den nyliberala politik som präglat bankens råd och
de kontroversiella strukturprogrammen som tvingats på fattiga länder
under de senaste 20 åren.
Kuba är också ett av mycket få fattiga länder som inte
fått eller får något stöd eller någon rådgivning från Världsbanken,
där Kuba inte heller är medlem. Kubanerna brukar säga att deras
framgångar också hänger ihop med detta faktum.
Kuba pressade ner barnadödligheten från 11 per tusen
levande födda 1990 till 7 år 1999, vilket placerar Kuba bland världens
18 rikaste industrialiserade länder. Jämförelsevis hade Argentina
18, Chile 10, Costa Rica 12 och hela Latinamerika och Karibien 30.
Och när det gäller dödlighet för barn upp till fem
år har Kuba pressat ner siffran från 13 till 8 per tusen under 90-talet.
Det är 50 % färre än i Chile, som är det land i Latinamerika som
kommer närmast. Latinamerikas genomsnitt var 38 år 1999.
Världsbankens vice ordförande, nederländaren och förre
utbildningsministern Jo Ritzen besökte Kuba privat under våren och
blev mycket imponerad, inte minst inom sitt eget område. Under 90-talet
har andelen barn som går genom grundskolan ökat från 92 till 100
% ”, vilket är
|
|
|
|
mer
än i USA och långt över de 80-90 % som gäller i Latinamerikas rikaste
länder som Argentina, Brasilien och Chile. Kuba använder också mer
än dubbelt så stor andel av sin BNP på utbildning. Kubas en lärare
per tolv elever är i nivå med Sverige, och det dubbla mot Latinamerika
och Östasien. Och analfabetismen som uppgår till 7 % i Latinamerika
i genomsnitt, är utrotad på Kuba. Uruguay med bara 1 % analfabetism
bland ungdomar är det land som kommer närmast Kuba.
Kan då de kubanska erfarenheterna leda till efterföljd?
Antagligen inte, säger Ritzen och övriga experter. Ritzen hoppas
dock att politiska skygglappar inte ska hindra andra länder att
dra lärdom av de kubanska erfarenheterna (IPS 01 05 02), även om
den kubanska vägen inte kan hålla i längden.
Kuba tillhör de 23 länder i världen som har högsta
medellivslängden, med 76 år. Och de 19 länder i världen som har
lägsta barnadödlighet, under 7 per tusen levande födda. Och när
det gäller ”Global Index of Motherhood” som beskriver mödrarnas
situation i olika länder hamnade Kuba också bland de rika ländernas
fåtal, på samma nivå som USA som kom 11:a. Kuba har mindre än en
tiondel av de rika ländernas resurser per capita.
Men det är ohållbart säger den rika världens experter.
Kuba måste byta samhällssystem och respektera de mänskliga rättigheterna,
säger de rika ländernas ledande politiker till höger och vänster.
Vad menas då med mänskliga rättigheter, och för vilka är de avsedda,
i en värld där dessa rika länder med mindre än 20 % av världsbefolkningen
förbrukar över 80 % av världens resurser, och klyftorna bara ökar.
Kan det finnas något samband mellan de ekonomiska och politiska
utvecklingsvägar som USA och EU och deras verktyg Världsbanken och
Internationella Valutafonden och massmedia föreskriver för världens
fattiga, och de ständigt ökade fördelarna denna politik skänker
dem själva?
|