Marco Rubio säger, enligt en bild från CNN som blivit viral: ”Snart kommer fastigheterna på Kuba att vara våra, vi kommer att vräka dem från deras hem mycket snart. Med strömavbrotten tvingar vi dem på knä.”

Det här är inget rykte. Det har dykt upp på sociala medier, blivit viralt och många har sett det.
För det första: strömavbrotten. Rubio säger det utan omsvep: ”Med strömavbrotten tvingar vi dem på knä.” Det vill säga, de vet mycket väl att strömavbrotten inte beror på ”dålig förvaltning”. Strömavbrotten är en del av en strategi för att knäcka folket. Att stänga av strömmen 10, 15, 22 timmar om dagen är inte ett misstag: det är en plan. Och om fienden säger det öppet, varför låtsas vi då att vi inte ser det?
För det andra: fastigheterna och husen. ”Mycket snart kommer fastigheterna på Kuba att vara våra, vi kommer att vräka dem från sina hus mycket snart.” Där har vi bekännelsen. De talar inte om ”investering”, de talar inte om ”hjälp”, de talar om VERKSTÄLLANDE. Om att ta ifrån dig taket över huvudet, om att lägga beslag på det som är ditt. Det är inte politik, det är plundring. Och den som tror att det inte kommer att hända med dem vid makten, den får förklara för mig vad ”kommer att bli våra” betyder.
För det tredje: och vi då? För de tror att de ska få oss att ge upp med hunger och mörker. Men kubanen ger inte upp. Kubanen klurar ut något, uppfinner, delar ett ljus med grannen, lagar mat på en eld och står kvar. De har försökt få oss att ge upp med blockad, med lögner, med strömavbrott, med förtvivlan. Och här är vi fortfarande. Ge upp? Aldrig i livet. Så nu vet ni det: strömavbrotten är ett krigsvapen mot oss. De vill ha husen till sig själva. Men detta är Kuba, och denna mark lämnar man inte med hot.
Strömavbrott, ja. Hungersnöd, ja. Blockad, ja. Men att ge upp, aldrig.
Husen tillhör folket. Fastigheterna skänks inte bort av någon senator i Miami. Och Kuba säljs inte, hyrs inte ut och kan inte vräkas.
Till dem som fortfarande tvivlar på vem som ligger bakom den ekonomiska kvävningen: här har ni ett citat från en av dem. Tro det eller ej, men avsikten är kristallklar.
Framåt, Kuba. Ingen får oss att ge upp.
Ikay Romay FB 260608 (ZT)

NEJ TILL ATTACK PÅ KUBA!
BRYT BLOCKADEN!
KUBA BEHÖVER OSS – VI BEHÖVER KUBA!
Bli en del av solidaritetsrörelsen!
Bli medlem i Svensk-Kubanska!
Eller skicka ett bidrag till Stödfonden!
Ange namn, e-post, adress och skicka 300 kr för ett års medlemskap (150 för pensionärer, arbetslösa och studerande)
Swish 123 589 0975 eller Pg 40 54 11 – 0
Kuba utsätts nu för en belägring och hot utan motstycke
Allt stöd till det kämpande Kuba!
Bidrag till insamlingen ”Mediciner till Kuba”. Alla pengar skickas oavkortat.
PG 23 57 15 – 0 ELLER Swish 123 182 37 72